Sobel's Collectie + Nieuwe aanwinsten.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Sobel's Collectie + Nieuwe aanwinsten.

Bericht door sobel »

hallo, hieronder een overzicht van mijn collectie, deze zal bijgevult worden met nieuwe aanwinsten (hoop ik:P)
omdat ik vorige maand mijn gehele magere collectie heb verkocht (ruimte gebrek) is mijn collectie op dit moment niet veel, maar het spul dat ik heb ben ik erg trots op.

Papierwerk van 1(!) veteraan van de USAAF


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



het lotje bestaat uit pakweg 100 documenten, ik heb er dus maar een paar gescant.
alles zit netjes in een map in zuurvrije mapjes, dit om schade door zuren op later termijn te voorkomen.
dit papierwerk is ideaal voor research, er is veel info te zoeken over de documeten en de namen die er op voorkomen!
vele documeten zitten per 2 ''verpakt'' in een mapje, het is de bedoeling dat ik binnenkort nog wat mapjes bij ga kopen, alleen kosten deze dingen ook wel wat!

Nederlands spul

Afbeelding

Afbeelding

ik heb ook nog wat bonnen liggen, maar die komen later waarschijnlijk nog wel in dit topic, verder komt er binnenkort ook nog een scan met spul van familieleden.



parachutestof-82nd airborne patch

Afbeelding

Afbeelding

de parachute stof is origineel, de airborne patch voor zover ik weet niet.

dit was het dan, kritiek altijd welkom, wel onderbouwt graag:)

zijn er verder nog vragen of anderen dingen met betrekking tot mijn verzameling dan hoor ik het graag.

groeten

Sobel
Laatst gewijzigd door sobel op 13 aug 2006, 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Dit is natuurlijk iets wat mij als luchtoorlog verzamelaar ontzettend aanspreekt! Heel erg mooi setje wat ik er zo al van zie!!! :shock: :cheer:

Wat weet je allemaal al van deze persoon? En heb je er al verdere research naar gedaan?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Netjes hoor Sobel. Jammer voor je dat je wat van je collectie moes verkopen. Maar ja je moet maar zo denken meer ruimte en geld voor nieuw mooie aanwinsten. Die ik hoop te verwachten in je topic. :wink:

En kan niet wachten tot morgen, op de foto`s van je album. :)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

SiNiStEr schreef:Dit is natuurlijk iets wat mij als luchtoorlog verzamelaar ontzettend aanspreekt! Heel erg mooi setje wat ik er zo al van zie!!! :shock: :cheer:

Wat weet je allemaal al van deze persoon? En heb je er al verdere research naar gedaan?
ik heb het nog niet zo erg lang in bezit en ben nu bezig met het uitzoeken en sorteren van de papieren, voor zover ik weet heet de persoon Austin B. Coleman, zijn asn is 20751121 hij is T sgt in Battery ''B'' 216th CA (AA).

hij is 39 maanden T.Sgt geweest als weather observer, dit voor luchtverkeer tussen de V.S. en hawaii.

daarna is hij 10 maanden Cpl geweest en werkte hij als lader en reperateur van 50 cal. machine guns en 20 mm cannons :)

dit is wat in nu weet van deze man, meer info is er zeker nog te vinden! ook van zijn universiteitstijd in 1949 en zijn briefwisselingen met de verterans administration corps :)

ik hou je op de hoogte (mischien open ik ooit nog een topic waar ik info over dit lotje inzet)

bedankt voor de leuke reacties!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Leuk lot zo!!! Ik weet wel waar t weg komt geloof ik!

Wat voor patch draagd die man op die fotos???

Sbas
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

:P ik denk dat je gelijk hebt van waar het weg komt :)

en de patch op de foto ben ik nog aan het uitzoeken, het is sowiso vrij moeilijk omdat het zwart wit is
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

lijst weer een bijgewerkt :) mochten er nog op of aanmerkingen zijn, ik hoor het graag.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Die patch is niet ww2...het is een na oorlogse met verstevigde randen!

Sbas
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

bedankt :) agoed, hij is gratis, vind het wel een geinig ding :) en had direct al het vermoeden dat hij niet origineel was :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Zit net materiaal tussen!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dankje :)

nu trouwens ook online, zie men WWW :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

na een kleine research ben ik erachter gekomen dat Austing B. Coleman op 8 mei 2004 is overleden, helaas, maar de zoektocht naar meer info gaat verder.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Jammer dat deze man overleden is. Misschien is deze set met papieren e.d. na zijn overlijden beschikbaar geworden en dat je het juist daarom hebt kunnen kopen.

Maar de 82nd. Airborne patch met cufftitle lijkt me inderdaad niet orgineel. Het spijt me dat te moeten zeggen maar het is niet anders.
De letters zijn te breed en te strak gestikt in vergelijking met een orginele patch. Bij een orginele patch zijn de lijnen van de letters(ook van de 2 A's) minder strak. Dit komt omdat deze veel minder fijn gestikt zijn dan bijv. die van jou. Dit is vooral ook goed te zien als je jou whiteback vergelijkt met die van een orginele patch. Bij die van jou zie je veel meer rood omdat het witte draad veel verder uit mekaar zit in veel kortere slagen(zie onderstaande foto's en vergelijk die met die van jou).
Daarnaast horen de cufftitle en de patch zelf uit een stuk te bestaan en niet zoals bij die van jou het geval is 2 losse delen die aan mekaar verbonden zijn.
Rond de cufftitle hoort ook niet zo'n dikke rand te zitten. Enkel om de patch zelf zit een wat dikkere rand.
Hieronder zie je de orginele 82nd Airborne patch die ik op het moment te koop heb staan. Vergelijk die maar eens met die van jou, dan zul je de verschillen ook zien.

AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

bedankt voor de info ;)

er was me al wel vrij snel duidelijk dat het om een niet originele ging, mijn vader heeft hem ooit een keer gekocht bij een museum uit een bak met 50 van die dingen :) vond het wel een geinig ding voor de lol, toch bedankt voor je info :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

vandaag kopie van een dagboek gehad van mijn overgrootvader, erg interessant, hopelijk ooit het origineel in bezit!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gesloten