Duits verzamelen, nee! Alleen geallieerd, ja!???

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Edgar schreef:Nee, de topictitel vind ik weer erg kort door de bocht, komt op mij over, net of Duits verzamelen verkeerd is , en niet goed. Maar als jouw standpunt toch hetzelfde blijft, wat heb je dan aan een discussie..?
Ik begrijp wat je bedoeld maar ik zal het anders formuleren ik wilde graag weten of andere mensen dit standpunt delen. En niet met als reden dat Duits duur is maar om hun principes!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ik ben het niet eens met de manier waarop Willysproject zijn standpunten naar voren brengt. Uiteraard was zijn laatste post wel zeer correct(:P), de posts daarvoor vond ik inderdaad zeer kleinerend overkomen.
Ik kan het standpunt van Sgt. Gallée erg goed snappen. In zo'n geval zou het verzamelen van Duits spul uit wo2 in iedere familie gevoelig liggen. Het heeft er niets mee te maken of de geallierden ook oorlogsmisdaden hebben begaan, in dit geval is een lid van de familie van Sgt. Gallée het slachtoffer geworden van het Duitse systeem van toen waardoor deze familie niks te maken wil hebben met alles wat Duits is en uit die periode stamt.

(P.S. Julian, op het eind van de oorlog werden veel Kriegsmarine en Luftwaffe eenheden overgezet naar de SS zonder dat ze daar om vroegen en welke zeker niet zo fanatiek waren als de vrijwillige SS'ers van het begin van de oorlog. Een SS jasje zegt dus niet altijd meer over de persoon die het gedragen heeft. ;))
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Edgar schreef:Nee, de topictitel vind ik weer erg kort door de bocht, komt op mij over, net of Duits verzamelen verkeerd is , en niet goed. Maar als jouw standpunt toch hetzelfde blijft, wat heb je dan aan een discussie..?
Zo komen sommige krantenkoppen ook in eerste instantie vaak "kort-door-de-bocht" over, maar als je dan vervolgens leest waarover het gaat valt het vaak mee. Zo vind ik dat met dit topic ook. Als je eenmaal gelezen hebt waar het over gaat, is de topic-titel een stuk begrijpelijker. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Alles is relatief en aan oorlog is niks "zwart" of "wit"... Voor sommigen begon de bezetting zelfs pas in 1945...
Achteraf bekeken is het voor ons gemakkelijk om over dergelijke dingen te oordelen (of te veroordelen), maar wie weet welke keuzes jij zoveel jaren geleden gemaakt zou hebben; zonder te weten wat je nu weet...

MvG,
Gerd V
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Een SS jasje zegt dus niet altijd meer over de persoon die het gedragen heeft
Julian heeft het over een A-SS jasje ;) En in de A-SS werden zover ik weet geen LW of KM eenheden geplaatst. Ok, de toon van Willysproject kan misschien iets vriendelijker, maar met de kern ben ik het mee eens.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

SiNiStEr schreef:Ik ben het niet eens met de manier waarop Willysproject zijn standpunten naar voren brengt. Uiteraard was zijn laatste post wel zeer correct(:P), de posts daarvoor vond ik inderdaad zeer kleinerend overkomen.
Ik kan het standpunt van Sgt. Gallée erg goed snappen. In zo'n geval zou het verzamelen van Duits spul uit wo2 in iedere familie gevoelig liggen. Het heeft er niets mee te maken of de geallierden ook oorlogsmisdaden hebben begaan, in dit geval is een lid van de familie van Sgt. Gallée het slachtoffer geworden van het Duitse systeem van toen waardoor deze familie niks te maken wil hebben met alles wat Duits is en uit die periode stamt.

(P.S. Julian, op het eind van de oorlog werden veel Kriegsmarine en Luftwaffe eenheden overgezet naar de SS zonder dat ze daar om vroegen en welke zeker niet zo fanatiek waren als de vrijwillige SS'ers van het begin van de oorlog. Een SS jasje zegt dus niet altijd meer over de persoon die het gedragen heeft. ;))
Sinister bedankt voor je reactie ik zie dat jij de moeite hebt genomen om zorgvuldig te kijken naar wat ik bedoel, bedankt daarvoor :)
Als ik niet in deze situatie zit met zo'n gebeurtenis dan zou ik het mischien oko verzamelen maar ik handel nu vanuit mijn eigen standplaatsgebondenheid (uiteraard)

Bjørn
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik vind de manier waarop Willys Project zijn topic geschreven heeft erg vermakelijk, en op punten deel ik zijn mening. Willys Projects post heeft me gewoon aan het lachen gemaakt, that's all. Hoewel ik je gevoeligheid wel begrijpen kan, is het helaas ook zo dat aan alle krijgsmacht gerelateerde voorwerpen bloed kleeft: de Amerikanen, Nederlanders, Engelsen etc. etc. hebben zich ook niet altijd correct gedragen, hoewel het "unieke" aan de Duitse misdaden de bijna industriële vernietiging van mensen was. Het is nu eenmaal zo dat aan militaria een historie van bloed kleeft, immers is oorlog het verschrikkelijkste waartoe een mens in staat is, en helaas is oorlog inherent aan de mensheid. Met oorlog laat de mens zich niet van zijn beste kant zien, en dat verklaart ook voor een deel waarom het fenomeen oorlog mensen fascineert. Het komt mij vreemd over dat het verzamelen van Duitse militaria ( en ik benadruk militaria: het verzamelen van bijvoorbeeld KZ items zoals gevangenenuniformen en dergelijke beschouw ik niet als het verzamelen van militaria ) buiten beschouwing wordt gelaten uit afschuw voor de Duitse oorlogsmisdaden, het is namelijk een deel van de historie van wereldoorlog 2. Ik zelf verzamel overigens geen Duits vanwege de krankzinnig hoge prijzen maar vooral omdat ik niet de kennis heb om replica van orgineel te onderscheiden.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Sjah, mijn opa heeft ook zat gezien qua misdaden van de bezetters, maar dat weerhoud me er niet van om er wat van te kopen. Dat is natuurlijk vele malen minder erg, maar alsnog. Ik spaar Brits, Canadees en Duits, en Duits kan daar gewoon niet bij ontbreken.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Edgar schreef:
Een SS jasje zegt dus niet altijd meer over de persoon die het gedragen heeft
Julian heeft het over een A-SS jasje ;) En in de A-SS werden zover ik weet geen LW of KM eenheden geplaatst.
Precies Edgar :wink:
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

willysproject schreef:Alles is relatief en aan oorlog is niks "zwart" of "wit"... Voor sommigen begon de bezetting zelfs pas in 1945...
Achteraf bekeken is het voor ons gemakkelijk om over dergelijke dingen te oordelen (of te veroordelen), maar wie weet welke keuzes jij zoveel jaren geleden gemaakt zou hebben; zonder te weten wat je nu weet...

MvG,
Gerd V
Ik ben blij dat dit bericht wat vriendelijker is. Ik hoop dat je ongeveer begreep wat ik bedoelde met 'doordrenkt van sarcasme',

maar om on-topic te blijven inderdaad weet ik niet zeker welke keuzes ik had gemaakt als ik moest kiezen voor mijn gezin en dan met de duitsers samenwerken of de dood van mijn gezin en wel de duitsers dan had ik duidelijk gekozen voor meewerken met de duitsers! (zeker weet je je keuzes natuurlijk nooit!) maar voor je gezin kiezen is meestal aan de orde!
Laatst gewijzigd door Sgt. Gallée op 17 mei 2006, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Peter schreef:Ik vind de manier waarop Willys Project zijn topic geschreven heeft erg vermakelijk, en op punten deel ik zijn mening. Willys Projects post heeft me gewoon aan het lachen gemaakt, that's all. Hoewel ik je gevoeligheid wel begrijpen kan, is het helaas ook zo dat aan alle krijgsmacht gerelateerde voorwerpen bloed kleeft: de Amerikanen, Nederlanders, Engelsen etc. etc. hebben zich ook niet altijd correct gedragen, hoewel het "unieke" aan de Duitse misdaden de bijna industriële vernietiging van mensen was. Het is nu eenmaal zo dat aan militaria een historie van bloed kleeft, immers is oorlog het verschrikkelijkste waartoe een mens in staat is, en helaas is oorlog inherent aan de mensheid. Met oorlog laat de mens zich niet van zijn beste kant zien, en dat verklaart ook voor een deel waarom het fenomeen oorlog mensen fascineert. Het komt mij vreemd over dat het verzamelen van Duitse militaria ( en ik benadruk militaria: het verzamelen van bijvoorbeeld KZ items zoals gevangenenuniformen en dergelijke beschouw ik niet als het verzamelen van militaria ) buiten beschouwing wordt gelaten uit afschuw voor de Duitse oorlogsmisdaden, het is namelijk een deel van de historie van wereldoorlog 2. Ik zelf verzamel overigens geen Duits vanwege de krankzinnig hoge prijzen maar vooral omdat ik niet de kennis heb om replica van orgineel te onderscheiden.
Ik begrijp je bericht met 'geweldig' nu wel sorry voor de verhitte reactie. En ik zie het duitse verzamelen ook als militaria verzamelen maar ik zou het bijv. niet zo snel doen je weet de redenen, maar mensen die het wel verzamelen (uit militaria oogpunt) respecteer ik ook.
Gebruikersavatar
G_Exorcist
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 feb 2005, 23:01

Bericht door G_Exorcist »

nogmaals k vind het platgezegd gewoon gezeik :( ver uit de meeste verzamelaars hebben helemaal geen kwade bedoelingen als ze duits verzamelen het gaat gewoon om de historische waarde van de objecten. En soms vind ik het ook maar aanstellerij wanneer jij iets duits op marktplaats aanbied en er meteen allemaal mensen gaan lope zeuren kom op zeg :x moet iedereen toch lekker zelf weten
Verzamel Amerikaans ww2
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

willysproject schreef:Alles is relatief en aan oorlog is niks "zwart" of "wit"... Voor sommigen begon de bezetting zelfs pas in 1945...
Achteraf bekeken is het voor ons gemakkelijk om over dergelijke dingen te oordelen (of te veroordelen), maar wie weet welke keuzes jij zoveel jaren geleden gemaakt zou hebben; zonder te weten wat je nu weet...

MvG,
Gerd V
Dat is natuurlijk waar, en niemand kan tegenwoordig zonder twijfel zeggen wat hij of zij toentertijd gedaan zou hebben, maar het moge duidelijk zijn dat het Duitse systeem een verwerpelijk systeem was en dat ze een heleboel foute dingen gedaan hebben. En dan heb ik het natuurlijk met name heel sterk over de jodenvervolging en de vervolging van allelei andere minderheden zoals homo's en gehandicapten. In dit opzicht waren de Duitsers dus heel erg fout!!! Iemand die hiertegen in opstand kwam en daarvoor zelfs zijn leven heeft moeten geven verdiend naar mijn mening ontzettend veel respect en dat de familie van de overledene de Duitsers tot op de dag van vandaag niet goed kunnen vergeven voor deze daad van toen en dat ze hen nog steeds haten lijkt mij niet meer dan begrijpelijk.

Daarnaast is het algemeen bekend dat de winnaar(s) van een oorlog nooit veroordeeld zal worden voor de (oorlogs)misdaden die het tijdens de oorlog begaan is. Zo zullen de Amerikanen en Engelsen nooit meer veroordeeld worden voor hun genadeloze bombardementen op Duitse steden of de 2 atoombommen die ze op Hiroshima en Nagasaki hebben gegooid. Als Duitsland de oorlog gewonnen had dan was dat wel anders geweest. Dan was Duitsland nooit veroordeeld en waren de Amerikanen en de Britten de pineut geweest.
Edgar schreef:
Een SS jasje zegt dus niet altijd meer over de persoon die het gedragen heeft
Julian heeft het over een A-SS jasje ;) En in de A-SS werden zover ik weet geen LW of KM eenheden geplaatst. Ok, de toon van Willysproject kan misschien iets vriendelijker, maar met de kern ben ik het mee eens.
Ik heb helaas nog niet genoeg verstand van de SS en zijn indeling om hierover een goede uitspraak te kunnen doen. Als jij dit zo zegt, wil ik je daarin geloven. :)
Laatst gewijzigd door SiNiStEr op 17 mei 2006, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

G_Exorcist schreef:nogmaals k vind het platgezegd gewoon gezeik :( ver uit de meeste verzamelaars hebben helemaal geen kwade bedoelingen als ze duits verzamelen het gaat gewoon om de historische waarde van de objecten. En soms vind ik het ook maar aanstellerij wanneer jij iets duits op marktplaats aanbied en er meteen allemaal mensen gaan lope zeuren kom op zeg :x moet iedereen toch lekker zelf weten
Lees alsjeblieft goed!
ik herhaal het nogmaals, ik respecteer mensen die Duits verzamelen en heb er niets op tegen maar ik doe het niet vanuit emotionele overwegingen. Ik reageer nooit verhit op mensen die Duits verzamelen Duitse collecties geef ik ook complimenten omdat ik de historische waarde zeker erken toch zou ik het nooit IN MIJN EIGEN HUIS binnenhalen, wat andere mensen doen moeten ze zelf weten we leven in een vrij land. Nogmaals mensen die Duits vanuit militaria oogpunt verzamelen respecteer ik evenveek als iemand (zoals ik) die alleen geallieerd verzamel laat daar geen misverstand over bestaan!
Gebruikersavatar
G_Exorcist
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 feb 2005, 23:01

Bericht door G_Exorcist »

jah dat heb ik begrepen en dat is voor iedreeen anders jah maar bijvoorbeeld mijn opa heeft er geen moeite mee als ik met iets duits aan kom zetten hij is nu ook zo ver dat hij naar de historische waarde kijkt, en natuurlijk spelen emoties nog mee jah bij sommigen maar dus niet bij iedereen :)
Verzamel Amerikaans ww2
Plaats reactie