'Iran wil joden- en christenbadge'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

dvaupell schreef:@ TheKing, Rik en Jeffie,

Denken jullie werkelijk dat men in Iran nog wakker ligt van hoe het westen tegen hun wetten en regels aankijkt?

Het is in iedere cultuur zo dat de eigen cultuur als superieur wordt gewaardeerd aan alle andere culturen. Maar normaliter wordt pas echt gevaarlijk als zo'n land een religieus of ideologisch regime krijgt.

het zou me trouwens ook niet verbazen als westerse bronnen dit soort (mogelijk onjuiste) berichten de wereld insturen om draagvlak voor een actie tegen Iraan te creëren.
Maar ik zei ook: mocht het waar zijn :wink:
En ik denk ook niet dat iran wakker licht van onze meningen,
Ik zei het inderdaad beetje raar.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Re: 'Iran wil joden- en christenbadge'

Bericht door Seyffardt »

KevinP schreef:Niet te snel voor waarheid aannemen zulk nieuws. Momenteel wordt er veel negatief nieuws verspreid over Iran, maar vaak worden de feiten verdraaid om het land in een nog kwader daglicht te zetten. Wellicht om zo een vijandbeeld te creeëren wat een oorlog rechtvaardigd?
Goed gezien! Ik kan mij iets herinneren over een land waarvan gezegd werd dat het enorme hoeveelheden chemische wapens bezat. Binnen de kortste keren was de meerderheid er van overtuigd en draaide het op oorlog uit. Nadat tanks de boel hadden platgewalst bleek er op dat punt niets aan het handje te zijn. Berichten als deze zijn inderdaad bedoeld om bepaalde elementen op te hitsen. Daarbij stel ik mij de vraag wat Joden en Christenen in een land als Iran, met een voorgeschreven levenswijze op Islamitische grondslag, te zoeken hebben. Veel zullen het er toch niet zijn?
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Re: 'Iran wil joden- en christenbadge'

Bericht door Dean- »

Seyffardt schreef:
KevinP schreef:Niet te snel voor waarheid aannemen zulk nieuws. Momenteel wordt er veel negatief nieuws verspreid over Iran, maar vaak worden de feiten verdraaid om het land in een nog kwader daglicht te zetten. Wellicht om zo een vijandbeeld te creeëren wat een oorlog rechtvaardigd?
Goed gezien! Ik kan mij iets herinneren over een land waarvan gezegd werd dat het enorme hoeveelheden chemische wapens bezat. Binnen de kortste keren was de meerderheid er van overtuigd en draaide het op oorlog uit. Nadat tanks de boel hadden platgewalst bleek er op dat punt niets aan het handje te zijn. Berichten als deze zijn inderdaad bedoeld om bepaalde elementen op te hitsen. Daarbij stel ik mij de vraag wat Joden en Christenen in een land als Iran, met een voorgeschreven levenswijze op Islamitische grondslag, te zoeken hebben. Veel zullen het er toch niet zijn?



Volgens Fok!:

Als de wet aangenomen wordt, worden moslims geacht om 'standaard islamitische kleding' te dragen. De ongeveer 25 duizend joden worden verplicht om een lang, geel stuk stof aan de voorkant van hun kleding te naaien en christenen moeten een rode badge dragen. Ook in kledingvoorschriften voor andere religieuze groepen is voorzien


bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/64869
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Behoorlijk wat, er wonen al meer dan 2000 jaar Joden in Iran.
De eerste aartsvader, Abraham, kwam trouwens uit Ur (het huidige Iran).
Ik dacht ook dat Iran (op Israel na natuurlijk) het meeste aantal Jooodse burgers heeft van de landen in het Midden Oosten.

# Semieten 3%. Arabieren, vooral in het zuidwesten en aan de Irakese grens (2,000,000); Joden (20,000).
# Christelijke minderheden 0,2%. Armenen en Assyriërs. Teruggelopen van 1,5% in 1975 door emigratie.
# Overigen 3%. Zigeuners (1,470,000); Brahui (16,000).

Bron van de cijfertjes: http://www.zending.org
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dat heb ik dus nooit geweten, zo zie je maar. Ik zou dat, gezien de afwijzende houding die Iran tegen de Joden, de Christenen en het hele vrije westen aanneemt, nooit gedacht hebben.

Van de week hoorde ik wel een hele sterke conclusie m.b.t. tot datgene wat wij allemaal mee maken; "we worden dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van een duizenden jaren oude bijbelse stammenoorlog!"
Een waarheid als een koe, als je er eens goed over nadenkt......
jdeleur
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2006, 13:39

Bericht door jdeleur »

Waar of niet waar het blijven rare lui...
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Krant rectificeert Iraans jodenster-bericht

Het Iraanse parlement heeft geen wet ingesteld die niet-moslims verplicht een gele (voor joden) of rode (voor christenen) ster te dragen. De Canadese krant The National Post heeft gisteren zijn verontschuldigingen aangeboden voor het artikel dat afgelopen vrijdag geplaatst werd. Hoofdredacteur Douglas Kelly gaf in een commentaar toe dat 'het duidelijk is dat het verhaal verzonnen is'.

Het bericht werd vrijwel direct door de machthebbers in Teheran ontkend, maar desalniettemin overgenomen door onder meer The New York Post en de Jerusalem Post. Het Simon Wiesenthal Center reageerde met een brief aan Kofi Annan, waarin onderzoek werd geëist. De premiers van Canada en Australië, Stephen Harper en John Howard, reageerden verontwaardigd op het nieuws. Harper had weliswaar enig voorbehoud aangetekend, maar vond toch dat een en ander typerend is voor 'de natuur van het Iraanse regime'.

Volgens hoofdredacteur Kelly was het verhaal gebaseerd op een stuk van de CNN-deskundige Amir Taheri en 'verscheidene andere bronnen', waaronder 'mensenrechtengroeperingen'. Taheri is een Amerikaan van Iraanse afkomst die in 1979 zijn land ontvluchtte, nadat de sjah tijdens de islamitische revolutie werd verdreven. Hij heeft banden met de Amerikaanse neoconservatieven, en is in dienst van een bureau dat vrijwel exclusief neoconservatieve sprekers en auteurs levert. Het bureau, Benador Associates, werkte bijvoorbeeld in aanloop naar de invasie van Irak in opdracht van neocons als Richard Perle, James Woolsey en Michael Ledeen.

Overigens heeft het verhaal wel enige grond. Op 15 mei nam het Iraanse parlement een wet aan die de regering verplicht te onderzoeken wat een goed kledingadvies voor het Iraanse volk zou zijn. Over dwang wordt in de wet echter niet gesproken, en over onderscheidende kleding voor minderheden al helemaal niet. Vorige maand deelde president Mahmoud Ahmadinejad nog mee dat niemand Iraanse vrouwen kan dwingen tot het op juiste wijze dragen van de hoofddoek en verdere islamitische kleding. In Iran zijn hoofddoek en lange mantel verplicht voor vrouwen, maar in grote steden worden de hoofddoeken steeds kleiner en de mantels jakjes, tot afschuw van veel conservatieven.
bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/65016
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Plaats reactie