(Extreem) rechts NL [uit "SS briefjes in Zwijndrecht]

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Harro schreef:Teveel mensen denken: Harro is tegen extreemrechts dus dan zal hij wel (extreem)links zijn. En de definitie van die stromingen lijkt hier wel: voor behoud van mensenrechten is links en voor harde aanpak ten koste van mensenrechten is rechts.
Ik ben het helemaal eens met deze veronderstelling. Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is wat volgens deze mensen de defintie van "rechts" is. In mijn ogen is het niet respecteren van mensenrechten gewoon extreemrechts...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ach, ik denk dat we in deze helemaal niet in termen van links en rechts kunnen praten, daar deze termen veel meer met economische politiek te maken hebben, maar ook met verdeling van politieke macht.

Deze discussie gaat daar helemaal niet over. Die gaat over angst en wantrouwen. Angst voor de eigen positie (die wordt immers bedreigd door de komst van buitenlanders) en wantrouwen jegens alles wat niet "Van Hier" is.

Het gaat hier, mijns inziens, over wetenschap versus populisme.
De waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.....

Enerzijds zijn het de feiten die spreken, anderzijds het gevoel.

Mij hoor je niet zeggen dat rechts niet intelligent is hoor. Er wordt door Rechts heel intelligent op de angstgevoelens ingespeeld. Links doet trouwens hetzelfde maar met andere thema's...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Harro schreef: Het gaat mij overigens opvallen dat Jasper telkens reacties geeft op mijn berichten terwijl ik, met interessante bijdragen van motorway, kevinp, dvaupell en verschillende andere leden, toch zeker niet de enige ben die met hem in discussie is.
Ik denk dat dit makkelijk te verklaren is. Jij hebt je in (volgens mij bijna alle) topics naar buiten toe gepresenteerd als iemand die wel brood ziet in de linkse denkbeelden (of in ieder geval zie je daar meer in dan in rechtse) Omdat jij in bijna alle discussie zo duidelijk je presenteerd terwijl dat bij de anderen toch (naar mijn idee) in andere discussies veel minder naar buiten komt.
Maargoed dat denk ik dus..

mvg
rémy
----
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

én omdat je anti-rechts bent en als iemand rechts is dan is het al snel iemand die 'In wo2 langs de grenzen stond om de Joden terug te sturen'..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Welke linkse denkbeelden waren dat dan? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Mike.H schreef:én omdat je anti-rechts bent en als iemand rechts is dan is het al snel iemand die 'In wo2 langs de grenzen stond om de Joden terug te sturen'..
Moet je anti-rechts zijn om die gelijkenis te zien? Ik ben niet anti-rechts, en zie ze ook.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mike.H schreef:én omdat je anti-rechts bent en als iemand rechts is dan is het al snel iemand die 'In wo2 langs de grenzen stond om de Joden terug te sturen'..
Ik ben trouwens ook nieuwsgierig waar ik dan geschreven heb dat die mensen langs de grenzen stonden om joden terug te sturen. Ik stelde wel de vraag of de mensen in dit forum die zo vol overtuiging asielzoekers weigeren dit in 1939 ook met de joden zouden hebben gedaan. Dat is toch wel iets anders.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

In het Topic van Hirschi Ali/Magan hoe dan ook.

En dat zei je tegen mij
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Harro schreef:Welke linkse denkbeelden waren dat dan? :?
meer dan nog het echt uitspreken van linkse denkbeelden het afkeuren van rechtse ideeën.

mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Ik reageer vaak op jouw Harro omdat jij je idd duidelijk presenteert als anti alles wat rechts is.
Je doet vreemde uitspraken als jawhol herr schaarleider arbeit macht frei enz dat hoort simpel niet thuis in een discussie,je noemt mij populistisch maar zelf doe je ook aardige uitspraken.
Dus niet de pot verwijten dat hij zwart ziet Harro.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Jasper J schreef:Ik reageer vaak op jouw Harro omdat jij je idd duidelijk presenteert als anti alles wat rechts is.
Je doet vreemde uitspraken als jawhol herr schaarleider arbeit macht frei enz dat hoort simpel niet thuis in een discussie,je noemt mij populistisch maar zelf doe je ook aardige uitspraken.
Dus niet de pot verwijten dat hij zwart ziet Harro.
Harro lijkt me eerder iemand die anti-extreem-rechts is. Dat is geloof ik nog een graadje erger dan uiterst rechts, maar wellicht is dat een kwestie van definitie.

Daar hoef je overigens niet links voor te zijn. (Voorbeeld: Een poes is een zoogdier maar niet alle zoogdieren zijn poezen.)

Als je je overigens zo stoort aan het op de man spelen van Harro moet je er zelf ook mee stoppen.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Dat is een mooie Motorway mijn reaties zijn een reaktie op een actie.
Bij Harro is al snel iets Extreem rechts als het hem niet aan staat.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Jasper J schreef:Dat is een mooie Motorway mijn reaties zijn een reaktie op een actie.
Bij Harro is al snel iets Extreem rechts als het hem niet aan staat.
Dat is een erg egocentrisch standpunt. Zo zouden mijn berichten ook actie-reactie want ik reageer immers op jouw extreemrechts uitspraken.

Is bij mij iets extreemrechts zodra het mij niet aanstaat? Nee, zeker niet. Ik heb echter voor mijzelf duidelijke normen waar het de mensenrechten betreft en ik probeer juist wel te leren van het verleden. Om die reden ben ik van mening dat teveel mensen (en niet alleen hier op het forum) menen dat we in dezelfde fouten mogen vervallen die zestig, zeventig jaar geleden zijn gemaakt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mike.H schreef:In het Topic van Hirschi Ali/Magan hoe dan ook.

En dat zei je tegen mij
Nee, ik vroeg of je dat zou doen. Dat is heel iets anders.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Je valt steeds maar weer in herhaling daar ga je weer je hebt het weer over extreem rechtse uitspraken.
Jij hebt mischien andere normen en waarden dan dat ik heb?
Dat maakt me zeker geen extreem rechts figuur.
Aude Audenda
Plaats reactie