Russisch vertaler gezocht...

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Russisch vertaler gezocht...

Bericht door pionier »

Dit vlaggetje zat bij 1 van mijn laatste aankopen en ben toch benieuwd wat erop staat.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

:D

Ik zal het zo effe precies vertalen, maar ik zal alvast vertellen wat ik zo kan zien.

Het is een vaantje van de Pioniers, een organisatie voor jongeren in de Sovjet Unie. In de Rode Ster staat een afbeelding van een zeer jonge Lenin, achter de Ster een kaart van de Sovjet Unie. Op de voorkant staat iets op in de trant van
All-Unie ...(?)

Oktyabratya (?) in het land van Oktober
Op de achterkant staat iets van
Centrale Sovjet van de All-Unie Pioniers Organisatie imeni (?) V.I. Lenin
Achter All-Unie op de voorkant staan maar vreemde letters. Het lijkt me te gaan om iets uit Tsjechoslowakije, alleen die A kan ik niet plaatsen. Ook snap ik niet waarom er een gewone westerse 's' in spiegelbeeld op het vaantje staat.

Op de achterkan staat imeni, wat dat precies betekent weet ik niet. Zoek ik zo effe op. De rest van de tekst, wat niet dik gedrukt is, klopt.
Вместе мы непобедимы
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Het vaantje komt uit de ukraine ;)

Bedankt voor de vertaling. Snap nu ook waarom ik hem erbij heb gekregen..
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

pionier schreef:Het vaantje komt uit de ukraine ;)

Bedankt voor de vertaling. Snap nu ook waarom ik hem erbij heb gekregen..
Imeni betekent trouwens 'de naam' of 'uit de naam' volgens mij.

Oekraïne zou goed kunnen, alleen snap ik nog dat wat achter All-Unie komt niet. De afkorting van de Oekraïne is volgens mij OeSSR, wat niet strookt met het vaantje.
Misschien kan Katusha er eens naar kijken? Die zal het wel snappen denk ik :)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
4RUS
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 mar 2006, 23:43
Locatie: Cuijk(NL),Kiew(UA)

Bericht door 4RUS »

Nou....leuke ding hoor! :lol:

op de voorkant staat:
Boven(je spreek het uit als WSESOJUZNAJA IGRA)en het betekend SPEL WELKE DOOR DE HELE LAND GAAT.(OF DE HELE UNIE SPEL)
dan heb je zo als Zhukov zei Jonge Lenin in de Rode Ster(dat is simbol van OKTJABRJAT(a).Oktjabrjata betekend Kinderen van Oktober(leez maar Kinderen van de Revolutie)Bij Soviet Unie school werd je eerst Oktjabrenok en dan Pioneer en dan Komsomoletc en dan mag je bij Komm.Partij. :P
Onder(spreek uit als OKTJABRJATA PO STRANE OKTJABRJA)betekend OKTJABRJATA DOOR HET LAND VAN OKTOBER.
vroeger had die akties 12 keer per jaar, iedere jaar en zo de hele leven door.....

Achterkant:Centaale Komitee van de All-Unie Pioniers Organisatie (imeni<beteken dat Organizatie de naam van ... draagt.Bijvoorbeeld Fabriek Imeni Stalina.)van Lenin.

2Zhukov,op de achterkant staat geschrefen dus somige letters zijn anders maar het is russisch hoor.

En als ex-burger van Soviet Unie kan ik iets voor Jullie vertalen.Als het maar niet te veel wordt. :wink:
Gebruikersavatar
4RUS
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 mar 2006, 23:43
Locatie: Cuijk(NL),Kiew(UA)

Bericht door 4RUS »

o ja,en er staat niks over de Oekraine.Das gewoon Oud Soviet Unie ding.
Maar die waren do de hele Land gegaan.

2pionier,verzamel je Russ. dingen?
en leuke avatar heb je. :roll:
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Nee deze zat gewoon bij 1 van mn aankopen. Ik verzamel spullen van wehrmacht vrijwiligers (oa ROA ed dus)

Het land waaruit ik dit vaantje heb is Ukraine (dat bedoelde Ik)

Bedankt voor de reply's en de hulp!!!
Plaats reactie