Operatie Geel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Joyce

Operatie Geel

Bericht door Joyce »

Wat is Operatie Geel? En wat gebeurde er? :P [/b]
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

''Operatie Geel'''???

Kun je wat duidelijker zijn??
Ik heb hier nog nooit van gehoord, in welke tijd zou deze operatie gehouden zijn dan??? :?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Misschien bedoelt ze fall gelb?
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Dat kan ook zo zijn.
''Operatie Geel'' klinkt me wel erg vreemd in de oren!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Operatie Geel is Fall Gelb. Codenaam voor de Duitse aanval op Nederland, Belgie en Frankrijk. Na herhaald uitstel begon het offensief op 10 mei 1940. Op 5 juni begon de tweede fase van het Duitse offensief, de slag om Frankrijk, die met de ondertekening van de wapenstilstand op 22 juni werd besloten.

bron: http://www.wo2.nl (tijdlijn)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

aha!
van operatie Geel had ik nog nooit gehoord
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Operatie Geel is inderdaadf de minder bekende Nederlandse vertaling van Fall Gelb. De operatie eindigde overigens niet op 22 juni 1940, maar op 5 juni, de dag na de val van Duinkerken
Op 5 juni gaf het Duitse opperbevel de opdracht om aan te vangen met Operatie Rood of beter bekend als Fall Rot, de vernietiging van de overgebleven Franse troepen ten zuiden van de lijn Somme-Aisne.
Deze operatie eindigde met de tekening van het verdrag op 22 juni.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

klopt als een bus
(zelf ik als WO1 kenner weet het)
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Het bombardement op Rotterdam hoorde toch ook bij operatie fall gelb ?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Miesjel schreef:Het bombardement op Rotterdam hoorde toch ook bij operatie fall gelb ?
correct. Oparatie Geel was bedoelt om Nederland, België en Frankrijk op de knieën te krijgen. Nederland capituleerde nadat Rotterdam gebombadeerd werd en met het bombardement van Utrecht en ... (Den Haag?) gedreigd werd.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
;)

Bericht door ;) »

Anzac16 schreef:klopt als een bus
(zelf ik als WO1 kenner weet het)
Dat is eigenlijk best logisch, omdat het plan uit de WO 1 stamt. Een Duitse generaal had het bedacht, maar hij ging dood (of er gebeurde iets anders)en er kwam een plaatsvervanger voor in de plaats, en die plaatsvervanger vond het niet nodig om Nederland aan te vallen. Daarom is Nederland neurtraal gebleven in WO 1. Het plan was zo goed dat het in de WO 2 bijna onveranderd werd gebruikt.
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Behoorde de aanval op het Belgische fort eben emael ook tot operatie geel?

greeetz
gilles
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ja, de aanval op Eben Emael was noodzakelijk om snel door te kunnen stoten richting Frankrijk en was onderdeel van de operatie. De Belgen beschouwden het fort als onneembaar, waardoor de val van het fort als erg belangrijk kan worden beschouwd. Het gebied achter het fort lag open voor de Duitse opmars en ook het moraal had eronder te lijden lijkt me.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

;) schreef:
Anzac16 schreef:klopt als een bus
(zelf ik als WO1 kenner weet het)
Dat is eigenlijk best logisch, omdat het plan uit de WO 1 stamt. Een Duitse generaal had het bedacht, maar hij ging dood (of er gebeurde iets anders)en er kwam een plaatsvervanger voor in de plaats, en die plaatsvervanger vond het niet nodig om Nederland aan te vallen. Daarom is Nederland neurtraal gebleven in WO 1. Het plan was zo goed dat het in de WO 2 bijna onveranderd werd gebruikt.
bij mijn weten was dit het Von sliefen plan
maar het kan zijn dat het een code naam had ik kan zo 1 2 3 het niet vinden maar ik ga er achter aan
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

Anzac16 schreef: bij mijn weten was dit het Von sliefen plan
maar het kan zijn dat het een code naam had ik kan zo 1 2 3 het niet vinden maar ik ga er achter aan
Ja ook dit is correct :) , alleen de naam moet anders geschreven worden, heb de correcte versie niet bij de hand :(
Plaats reactie