waldlager Harskamp

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
maxbo3
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2006, 08:29
Locatie: Huissen

waldlager Harskamp

Bericht door maxbo3 »

Ten zuiden van het ISK te Harskamp aan de Genieweg nabij de rotonde Otterlo ligt het Waldlager. Er zijn daar in de oorlog 1200 duitsers gelegerd geweest. Er zijn de vele fundamenten te zien van vele barakken en onderkomens. Bij navraag bij ISK-museum bleek dat er GEEN materiaal was in de vorm van foto's, overzichtskaarten, eenheden die daar waren gelegerd, ed. Kortom er is zeer weinig info over het Waldlager(wat vroeger bij het ISK hoorde ten tijde vd oorlog).

Wel iets op een site:

Hier een stukje uit de herrinneringen van een Rode Kruisman(site) waarin het waldlager voorkomt:

De 3e bevrijding van Otterlo

De tanks zijn dan allang uit het dorp verdwenen op weg naar Ede. Zo maakte hij kennis met Capt. H.L. Overholt uit Omemee, Staff-Sgt. Stanley Ford uit Ontario, Major J.J. Donnelly uit Ottawa en nog een aantal anderen, van wie de namen op een hakenkruis-armband staan, afgenomen van een NSKK-man (Nat.Soc.Kraftfahr Korps), die krijgsgevangen gemaakt was. Deze armband is een van zijn dierbaarste souvenirs. Na een gezellige avond met de nodige beers en malts dachten we te gaan slapen. Maar wat een misrekening. Uit, wat de Duitsers toen noemden het "Waldlager" in de Harskamp, waren grote aantallen Duitse SS-ers, die de Canadezen kennelijk over het hoofd hadden gezien, in het dorp geïnfiltreerd en trachtten de in de school ondergebrachte bataljonsstaf gevangen te nemen. Het gevolg was dat er hevige gevechten uitbraken. Dit resulteerde er in dat de Duitsers weer heer en meester werden in het met Nederlandse vlaggen getooide dorp. Uiteraard vielen er weer veel gewonden, zowel onder de militairen alswel onder de burgers, dat gaf weer handen vol werk, afvoer naar het nood- ziekenhuis werd door de Duitsers niet toegestaan, zodat het Hotel "Jagerslust" ingericht werd als noodverbandplaats.

Uit "Ede in wapenrok": In april 1945 (16 en 17 april), vlak voor de bevrijding, lagen er nog ruim 800 man infanterie en een tankeenheid van een Panzerkompanie onder commando van Oberstlt. Nibbe met Renault-tanks die op de fransen waren buitgemaakt".
Hier wordt dus niet over de SSérs gerept die dus in het Waldlager lagen. De infanterie lag dus in de "lager"Harskamp zelf.

Vraag wie heeft er meer info over het waldlager zeker vwb foto's en overzichtskaart.

Alvast dank voor de reactie's :wink:

Max
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not Eureka! (I found it!) but rather, 'hmm.... that's funny...'. - Isaac Asimov
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Zoek op de site van "Andere Tijden" eens naar de oude aflevering over De Harskamp. Zeer de moeite :)

http://www.anderetijden.nl
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
maxbo3
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2006, 08:29
Locatie: Huissen

Bericht door maxbo3 »

Inderdaad Harro, het gaat over het ISK zelf als interneringskamp van net na de oorlog vcoor de opvang van de duitsers. Maar er wordt geen woord over het onderwerp WALDLAGER harskamp gerept. Weliswaar is het interessant maar het gaat dus niet over het Waldlager. In ieder geval bedankt voor je reactie en moeite.
Max
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not Eureka! (I found it!) but rather, 'hmm.... that's funny...'. - Isaac Asimov
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Harro schreef:Zoek op de site van "Andere Tijden" eens naar de oude aflevering over De Harskamp. Zeer de moeite :)

http://www.anderetijden.nl
Harro ik heb de webmaster al 3 x gemailt omdat die aflevring het niet doet.

Misschien binnenkort wel?
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

harskamp was na de oorlog
toch een kamp waar nsbers NL-ssers en andere collabarateurs opgesloten zaten of is dat niet dat kamp?
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

maxbo3 schreef:Inderdaad Harro, het gaat over het ISK zelf als interneringskamp van net na de oorlog vcoor de opvang van de duitsers. Maar er wordt geen woord over het onderwerp WALDLAGER harskamp gerept. Weliswaar is het interessant maar het gaat dus niet over het Waldlager. In ieder geval bedankt voor je reactie en moeite.
Max
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Bertjan, ik heb die aflevering nog op video 8)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Harro dat is het betere werk.

kun je hem online zetten ?
elot64
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mar 2010, 11:20

Re: waldlager Harskamp

Bericht door elot64 »

Afgelopen zaterdag was er een rondleiding door het waldlager dat tussen otterlo en harskamp lag.
Meer informatie vind je op pagina 12 van de volgende pdf link: http://www.vendel-ict.nl/pdf-dorpspraet/sept-2011.pdf
egbert12345

Re: waldlager Harskamp

Bericht door egbert12345 »

Hallo,

Ik ben bezig met een overzicht te maken van het Waldlager en heb al veel foto,s gemaakt
het is de bedoeling dat ik alles online zet maar bij gebrek aan tijd zal dat nog wel even duren.
interresse in de foto,s? ik hoor t graag
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re:

Bericht door Erik »

wittmann schreef:harskamp was na de oorlog
toch een kamp waar nsbers NL-ssers en andere collabarateurs opgesloten zaten of is dat niet dat kamp?
Nee.
Het waldlager ligt rond de plas van Kröller-Müller, die als zandafwinning diende bij de bouw van het jachtslot. Het beruchte kamp, waar alle oorlogsmisdaden door de Nederlandse bewaking nog eens dunnetjes werden overgedaan, lag op de plaats waar nu de legeringsgebouwen ten behoeve van onderofficieren en officieren lag, dus nog ten noorden van de visvijvers.
Het waldlager ligt meteen ten zuiden van de genieweg. Er zijn nog (uit mijn hoofd) zestien ingravingen voor voertuigen te zien, een betonnen emplacement voor toiletten en drie restanten van bunkers, zoals er op de Harskamp meer dan tien gestaan hebben. Daarvan resten er nog drie, waarvan 1 dichtgemetseld (naast de stafbarak) De andere bevindt zich op het vml. museumterrein, de derde ligt aan de overkant vlakbij de in 1999 afgebrande officiersmess.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Wilco

Re: waldlager Harskamp

Bericht door Wilco »

Ow ja .. het officieren nest. Dat weet ik nog goed dat dat afbranden .. ik moest daarvoor op het politie bureau komen terwijl ik 4 weken op vakantie was geweest in Frankrijk.. maar die bunker is wat lastig te vinden als je het niet weet .. er was altijd een gat in geslagen wat dicht gemetseld was .. later een x gedicht en weer geopend .. deze bunker vind je wanneer je de parkeerplaats van de voetbal vereniging op gaat .. en dan helemaal links in de hoek in de struiken verstopt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waldlager Harskamp

Bericht door Erik »

De bunker is niet toegankelijk en bovendien privé.
Waarom moest jij op het politiebureau komen?
Het was toen gortdroog. Er zou een papierherstellerij in komen in de officiersmess. Alles wat militair was, was er al uitgehaald, inclusief de grote luchtfoto uit de jaren vijftig en de door prins Bernhard getekende foto's. Vanwege de droogte was het binnen 45 minuten volledig weggebrand. Ik werkte op dat moment op het Infanteriemuseum aan de overkant van de weg.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Captain Robson
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2019, 16:17

Re: waldlager Harskamp

Bericht door Captain Robson »

Aangezien de laatste post van 2018 wellicht een 'long shot' Op de Harskamp is het in en kort na de oorlog best druk geweest. Ik probeer de geschiedenis van de Britse POW's te achterhalen die hier rond 20 september 1944 terecht gekomen zijn. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk par's geweest die gevangen genomen zijn rond LZ-L [het huidige Papendal] in de namiddag van 19 september. Manschappen van 7th K.O.S.B., 10th Para Battalion, 156 Para Battalion en Polen. Mogelijk via Oud REemst afgevoerd naar Harskamp en daarna via Stroe op de trein naar Duitsland. Ik zoek vooral naar verhalen van para's die dit deel beschrijven. Alle info meer dan welkom.
Plaats reactie