Foto's die indruk maken (2)

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gesloten
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Indrukwekkende foto's die laatste Sobel, heb je er meer info bij?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik heb deze foto's van een site waar meer dan 2000 foto's op staan (volgens mij heete de site normandy.archive.com of zoiets)

deze sprongen er uit:)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Wel in scène gezet die laatste, bij de foto is de cameraman helemaal rechts slordig weggewerkt met typex. Maakt het voor mij minder indrukwekkend...
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Er zijn heel veel foto's in scène gezet tijdens de Tweede Wereld Oorlog. Het was meestal te gevaarlijk voor een fotograaf om een foto te maken bij een echt gevecht. Op het Oostfront is dit ook veel gebeurd bijvoorbeeld: Zitten stuk of 20 man op een T-34 die de strijd in gaat, dit kan nooit want dan kon de geschutskoepel niet goed draaien dus niet goed functioneren. maar desondanks altijd mooie foto's.
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Bigshot schreef:Wel in scène gezet die laatste, bij de foto is de cameraman helemaal rechts slordig weggewerkt met typex. Maakt het voor mij minder indrukwekkend...
typex hadden ze toen volgens mij nog niet:P, je ziet bij meerdere foto's dat soms emblemen zijn weggestift of complete figuren!

dit maakt het voor mij zeker niet minder interessant, want het is ongetwijfelt in ww2 gebeurd, dit zijn ook foto's van het signal corps.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Afbeelding

Een klassieker.. word zo wat op elke oorlogs monument gebruikt in voormalige sovjet unie.. Foto is genomen van een soldaat die deelneemt aan een mislukte tegenoffensief in zomer 1941! Hij is kort na het nemen van het foto gensneuvelt.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Dat is inderdaad een heel indrukwekkende en bekende foto Katusha. De man op de foto is junior politiek officier (mladsjy politroek) A.G. Jeremenko, de politiek instructeur van een compagnie van het 220e Jagerregiment van de 4e Jagerdivisie. Hij heeft een Tokarev TT-33 7,62 mm automatisch pistool in zijn hand. De foto werd gemaakt in de zomer van 1942 en Jeremenko stierf kort hierna.
Laatst gewijzigd door Auke op 01 sep 2006, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Toch 42.. Ja veel veteranen zeiden/zeggen ook dat zomer 42 erger was dan zomer 41.. omdat, ze dan in aanval moesten zonder goed voor bereid te zijn en verliezen ook veel hoger waren dan in 41 :(

Hier Kurks 1943
Afbeelding
Duitse soldaat dat totaal overstuurt is door het nederlag!

En dat kapotte Kanon is een hele mooie metafor :!:


Ja veel weizigen.. Zag ook heleboel lijken foto's.. :( Vind het toch wel indrukwekste van als je foto's ziet van iemand en dat je weet dat hij kort er na gesnuiveld is. Of uitgeputte krijgs gevangenen. Waar je ziet dat mensen gewoon totaal uitgeput zijn.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Afbeelding
Normandy.

Afbeelding
POW SS.

Afbeelding
dag voor d-day
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Sobel, volgens mij is de laatste foto in spiegelbeeld...
Ze dragen hun (spiegelbeeld-) patches op de rechtermouw.
Het is trouwens een van m'n favourite foto's!
Mijn avatar komt ook uit dat zelfde partijtje.
Ivoo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 mei 2006, 12:05

Bericht door Ivoo »

Hij is idd in spiegelbeeld, kijk maar naar de cijfertjes.
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Afbeelding

Tjah geen commentaar nodig zou ik zeggen!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

C. Works schreef:Sobel, volgens mij is de laatste foto in spiegelbeeld...
Ze dragen hun (spiegelbeeld-) patches op de rechtermouw.
Het is trouwens een van m'n favourite foto's!
Mijn avatar komt ook uit dat zelfde partijtje.
inderdaad in spiegelbeeld, maar wel een mooie foto als achtergrond voor je pc :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

sturmman schreef:Dit is mijn adoptie graf!

Afbeelding

Sbas
Sorry dat ik een oude post ophaal, maar weet je waar de soldaat van je adoptie graf is gesneuveld?

mvgr.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gesloten