'Iran wil joden- en christenbadge'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

'Iran wil joden- en christenbadge'

Bericht door Arjen »

fok schreef: Het Iraanse parlement heeft deze week een wet aangenomen die het joden, christenen en andere niet-moslims verplicht om een badge of ander herkenningsteken te dragen om ze van de moslims te onderscheiden. De wet moet nog aangenomen worden door Ali Khamenei, de hoogste leider van het land, maar gezien zijn conservatief-islamitische denkbeelden, zal dat er waarschijnlijk wel van komen. Dat melden de Canadese kranten en verschillende Joodse sites. De betrouwbaarheid van het bericht staat overigens ter discussie.

Als de wet aangenomen wordt, worden moslims geacht om 'standaard islamitische kleding' te dragen. De ongeveer 25 duizend joden worden verplicht om een lang, geel stuk stof aan de voorkant van hun kleding te naaien en christenen moeten een rode badge dragen. Ook in kledingvoorschriften voor andere religieuze groepen is voorzien.

De wet zat al twee jaar in de Iraanse koker, maar werd weggestemd in het parlement. Het is dankzij lobbywerk van president Mahmoed Ahmadinejad dat het parlement nu alsnog met de wet ingestemd heeft. President Ahmadinejad kwam al veel vaker in het nieuws met opmerkelijke uitspraken, zoals dat de holocaust een mythe zou zijn en dat Israël van de kaart geveegd moest worden.

Rabbi Marvin Hier, deken van het Simon Wiesenthal Center in Los Angeles, reageert geschokt: "Iran komt steeds dichter bij de ideologie van de nazi's." Hij roept de wereld op te protesteren. "De wereld liet Hitler ook links liggen," zegt hij, "omdat niemand geloofde dat hij echt machtig zou worden - en iedereen had het mis." Het Simon Wiesenthal Center heeft Kofi Annan geschreven met de uitdrukkelijke oproep aan de internationale gemeenschap om druk uit te oefenen op Iran om deze wet alsnog te laten varen.

'Misverstand'
Overigens zegt Meir Javedanfar, een Midden-Oostencorrespondent die geboren is in Teheran, dat het op een misverstand berust en dat dat door bronnen in én buiten Iran bevestigd wordt. Volgens hem zou zo'n wet nooit geaccepteerd zou worden door het Iraanse volk. De Canadese politiek commentator Beryl Waysman zegt dat het wél waar is en dat de wet bedacht is, om te voorkomen dat moslims onrein raken door niet-moslims de hand te schudden. CNN en BBC News melden nog niks.

Update 22:50
De Australische Sunday Times meldt dat Maurice Motammed, het enige Iraanse joodse parlementslid, ontkent dat deze wet aangenomen is. Volgens hem is het een leugen die de wereld in geholpen is door mensen die hier politiek voordeel uit wilden halen. Er is wel een kledingwet aangenomen, maar die wet was bedoeld om Iraanse vrouwen zich op Iraanse en islamitische wijze te laten kleden. In de wet worden geen religieuze minderheden genoemd.

De Canadese minister-president Stephen Harper zegt dat ook hij inmiddels van de wet gehoord had. Canadese ambtenaren onderzoeken nog of het echt een misverstand is, of dat het verhaal wel degelijk op waarheid berust. Het zou hem in elk geval niet verbazen als het wel waar was, gezien het verleden van Iran, aldus de Canadese premier.

Het nieuws is inmiddels overigens als zijnde waar overgenomen door nieuwsbronnen in onder meer de Verenigde Staten en Israël.

Update 23:35
De persbureaus Novum en Associated Press melden dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zijn bezorgdheid uit over de wet. Woordvoerder Sean McCormack noemt een dergelijke maatregel "verachtelijk" en maakt ook de vergelijking met het Duitland uit de Tweede Wereldoorlog.
Oh nee...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

:? t moet echt niet gekker worden...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hmmm, toch mijn vakantie maar ergens anders plannen dan!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Denk je, het verleden is gebeurt (jodensterren). Komen die figuren met hun o zo fantastische ideeën aanzetten. :shock:
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'Iran wil joden- en christenbadge'

Bericht door KevinP »

Niet te snel voor waarheid aannemen zulk nieuws. Momenteel wordt er veel negatief nieuws verspreid over Iran, maar vaak worden de feiten verdraaid om het land in een nog kwader daglicht te zetten. Wellicht om zo een vijandbeeld te creeëren wat een oorlog rechtvaardigd?
Fok! schreef: Overigens zegt Meir Javedanfar, een Midden-Oostencorrespondent die geboren is in Teheran, dat het op een misverstand berust en dat dat door bronnen in én buiten Iran bevestigd wordt. Volgens hem zou zo'n wet nooit geaccepteerd zou worden door het Iraanse volk.

[...]De Australische Sunday Times meldt dat Maurice Motammed, het enige Iraanse joodse parlementslid, ontkent dat deze wet aangenomen is. Volgens hem is het een leugen die de wereld in geholpen is door mensen die hier politiek voordeel uit wilden halen. Er is wel een kledingwet aangenomen, maar die wet was bedoeld om Iraanse vrouwen zich op Iraanse en islamitische wijze te laten kleden. In de wet worden geen religieuze minderheden genoemd.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dank je wel voor deze bijdrage KevinP.
Dat wist ik niet. Zo zie je maar hoe snel je gewoon in zo'n roddel tuint.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Rik
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2005, 10:59

Bericht door Rik »

Als dit waar is tja... die mensen daar zijn al op de goede weg om zichzelf naar de klote te helpen. Aangezien de relaties met westerse landen toch al niet zo best is lijkt me dit ook geen goede move.
-- Rik --
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Mocht het waar zijn en dat het ingevoerd worden is het bijna hetzelfde idee als een jodenster die je moest dragen,
Oftewel ze weten niet waar ze mee bezig zijn :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Moeten ik straks Iraans gaan verzamelen…. Nee geintje maar vind dit niet kunnen. Als ze dit door willen gaan zetten zullen bij de westerse landen alleen maar meer nadelen naar zich toe hallen.

Maar ik denk dat het niet zo ver gaat komen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

@ TheKing, Rik en Jeffie,

Denken jullie werkelijk dat men in Iran nog wakker ligt van hoe het westen tegen hun wetten en regels aankijkt?

Het is in iedere cultuur zo dat de eigen cultuur als superieur wordt gewaardeerd aan alle andere culturen. Maar normaliter wordt pas echt gevaarlijk als zo'n land een religieus of ideologisch regime krijgt.

het zou me trouwens ook niet verbazen als westerse bronnen dit soort (mogelijk onjuiste) berichten de wereld insturen om draagvlak voor een actie tegen Iraan te creëren.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Zo ndertussen zou mij dat ook niets meer verbazen...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Volgens mij word het tijd voor Militaire acties tegen Iran met enorm veel landen, want dit gaat echt te ver!

Dit zou dus nog eens kunnen uitlopen tot een Derde Wereldoorlog...
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Als het waar is, dan verkl*ten ze het gewoon voor zichzelf. Er kwamen al weinig toeristen, maar die zullen op zon manier al helemaal niet meer komen.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Als het waar is kan ik niet zeggen dat het me verbaasd...
Die man zegt wel meer van dat soort dingen...
Dit is geloof ik in de status van wetsvoorstel (?), maar dus nog geen in werking gestelde wet.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Leroy schreef:Volgens mij word het tijd voor Militaire acties tegen Iran met enorm veel landen, want dit gaat echt te ver!

Dit zou dus nog eens kunnen uitlopen tot een Derde Wereldoorlog...
Als je actie onderneemt begin je dan juist niet met de 3e WO ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie