Aanslag Hitler.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

De geallieerden hadden een plan om Hitler te vermoorden. Operatie Foxley; een team van 2 man zou in de buurt van de Berghof landen. 1 Man van het team was een scherpschutter en de tweede man moest er voor zorgen dat de scherpschuteer levend aankwam op de geschikte positie om Hitler te doden. Deze missie zou in de zomer van 1944 worden uitgevoerd maar de opperbevelhebbers vonden het plan te gevaarlijk en hebben het niet door laten gaan. Vreemd, naar mijn mening ik denk dat ik wel 2 levens op het spel had gezet voor deze missie die de oorlog een stuk had kunnen verkorten.
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Het plan was hem tijdens z'n wandeling (waar hij dan relatief weinig bewaakt werd) om te leggen.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Ja ook wel logisch toch? Ik zou hem ook vermoorden als hij niet zo goed bewaakt werd en dan vooral in 1944/1945 toen geloofden steeds meer duitsers niet meer in de overwinning...
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

dat die operatie werd afgeblazen klinkt een beetje vreemd vind ik. zat er niet iets anders achter? volgens mij was churchill tegen dat plan (churchill gaf niet zoveel om levens, hij wilde ook een één of ander gas tegen de duitse bevolking inzetten toch?).
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

dat die operatie werd afgeblazen klinkt een beetje vreemd vind ik. zat er niet iets anders achter? volgens mij was churchill tegen dat plan
Na mijn weten is het niet doorgegaan omdat hoge officieren het te riskant vonden, ze dachten dat de twee commando's allebij niet levend terug konden komen en zelfs niet eens de kans kregen om een schot op de Führer te lossen. Dit betekende dus dat deze missie niet kon slagen en daarom werd het niet uitgevoerd.
churchill gaf niet zoveel om levens, hij wilde ook een één of ander gas tegen de duitse bevolking inzetten toch?
Churchill had toestemming geven om gas te gebruiken als Duitsland Engeland binnen zou vallen. De britse verdediging was minimaal en daarom besloot men om gas te gebruiken ondanks dat gas gebruiken ttv een oorlog verboden is.
Better to fight for something than live for nothing.
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

waarom Hitler toen doden? het was al te laat dat hadden ze beter voor 1 september 1939 kunnen doen.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Van mij hadden ze dat mogen doen op het moment dat hij de politiek in ging.
Dictators die, like all men.
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

toen wisten ze nog niet wat, ze 12 jaar later wel wisten
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Inderdaad. Bijna niemand wist wat zijn plannen waren. Ze zagen Hitler als verlosser voor al de elende. En het lukte hem ook.
Achteraf iets zeggen is altijd makkelijk. Hadden we dit of dat maar gedaan.
Maar je moet je eens voorstellen dat je toen in die tijd leefde, en erg arm was. Maar die persoon zorgde voor welvaart etc.
Infanterie: Königin aller Waffen!
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

volgens mij wilde churchill egt (zenuw?)gas inzetten tegen de duitse bevolking bijna helemaal aan het eind van de oorlog. maar het parlement vond dit toen onverantwoordelijk geloof ik. ik zal kijken of ik het ergens kan vinden, maar het kan ook zijn dat ik het in een documentaire heb gezien.
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

volgens mij wilde churchill egt (zenuw?)gas inzetten tegen de duitse bevolking bijna helemaal aan het eind van de oorlog
Ik denk eerder dat, als Churchill gas wilde inzetten het mosterdgas zou zijn. Ik neem niet aan dat Churchill dit zou doen, waarom? Ze zaten al op Duitsfrondgebied, teminste je zegt dat hij het wilde gebruiken aan het einde van de oorlog. De oorlog zou bijna voorbij zijn en dan neem ik niet aan dat je gas gaat gebruiken wat niet eens in een oorlog mag en dat onschuldige burgers het leven zou kosten.
Better to fight for something than live for nothing.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

indd, volstrekt onzinnig. maar hij wilde nog even wat duitsers straffen ofzo, denk ik.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Foxley schreef:Churchill had toestemming geven om gas te gebruiken als Duitsland Engeland binnen zou vallen. De britse verdediging was minimaal en daarom besloot men om gas te gebruiken ondanks dat gas gebruiken ttv een oorlog verboden is.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

hij kan het toch fout hebben ;)
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Churchill had wel meer wilde ideeen.
Je zult het middchien niet geloven, maar in 1944 werkten Britse wetenschappers aan een middel, dat boven de Duitse linies werd gedropt (Gas?) Waardoor de Duitsers elkaar uit geilheid zouden bespringen.
Deas Gu Cath
Plaats reactie