Mussertkruis

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Waar gaat dit nu over?


mvg jasper j
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ik denk dat ik weet wat Gerd bedoeld! Het is zeker leesbaar of niet?

Sbas
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Ben benieuwd!!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Vergelijk het kruis dat hier wordt besproken met het kruis aan het begin van dit draadje. Lees ook bijhorende tekst, dan lees je dat dit model op zijn minst gezegd controversieel is.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

verwijderd
Laatst gewijzigd door willysproject op 02 jun 2006, 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Nou, met verstomming niet bepaald…
Met reizende interesse en een diepe frons in mijn voorhoofd, dat wel.

Ik begon al nattigheid te ruiken toen dealer JC een tijdje terug in The Armourer (alleraardigst blad overigens) bij hoog en bij laag beweerde dat het MK nimmer vervalst is.
Toen dacht ik al: ‘Heb jij iets te verbergen?’
Daar kwamen reacties op dat er in de jaren ’60 of ’70 van de vorige eeuw een goede vervalsing gemaakt is.
Deze werd als goed omschreven omdat er blijkbaar geen vergelijkingsmateriaal aanwezig was, en dit model is dus als origineel de boeken ingegaan.

Tussentijds ben ik een overduidelijke vervalsing tegen gekomen.
Deze was duidelijk te herkennen als niet deugdelijk.
Om het onesthetisch te zeggen: hij glom als de deur van een hoerenkast.
Snel dus gedacht: zie je wel, dat is de vervalsing, de mijnen zijn origineel.

Maar als ik eerlijk ben, heb ik altijd een sluimerende gedachte gehad: als het MK zeldzamer is dan het RK, waarom heb ik er dan godbetert twee in mijn bezit?
En waarom zie ik tussen die twee ook nog een paar duidelijke verschillen?
(En nog erger, waarom heb ik nog steeds geen RK in mijn bezit???)
Het lijkt mij ook het meest logisch dat er maar één vervaardiger van is geweest.
Ik heb twee of drie aspiranten kunnen vinden die het MK wellicht gemaakt kunnen hebben, maar heb ze eigenlijk nooit durven aanschrijven met de vraag of ze iets over hun oorlogsproductie wilden loslaten.

Tenminste één van die bedrijven draait nog steeds en heeft het predicaat ‘Koninklijk’ voor zijn naam staan.
Ik geloof niet dat die tent staat te springen om mededelingen te doen, ook al heb ik het bewijs thuis liggen dat ze in ieder geval Italiaans fascistisch propagandamateriaal gemaakt hebben.

Gaat die Marcel K. die jij noemt zijn bevindingen publiceren?
Ik zou namelijk erg geïnteresseerd zijn in een eventueel werk over dit onderwerp.

Ps Bloemen voor Heer Moelans zijn op zijn plaats! Uw scherpzinnigheid heeft me al meer dan eens verbaast. Chapeau! Hulde!
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

LDO schreef:Gaat die Marcel K. die jij noemt zijn bevindingen publiceren?
Ik zou namelijk erg geïnteresseerd zijn in een eventueel werk over dit onderwerp.
Ik geloof het wel...ik heb het stuk laatst gelezen en het is intressant! Maar dan nog ben ik er van overtuigd dat mijn MK origineel is (al wijkt hij iets af van die op WH)...misschien niet uit de handen van een militaire vet maar wel van een BS man.

Sbas
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

Leuk "verhaal" ......

erg leuk vooral ook de persoonlijke opvatting, die nergens op gebaseerd is.... De betrouwbaarheid en representativiteit trek ik ook zeer in twijfel...

Ik zou zeggen, vertel je mening en je verhaal eens aan Detlev Niemann, mischien dat hij erin wil geloven....
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

volgens mij twijfelt Marc V ook een beetje. Klinkt nl. niet echt overtuigend.

"I do not think there are traces from any of them been awarded. I have seen many of those in militaria shows and always cased, I personally do not believe in them because of the above story that was told to me by eyewitness.
Dos anybody have more info on those?"
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Ja,
JIJ verzamelt al meer dan 30 jaar waarschijnlijk :lol: :lol: :lol:

Gerd V

Joachim Peiper schreef:Leuk "verhaal" ......

erg leuk vooral ook de persoonlijke opvatting, die nergens op gebaseerd is.... De betrouwbaarheid en representativiteit trek ik ook zeer in twijfel...

Ik zou zeggen, vertel je mening en je verhaal eens aan Detlev Niemann, mischien dat hij erin wil geloven....
Laatst gewijzigd door willysproject op 01 jun 2006, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

verwijderd
Laatst gewijzigd door willysproject op 02 jun 2006, 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Ik heb de mijne uit Canada, de man waar ik hem van heb gekocht (op wa) zou hem van een veteraan hebben.... mijn doosje is wel gehavend en de batton ook wel opzich, maar ja...

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

verwijderd
Laatst gewijzigd door willysproject op 02 jun 2006, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Pas op met die bewering dat het van een veteraan komt... Veteranen kochten tijdens bijeenkomsten na de oorlog ook wel af een toe aandenkens en kentekens... Het jouwe kan misschien wel van een veteraan afkomstig zijn, maar wie zegt dat die veteraan dat niet in de jaren '80 op een rommelmarkt of via een vereniging van ex-oostfronters heeft gekocht?

Waarom deden deze exemplaren VOOR de kluis- en tuinvondsten onder verzamelaars nog niet ronde...?

MvG,
Gerd V
alex schreef:Ik heb de mijne uit Canada, de man waar ik hem van heb gekocht (op wa) zou hem van een veteraan hebben.... mijn doosje is wel gehavend en de batton ook wel opzich, maar ja...

Alex
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Hetgeen ik vertel is geen verhaal. Het is de mening van een aantal verzamelaars die al meer strepen hebben verdiend dan jij en die ook duizenden kilometers meer ervaring hebben dan jij...(Voor zover we in jouw geval al over "ervaring" kunnen spreken...) Ik zou je kunnen zeggen over welke verzamelaars ik het heb, maar je zal die toch niet kennen... Het feit dat deze personen dit type mussertkruis resoluut niet in hun verzameling willen -toch niet als origineel- wil al veel zeggen...

Voor de rest doen jullie maar wat jullie willen... Het feit dat een kleuter van dit formaat de mening van verzamelaars van dat kaliber zo eenvoudig afdoet als: "verhaal", " persoonlijke opvatting", "geen betrouwbaarheid" "niet representatief" is weer typisch...
Het zijn dergelijke idiote uitlatingen die er toe bijdragen dat personen waar iedereen nog iets van kan leren het gewoon VERTIKKEN om op een forum -en zeker op dit- ook maar IETS mee te delen... Want, wat ze ook zeggen, er is steeds wel "een" Joachim Peiper die hun ganse mening en jarenlange ervaring belachelijk maakt omdat het niet in zijn kraam past.

SALUT!

Joachim Peiper schreef:Leuk "verhaal" ......

erg leuk vooral ook de persoonlijke opvatting, die nergens op gebaseerd is.... De betrouwbaarheid en representativiteit trek ik ook zeer in twijfel...

Ik zou zeggen, vertel je mening en je verhaal eens aan Detlev Niemann, mischien dat hij erin wil geloven....
Laatst gewijzigd door willysproject op 02 jun 2006, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie