Edgar's Aanwinsten...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Jep, en ze hebben op de heenweg (en terugweg..) over het Reichswald heengevlogen :D
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Net een stafkaart van Venlo gewonnen, Duits, 1941, plaats straks wel de foto's. Verder heb ik nog een zeer uniek dagboek te leen gekregen, die ik binnekort echt krijg. Deze komt uit de familie, en loopt van januari 1942 tot juli 1945. Ze overleed in 1947. Binnekort meer details, ruim 80 blz aan tekst staat erin!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Mooie aanwinsten :o
Vooral dat dagboek lijkt me zeer intressant.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Thanks, ja er staat echt ALLES in! Van nieuws van de dood van Rauter tot vele Can. chocoladepapiertjes!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik ga eerst alles goed inscannen, en dan zal ik wat van het dagboek laten zien!

Hier de nieuwe stafkaart van Venlo, uit 1941, een Duitse! M'n eerste Duitse van m'n gebied! Het is de bedoeling om deze in te lijsten, tesamen met de Venlo luchtfoto.

Afbeelding Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Hier wat foto's van het gekregen dagboek. Het loopt, zie ik net, van augustus 1942 tot Juli 1945. Er zijn vele krantenknipsels e.d. ingeplakt, en stukken uit NSB kranten. Ook staan er diverse berichten in van doodgeschoten verzetslieden, maar verder ook doodnormale zaken. Het dagboek is in het bezit geweest van de zus van m'n opa, Arda Aben. Zij overleed in 1947 aan de gevolgen van TBC. Ze was toen al verloofd met een canadees, jack genaamd. Ik ben de achternaam aan het opzoeken, en de bijbehorende eenheid waar hij in zat. Haar zus is in de oorlog overleden, ook aak TBC, op 14 maart 1943. Opvallend is dan ook dat het dagboek na die datum met bijbehorend bidprentje van haar zus pas weer verdergaat. Verder zitten er bij de extra documenten vele documenten van Canadese vriendjes. Ook bij enkele staan er dienstnummers, en eenheden (bij één brief bijvoorbeeld The Royal Winnipeg Rifle Regiment, Canada). Ook zitten er vele papiertjes uit de oorlog bij, zoals een kauwgompapiertje (war time quality), chocoladepapiertjes, en veel kaartjes van voorstellingen in 1943. Het dagboek zelf heeft zo'n 81 blzs, en waar vrijveel overal veel geschreven staat. Het is compleet, en zit alleen los, omdat ik het moest scannen. Vastmaken is een kwestie van het touwtje weer vastknopen. Ik zelf vind het een behoorlijk uniek stuk, en dit zal dan ook zeker hét topstuk uit m'n collectie worden, als ik het binnekort echt krijg. Arda Aben leefde trouwens in Halfweg. Verder zit er ook een interessante brief bij over een vliegtuigchrash in 1943, in Ypenburg.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ooit wil ik dit boek écht uitbrengen, al dan niet in een zeer gelimiteerde oplage voor alleen de familie. Ik ben momenteel al de (150!) documenten aan het inscannen, en het zal dan ook nog een lange tijd duren voordat ik dit af heb.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

erg mooi dagboek! is de inhoud nog enigzins leesbaar?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ja, die is perfect leesbaar behalve de eerste bladzijde (niet helemaal), ik zal wel één blz posten, maar daar blijft het bij, want ik wil de inhoud voor mezelf bewaren. De woorden zelf zijn lastig, maar duidelijk, en m'n moeder kan dit heel goed lezen, dus dat komt goed uit.

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik heb er net eens in gelezen, en de acties van de Grünen en de verzetslieden rond Halfweg worden uitvoerig beschreven, echt zeer interessant! Ik ben bezig het verhaal over te typen, ik hou jullie op de hoogte.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Heel mooi Edgar! Typ maar door, want ik kan niet wachten op het te lezen!! :P
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

echt leuk ja, ook omdat je de achtergrond kent!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Thanks! Mede door dit is mijn interesse ook gewekt van de bevrijding van Halfweg, dit ga ik naast het Veritable gebied doen. Heb al 2 persoonsbewijzen, een heleboel bonnekaarten, doorgangsbewijzen, dagboek, foto's, toegangskaarten, enz enz enz van Halfweg, dus dat is al een collectie opzich.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Zeer interresant hoor edgar!
Misschien kom je door het dagboek nog achter bepaalde dingen,
Succes met het uitpluizen van het dagboek hoor! :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Thanks!

Hier zo maar een documentje wat toebehoort aan het dagboek, een van de 100-150. Ik ben van plan om er een site van te maken, en dus daar ook het dagboekverhaal zelf te plaatsen :).

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Zeer interessante aanwinsten Edgar!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie