Aantal neonazi's in Duitsland stijgt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Aantal neonazi's in Duitsland stijgt

Bericht door dvaupell »

BERLIJN - Het aantal neonazi's en tot geweld bereide extremisten in Duitsland is het afgelopen jaar fors gestegen. Dat meldt de krant Bild am Sonntag van zondag. De krant baseert zich op het rapport van de binnenlandse veiligheidsdienst over 2005, dat maandag openbaar wordt.

De veiligheidsdienst registreerde vorig jaar een stijging van het aantal neonazi's van 3800 in 2004 naar 4100 in 2005. Het aantal rechts-extremisten dat bereid is geweld te plegen nam toe van 10.000 tot 10.400. Maar het totale aantal rechts-extremisten is licht gedaald, van 40.700 tot 39.000.


Skinhead-muziek en skinhead-bands wordt steeds populairder, meldt het verslag. Het aantal skinhead-concerten nam in 2005 met 40 procent toe tot 193 en Duitsland telde eind vorig jaar 142 skinhead-bands. In 2004 waren dat er nog 106.

Bron: Nu.nl 20-05-2006
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Nog skinheads die een andere boodschap hebben?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Die zijn er genoeg ja, niet alle skinheads zijn automatisch neonazis zoals de media het er zo mooi van weet te maken meestal.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Och er word vaak ook een hele ophef over gemaakt hoor,
Je heb kale kop of een bijna kale kop met bomberjackje aan en ze zien je direct aan voor neo nazi :?
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
jdeleur
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2006, 13:39

Bericht door jdeleur »

Merk dat er onder veel jongeren en ouderen op dit soort forums toch ook vaak een behoorlijke fascinatie zit voor hakenkruizen en het gedachten goed daarachter :(
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Fascinatie hoeft niet gelijk te staan aan goedkeuring of meegaan in dat gedachtengoed ;-)
jdeleur
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2006, 13:39

Bericht door jdeleur »

Kleine Feldmaus schreef:Fascinatie hoeft niet gelijk te staan aan goedkeuring of meegaan in dat gedachtengoed ;-)
Dat staat er ook niet ;)
Maar als ik soms topic geopend zie worden met bijv. praat hier over de goede dingen van de SS dan breekt bij mij toch echt me klomp.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Aan alles zit een goede en slechte kant!
Dus dan mag de goede kant toch ook besproken worden? :roll: :oops:
ps. zo`n topic heb ik nog niet eerder gezien maarja ik kan hem ook over het hoofd gezien hebben,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

jdeleur schreef:
Kleine Feldmaus schreef:Fascinatie hoeft niet gelijk te staan aan goedkeuring of meegaan in dat gedachtengoed ;-)

Maar als ik soms topic geopend zie worden met bijv. praat hier over de goede dingen van de SS dan breekt bij mij toch echt me klomp.
Heb zo'n topic toch nog nooit gezien?
En zoals al vaak is gezegt, de (Waffen-)SS als organisatie is misdadig verklaard, maar dat zegt niet dat iedere SS'er fout is!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nick schreef:
jdeleur schreef:
Kleine Feldmaus schreef:Fascinatie hoeft niet gelijk te staan aan goedkeuring of meegaan in dat gedachtengoed ;-)

Maar als ik soms topic geopend zie worden met bijv. praat hier over de goede dingen van de SS dan breekt bij mij toch echt me klomp.
Heb zo'n topic toch nog nooit gezien?
En zoals al vaak is gezegt, de (Waffen-)SS als organisatie is misdadig verklaard, maar dat zegt niet dat iedere SS'er fout is!
Praten over goede dingen is iets anders dat het weergeven van feiten en gefascineerd zijn door iets wil idd niet zeggen dat je de politieke achtergrond of het gedachtengoed onderschrijft.
Probleem is dat bepaalde ideeën en meningen m.b.t. de Waffen-SS zijn vastgeroest bij de goegemeente, ook hier. Meestal zijn het dingen "van horen zeggen", zoals in het hardnekkige geval over de Divisie Wiking, die tijdens hun opmars in Rusland een bepaald dorp van joden gezuiverd zouden hebben. Inmiddels is vast komen te staan dat de daders van dit oorlogsmisdrijf niet niet van de Waffen-SS, maar van een of andere plaatselijke pro-Duitse militie waren. Dat soort dingen zijn feiten, maar vaak meent men dan dat je het opneemt voor de Waffen-SS of hun daden probeert goed te praten. Als je pech hebt wordt je dan meteen voor neo nazi, skinhead (ik heb nog haar genoeg :lol: ) of weet ik veel uitgemaakt.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

en weer vind ik het een beetje belachelijk...

hoe kunnen ze dat nou precies zo onderzoeken??
bij iedereen opbezoek gaan om te vragen of ze soms

1. rechtsextremistische skinhead zijn???

(zoja ga door naar vraag 2)



2 ben u bereid geweld te gebruiken?
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ik denk dat bepaalde groepen wel in de gaten worden gehouden, die zijn bekent bij politie etc, door bv rellen bij voetbalwedstrijden.

De hoeveelheid mensen in de hooligansgroep.
De aantallen bezoekers van extreem rechts georienteerde concerten.
De hoeveelheid mensen die lid worden (of stemmen op of op de bijeenkomsten komen) van de extreem rechtse politieke partij aldaar.
De hoeveelheid mensen bij extreem rechtse demonstraties.
Etc.

Door dat in de gaten te houden kunnen ze wel een schatting maken van de groei van deze groepen, en bv door te kijken naar het aantal gerapporteerde geweldsincidenten, die zijn dus toegenomen.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Verrek - Ja joh.
Nou, dan kan deze op slot.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gesloten