Synthetisch stiksel

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Synthetisch stiksel

Bericht door Peter M »

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... hp?t=17939


Hoe kan een brandtest nu aantonen of iets oorlogs is of niet? Ik weet het allemaal niet meer. :cry: ...
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ik zie t al voor heel mooi jasje in de fik mmmm denk dat t toch oorlogs was

haha
Starting up again
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

een brandtest kan één van de hulpmiddelen zijn om te bepalen of iets ongeveer uit de periode WO2 is.

Net als de blacklight test en anderen is ook deze test niet heilig.


Wat er wordt getest bij de brandtest is de manier waarop een stukje garen verbrand (je gebruikt dus nooit een hele jas maar enkel een los draadje) Als bij het verbranden van het stukje garen gesmolten bolletjes ontstaan....dan is het garen gemaakt van een kunststof (bijv. Nylon)

Garen van puur natuur materialen (zoals katoen) verbrand anders. Dit laat een klein beetje as achter en dus niet van die gesmolten bolletjes. Ook ruikt dit heel anders dan verbrand nylon.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Maar als je een kunstof stiksel hebt, kan het nog even goed oorlogs zijn dan?

Ik heb namelijk al enkele items zo getest en het kan zijn dat ik dan fout zit :)
Laatst gewijzigd door Peter M op 28 feb 2004, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik vind het toch wel zonde, om uit een jas wat draadjes te pulken en dan in de fik te steken.
Maarja, als je een dure SS jas hebt gekocht, en je wil de zekerheid van de originaliteit, dan kan ik het best begrijpen.
Persoonlijk zou ik het niet zo gauw doen...
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

zoals bij elke test geeft één test niet volledig uitsluitsel.


Als je overduidelijke kunststof (nylon) draadjes in een item hebt moet je gaan kijken of die misschien later zijn toegevoegd.......bij reparatie oid.......of dat die er altijd al hebben gezeten.............of......etc

het kan een indicatie zijn maar niet absoluut bewijs !!


PS Bjorn, één draadje stelt niks voor. In elk stoffen item is altijd wel een los stukje stiksel te vinden............met het verwijderen van zo een klein stukje draad beschadig je niks
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ligt denk ik aan het model van uniform(stukken).. ik heb gehoord eind 44 tot 45 dat ze daar ook syntetisch stiksel gebruikten
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Tijdens de oorlog werd er wel al syntetisch stiksel gebruikt.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ik heb wel begrepen dat ze dat niet deden bij lintjes van insignes? ?
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Met name bij Duits materiaal kan je heel goed kunststof tegen komen. Deels gedwongen door tekorten aan bepaalde materialen werd in Duitsland aan het eind van Wo2 synthetisch garen gebruikt. Dit houd ook in dat bijvoorbeeld Duitse emblemen onder Black-Light wel degelijk kunnen oplichten. Dit oplichten is echter in veel mindere mate dan bij naoorlogs synthetisch garen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

En als is er geen synthetisch garen gebruikt, maar het jasje recentelijk nog gewassen, kan het nog oplichten; daarnaast kan cynthetisch garen ook gecamoufleerd worden wanneer er bijv. koffiedrap lichtjes opgesmeerd wordt; ziet ge niks oplichten onder een UV-lamp.

Zoals Ernst al zei, en daar heeft hij volledig gelijk in, kunt ge nooit afgaan op 1 test alleen; alleen een cummulatie van proefjes en gezond verstand gebruiken geeft een indicatie of iets wel of niet goed KAN zijn.

.....100% testmethodes bestaan niet.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Plaats reactie