vrouwen en re-enactment wat kan wel en wat kan niet ....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maple leaf angel
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mei 2006, 12:08
Locatie: achterveld
Contacteer:

vrouwen en re-enactment wat kan wel en wat kan niet ....

Bericht door maple leaf angel »

ik vraag me af wat jullie nou vinden van vrouwen en re-eactment .
mogen ze alleen maar in een zusters uniform rond lopen of kan/mag er nog veel meer ??
en dames (voor zo ver die er zijn op dit forum :P ) laat je horen !
ik ben benieuwd :lol:
dileas gu brath
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Re-enactment is het accuraat uitbeelden van een situatie uit het verleden...
Als je dus als meisje-vrouw een situatie-persoon-functie uitbeeldt zoals die daadwerkelijk heeft bestaan, is er geen discussie.... En dat hoeft biet alleen verpleegster te zijn.... Er waren dames actief in allerlei functies en groeperingen....

In de andere gevallen??? Tja.....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Net wat Johan zegt! Een vrouw in een Brits of US infanterie uniforum dat kan natuurlijk niet. Deze waren er gewoon weg niet. Dus het klopt niet als een dame hierin zou lopen.

Maar een vrouw die in een CWAC, ATS of een andere vrouwen afdeling is niks mis mee. Zie het graag zelfs! Want zoveel dames zijn er niet in deze hobby!

Bij ons in de groep lopen ook een aantal meiden/vrouwen die re-enacten. Maar dan de ATS en CWAC en geloof ook iets van de RAF.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ze kunnen ook de dames voorstellen die toen ze bevrijd waren
een geallieerd vriendje hadden :P
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Russische vrouwen in militaire dienst he! :wink:
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Beetje racistisch, maarja...

Je kan nou eenmaal niet kiezen of je als mannetje of vrouwtje geboren wordt... Dus als ik jullie goed begrijp mag een meisje niet deelnemen aan een gevechtspositie binnen een re-enacment vereniging? Alleen maar omdat het historisch niet correct is?

779
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb het eigenlijk niet echt op re-enactment. Ook niet voor mannen. Er zijn maar een paar verenigingen die er echt serieus mee bezig zijn. ( Neem Nico's groep als voorbeeld ) De rest is te vergelijken met de scouting.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

779 schreef:Beetje racistisch, maarja...

Je kan nou eenmaal niet kiezen of je als mannetje of vrouwtje geboren wordt... Dus als ik jullie goed begrijp mag een meisje niet deelnemen aan een gevechtspositie binnen een re-enacment vereniging? Alleen maar omdat het historisch niet correct is?

779
Ja daar komt het dan wel op neer! Je wilt als re-enactment club een historisch correct plaatje neer zetten. Als in de oorlog geen vrouwen in een Britse infanterie eenheid zaten aan het front dan moet je toch ook niet willen als club dat vrouwen wel in een infanterie eenheid worden ingedeeld. Dan is het historische plaatje toch niet meer correct. Dan hou je de mensen voor de gek aan wie jij nu juist wil laten zien hoe het toen was.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

779 schreef:Alleen maar omdat het historisch niet correct is?
Idd, ik lees toch altijd dat de re-enactors een waarheidsgetrouw beeld neerzetten....

Ik ben trouwens gestopt met re-enacten toen ik de leeftijd en het fysieke voorkomen van de gemiddelde GI niet meer had....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

maargoed... hetzelfde dat sommige mensen vinden dat dikke mensen niet mogen re enactmenten... (voor de dames, ik vergelijk jullie niet met dikke mensen hoor :P)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
maple leaf angel
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mei 2006, 12:08
Locatie: achterveld
Contacteer:

Bericht door maple leaf angel »

slim van je sobel om je meteen te "verontschuldigen" :lol: :P , de reden dat ik hier over begonnen ben is dat ik graag wil beginnen met re-enacten maar ik wil wel dat het klopt zo zag ik pas een dame op een motor rondscheuren in gevechts kleding heel leuk voor haar maar niet echt een kloppend plaatje .
ik ben het dus met Nico Roelofs eens dat het historisch plaatje moet kloppen (maar waar begin je als dame ?) en ik vind het een beetje jammer dat Roel R. sommige groepen vergelijkt met scouting ik denk dat niet iedereen het evengoed doet maar om ze dan meteen te vergelijken met scouting is wel heel hard (geef ze dan tips :lol: ). en er zijn ook genoeg groepen die het goed doen toch ?!
en zoals ik het de laatste tijd her en der gekeken heb zijn er idd niet veel dames te vinden in deze hobby maar ik ben er benieuwd wat andere dames hier van vinden dus nog een keer dames laat je horen (ik kan wel wat hulp gebruiken :P )
dileas gu brath
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

maar om ze dan meteen te vergelijken met scouting is wel heel hard
Zo lijkt het net of er iets zwaar mis is met de scouting.... maar dat was toch een prima organisatie volgens mij?



:P
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Proos schreef:
maar om ze dan meteen te vergelijken met scouting is wel heel hard
Zo lijkt het net of er iets zwaar mis is met de scouting.... maar dat was toch een prima organisatie volgens mij?



:P
;)

Vroegah...

On-topic; wat Panzermeister zegt!! Je kunt als vrouw goed terecht bij de Sovjets, die hadden vrouwen in vrijwel alle disciplines; van infanteriste tot sluipschutster tot pilote van een bommenwerper.

Afbeelding
Nachthexen; Sovjet-pilotes die 's nachts Duitse stellingen bombardeerden

Afbeelding
Natalya Meklin _/-\o_

Afbeelding
Sluipschutter Lyudmilla Pavlichenko

Afbeelding
Rosa Shanina

Afbeelding
Yelizaveta Mironova
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

In Italie tussen 1943 en 1945 vochten vele vrouwen mee met de partizanen. Zij droegen toen gedropte Engelse gear, Italiaanse gear of buitgemaakte Duitse gear of lekker alles door elkaar.
Zo kan je als vrouw toch in gevechtsuitrusting mee doen met de mannen die een Engelse eenheid uitbeelden. Dan ben je gewoon een Partizane verbonden aan een Engelse eenheid om te dienen als tolk en verkenner.

Bij de PNF bestonden para militaire organisaties voor vrouwen met precies dezelfde gear als de normale soldaat. Maar hiermee kan je denk ik niet terecht voor re-enanctment omdat het een As organisatie is.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
maple leaf angel
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mei 2006, 12:08
Locatie: achterveld
Contacteer:

Bericht door maple leaf angel »

niets slecht over scouting (zou niet kunnen ben zelf jaren scout geweest) maar denk niet dat die groepen blij zijn om daar mee vergeleken te worden thats all , ik wist dat dus helemaal niet van de sovjets en partizanen kijk zo leer ik toch weer iets bij :lol:
weten jullie toevallig dan ook hoe het zat bij de canadezen ???
dileas gu brath
Plaats reactie