nieuwe collectie voor Overloon

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Ik ben afgelopen week ook in het verniuewde museum geweest en de informatie die je daar ook krijgt is erg weinig. Bij heel veel uniformen staat niet waar het uniform van is en bij voertuigen staat ook niet veel info. Ik dacht dat je in een oorlogsmuseum kon leren... De meeste van ons herekennen de uniformen wel maar andere mensen moeten gaan gokken of dat ene uniform tussen die 3 in de vitrine naast 2 Duitse ook een Duitse is maar dat is een Nederlandse. Maar dat stond nergens :? Ook stonden er een Duitse en een Engelse pubtent 2 meter van elkaar terwijl ze zat ruimte hadden om het een beetje te verspreiden.
En er is inderdaag ook heel veel naoorlogse rotzooi. ik vond het in ieder geval de hoge entreeprijs niet waard.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

.
Laatst gewijzigd door Nick op 02 aug 2008, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik ben zelf 1 keer in Overloon geweest, toen ik een jaar of 9 was, ik vond het wel gaaf om in zo'n tank te klimmen, heb ik toen ook gedaan.
Ik heb toen ook uit een Sherman een aantal roestige onderdelen meegenomen, maar vertel me eens over, Op bestelling laten stelen?
En hebben ze alles daar vervangen door repro?
Waarom gaan ze een Panther opnieuw schilderen?

En we zitten hier nu wel weer allemaal te fitten op het museum, ik ben het er ook mee eens, maar dan moet je ook actie ondernemen.
Schrijf met het hele forum een brief naar het museum ofzo, maar dat is mijn mening, want hier schieten we ook niets mee op.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

De panther is al overgeschildert...
Ook hebben ze (volgens mij) geen origineel weggedaan, maar is er nog een repro en post-war bijgekomen.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Wouter, met iemand die voertuigen vernield, ookal zijn ze al in een slechtere staat schiet je ook niets op!

En geloof mij, ik heb al menig maal mijn mening gegeven (ook namens vele andere mensen) over bepaalde zaken. Er is nooit genoeg geld, mankracht of andere mogelijkheden. Terwijl ze alles verkopen (of wat dan ook) en ze oppeens wel geld hebben voor véél na oorlogse meuk!

Kom op! het topstuk is een Na-oorlogs transport voertuig gebruikt in Korea/Vietnam.. Who gives a shiney little f*ck? Dat geld voor al dat transport en huishoud kan je ook besteden aan de renovatie van ZEER zeldzame en authentieke Objecten die in Overloon zijn achter gebleven in de slag die het museum eigenlijk zou moeten eren!

Met die mentaliteit kom je er niet! En dan kan je wel wat brieven sturen met je mening, ik gok dat ze gelijk de prullenbak in gaan!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

C. Works schreef:De panther is al overgeschildert...
Ook hebben ze (volgens mij) geen origineel weggedaan, maar is er nog een repro en post-war bijgekomen.

Panther is 'overgeschilderd' (verkeerde camouflage) en ook vernield! De rupsbanden hebben ze zodanig verknalt, die krijg je er NOOIT meer op!

En geen orgineel weg gedaan? Hoe verklaar je dan dat er een orginele panzer soldaat van de 10e SS panzer divisie (Groep Roestel) (achtergebleven na de strijd) zich heeft ontdaan van zijn orginele kleedij en dit heeft vervangen door wat goedkope kopie rommel? En dat alle kleding van zowel Duitsers als Britten zijn vervangen voor kopie met wat emblemen?

Zéér dubieus!!!!
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik vind inderdaad ook dat ongelooflijk grote lelijke boot/auto ding zéér lelijk en oninteressant... Noemt Overloon dit echt het nieuwe topstuk?
Een medewerker van Overloon heeft nog wat Duitse WO1 spullen van me gekocht, en hij zei dat ze nu met verschillende poppen bezig zijn.
Ik hoop dus dat ze daar wel wat van maken.
Hij beschouwde echter de nieuwe collectie als "redding", want er kwam steeds minder geld bij Overloon binnen.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Guido schreef:Wouter, met iemand die voertuigen vernield, ookal zijn ze al in een slechtere staat schiet je ook niets op!

En geloof mij, ik heb al menig maal mijn mening gegeven (ook namens vele andere mensen) over bepaalde zaken. Er is nooit genoeg geld, mankracht of andere mogelijkheden. Terwijl ze alles verkopen (of wat dan ook) en ze oppeens wel geld hebben voor véél na oorlogse meuk!

Kom op! het topstuk is een Na-oorlogs transport voertuig gebruikt in Korea/Vietnam.. Who gives a shiney little f*ck? Dat geld voor al dat transport en huishoud kan je ook besteden aan de renovatie van ZEER zeldzame en authentieke Objecten die in Overloon zijn achter gebleven in de slag die het museum eigenlijk zou moeten eren!

Met die mentaliteit kom je er niet! En dan kan je wel wat brieven sturen met je mening, ik gok dat ze gelijk de prullenbak in gaan!
Volgensmij mis ik iets.
Dit is niet echt een reply op mijn bericht, of neem je het me kwalijk dat ik toen ik 9 was met een paar andere ventjes een Sherman in ben gekropen en 3 roestige stukjes mee heb genomen?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Wouter, misschien een impulsieve reactie! Sorry daarvoor ik schoot uit mijn slof.

Maar verder slaat alles op je zin:
"En we zitten hier nu wel weer allemaal te fitten op het museum, ik ben het er ook mee eens, maar dan moet je ook actie ondernemen.
Schrijf met het hele forum een brief naar het museum ofzo, maar dat is mijn mening, want hier schieten we ook niets mee op."


@C.Works:

In de lokale kranten mbt de opening van het nieuwe deel wordt de BARC aangeduidt als het NIEUWE topstuk!

Het feit dat het misschien een redding is kan ik inkomen! Maar misschien moeten we dan wel verder kijken? Doordat hun slecht dingen onderhouden en geen interesse hebben in medewerking.. Dan snij je je eigen in de vingers!

Wat betreft de poppen.. laten we het hopen!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Met verbazing heb ik de meeste commentaren op Overloon van jullie gelezen.
Terecht of onterecht, ieder mag zijn mening hebben en dat respecteer ik ook volledig.
Toch wilde ik even graag mijn gedachten neerkrabbelen, in de hoop jullie mening iets milder te stemmen t.a.v. Overloon.
Ik zal een paar mensen quoten, het zijn echter geen persoonlijke verwijten maar aanhaal puntjes om makkelijker te lezen zeg maar.
Want ik denk dat ik wat lang van stof ga worden…
(Oh nee, hè? :shock: )

Ik kom al zo’n 16 jaar vrijwel elke zomer minstens één keer per jaar in Overloon, wanneer ik al dan niet op doorreis de motorcamping in Horst (L) voor een paar dagen bezoek, en ik geniet er elke keer weer van.
De eerste keren dacht ik ook: moet dit nou wel allemaal buiten staan?
Toen las ik de doelstellingen van het museum: een beeld te creëren van wat er na de slag bij Overloon aangetroffen is.
Okee, goed, ik vond het zonde maar het bleef een leuk museum.
Heerlijk om tussen bossen te zwerven op de grond waar het gebeurd is.

In de tussenliggende jaren is er veel veranderd en de doelstellingen zijn aangepast.
Oorzaak onder andere: in donderende bezoekersaantallen.
Hallo, dan moet je toch wel nieuwe dingen gaan proberen?
En daarbij: de tijd draait door jongens…
Vergeet niet dat de collectie waar jullie nu om staan te lachen en afdoen als naoorlogs, waardeloos en oninteressant, over een jaar of 50 tot 70 waarschijnlijk net zo waardevol is als een WO2 collectie nu is.
Vanuit dat oogpunt is het toch gewoon heel slim van de directie daar, om nu alvast de gelegenheid aan te grijpen een collectie op te bouwen waarvan de waarde straks niet meer te bevatten is?

Toen ik voor het eerst daar in de hal een T-72 zag staan, in een WO2 museum, dacht ik ook even: ‘Hier ontgaat mij het verband even volledig’.
Toen ik daarna las dat het een schenking (of stalling) betrof dacht ik echter: ‘Tja, als ik er de ruimte voor had, zou ik ook geen nee zeggen…’
Verder denk ik ook dat er een heel grote groep recht heeft om ‘hun’ spullen geconserveerd terug te vinden in een museum: onze naoorlogse veteranen, de blauw helmen.
Dat is toch ook zeker een enorm belangrijk stuk in onze vaderlandse geschiedenis?
Dit soort moderne ‘troep’ wordt straks het spul dat jullie kinderen net zo fanatiek gaan verzamelen als wij het met WO2 militaria nu doen.
Natuurlijk ligt hier een behoefte waar het museum op in moet springen!
Iedereen kan toch zien wat de prijzen van antieke militaire artefacten doen?
Dus is het economisch toch veel slimmer om nu wat nieuwer spul aan te trekken zolang het nog redelijk betaalbaar is?
Binnen afzienbare tijd is het allemaal antiek!
Roel R. schreef:Ochja, Overloon is een van de weinige musea waar je origineel materiaal kunt bekijken en daarna door het personeel op bestelling kunt laten stelen. :P
Zou dit niet een beetje overtrokken zijn?
Ik heb ook veel van dit soort verhalen gehoord: een stafmedewerker van Delft heeft jarenlang stukken omgeruild en gejat voor eigen gewin.
(Nou hoor ik ook dat de vent ontslagen is, dus wellicht zit hier een kern van waarheid in?)
Een medewerker van Overloon leest elke avond thuis aan tafel ipv uit de Bijbel een stukje voor uit een hele grote witte Mein Kampf.
Toen het legermuseum uit Leiden vertrok, lagen er afvalcontainers vol met uniformen en leerwerk, verzamelaars hebben gehuild van schrik en daarna geplunderd vol schik.
Ingeleverde stukken bij een niet nader te noemen Airborne museum kwamen in privé collecties weer boven water.
Hetzelfde museum kreeg op één dag als gift 6 FJ helmen (huh?), daar is nooit meer wat van teruggevonden.
Het Nationaal Archief is momenteel bezig veel documenten en materiaal te vernietigen wegens ruimtegebrek, dit wordt allemaal door medewerkers gejat en verkocht.
Mocht dit laatste waar zijn, en medewerkers van het Nationaal Archief lezen dit, dan kunnen ze mij een pm sturen met aanbiedingen!
We smullen allemaal stiekem een beetje van dit soort verhalen, maar zouden ze niet vooral voorkomen uit veronderstellingen en misschien hier en daar wat jaloezie?
Guido schreef: Panther is 'overgeschilderd' (verkeerde camouflage) en ook vernield! De rupsbanden hebben ze zodanig verknald, die krijg je er NOOIT meer op!
Hier moet ik ook iets rechtzetten vind ik.
De Panther heeft altijd al met anderhalve ketting buiten gestaan, hij is tenslotte achtergelaten omdat hij zijn rechter ketting verspeeld had.
Neem van mij aan dat het een koud kunstje is om een goede ketting om de wielen te leggen.
Neem ook van mij aan dat het iets moeilijker is om een ketting voor een Panther te vinden.
Gun ze dus wat tijd, ik geloof best dat het goed komt.

En alvorens die hele ‘verkeerde’ restauratie af te wentelen op de directie van Overloon: er heeft heel lang een enorm bord op de Panther gestaan, misschien staat het er nog wel.
De Panther wordt gerestaureerd over langere tijd, door een groep toegewijde vrijwilligers, in hun spaarzame vrije tijd.
Deze groep vrijwilligers zijn militairen uit een Duitse Panzerdivisie.
Welke divisie zou ik niet kunnen zeggen, maar misschien heb ik het thuis nog op foto staan.
Eén mailtje naar het museum zal waarschijnlijk ook wel uitsluitsel geven.
Het kreng wordt dus onderhanden genomen door toegewijde technici die de hele dag met Panzers bezig zijn, die beschikken over prima onderhoudsmateriaal en die waarschijnlijk prima documentatie hebben in hun historisch archief.
Misschien beschikken ze zelfs nog over goede onderdelen!
Jullie maken mij dus niet wijs dat er hier maar iets aangekloot wordt, ik denk dat er veel liefde en energie in het Panther-project gestoken wordt.

Ik denk dat jullie oordeel over Overloon te hard is.
Ze zijn in een transitionele fase en natuurlijk kan de nieuwe opzet niet iedereen zijn goedkeuring wegdragen.
Maar ik kan me slecht indenken dat het nieuwe materiaal ten koste gaat van het oude spul en ik denk dat WO2 altijd een centrale plaats blijft behouden en behoord te blijven houden in het museum.
Zijn jullie bekend met het National Museum of Military History in Diekirch, Luxemburg?
Persoonlijk vond ik het één van de indrukwekkendste musea die ik bezocht heb.
Ik heb er een dag zoet gebracht.
Er was ook een flinke afdeling naoorlogs, zoals jullie wellicht weten.
Daar heb ik niet over gezeurd, dat heb ik gewoon overgeslagen.
Voornamelijk vanwege tijdnood en lamme poten, maar toch…
Je hebt toch altijd de mogelijkheid om te bekijken wat jij waardevol vindt en de rest te laten rusten?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Misschien heb je hier en daar wel een puntje, maar dat zou je zo kunnen overtreffen met andere argumenten! Net wat je visie is over het onderhouden en wie/wat je de prioriteit geeft. Ik begrijp ook dat het economisch lastig is! (Ik deel tevens je mening absoluut NIET, dat is denk ik ook wel duidelijk.)

Over de Panther... Verkeerde camouflage terwijl er orginele foto's zijn van de 222 waar het totaal geen camouflage vertoond? dubieus! En die Duitsers zijn inderdaad erg toegewijd dan! Ze hebben zelfs hun initialen op het beesje gezet!

Maar goed dit zal een eindeloze discussie zijn. Ik zelf ben voor het behouden van historisch materiaal dat met OVERLOON te maken heeft,Dus orginele uniformen, gerenoveerde voertuigen die BINNEN STAAN en andere hebben een andere visie over deze kwestie die liever een BARC in n grote hal vol wat oorlogse en wat na-oorlogse voertuigen...
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

.
Laatst gewijzigd door Nick op 02 aug 2008, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Guido schreef: Over de Panther... Verkeerde camouflage terwijl er orginele foto's zijn van de 222 waar het totaal geen camouflage vertoond? dubieus! En die Duitsers zijn inderdaad erg toegewijd dan! Ze hebben zelfs hun initialen op het beesje gezet!
Dat vergat ik in het vuur te melden: ik ben het 100% met je eens dat ze de Panther beter in de orginele staat hadden kunnen herstellen.
Zonder meer.
De discussie of dit een voorkomend patroon was of niet, wil ik in het midden laten.
Maar ze hadden hem moeten laten zoals hij was qua kleuren en markering.
Ik geloof alleen niet dat ze maar iets aan gerotzooid hebben, ik denk echt wel dat er enige research aan vooraf gegaan is.
Uit een ander boek dan het historisch Overloon boek helaas...
Gebruikersavatar
k98k
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 nov 2005, 21:31
Locatie: spijkenisse

Bericht door k98k »

hey

een maat van mijn waar ik altijd mee gaat zoeken, werkt bij de ECT Home, hij had na te hebben gesproken met de eigenaar van overloon, het voor elkaar gekregen dat de ECT zou gaan sponseren de panther te gaan restaureren, ik en mijn maat zouder hier dan ook bij gaan helpen. toen alles bijna rond was en we langs gingen bleek dat de beste man het motorblok, wat op een paar keerringen na best nog goed was, had verkocht. hier zijn we toen zo boos en gefrustreed om gewoorden. dat we hebben besloten de beste man hem lekker zelf te laten vernaggelen, zonder onze hulp...

mijn idee overloon is e 1 grote commerciele meuk met te veel naoorlogs en als ze dan wat origineels hebben, treken ze het uit elkaar en verkopen ze de handel. een schande!
wie niet waagt wie niet wint wie niks vindt
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Precies! Het probleem van Overloon is de mentaliteit die ze daar hebben! Dingen verkopen en verwachten dan wel ooit een nieuwe te krijgen.. zoals het motorblok van de Panther!

Inderdaad SCHANDE!!!
Plaats reactie