Onbekende Speldjes

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Onbekende Speldjes

Bericht door micky »

Hallo
IK was de laatste keer in Ciney en had daar 2 onbekende speldjes gekregen. En ik weet totaal niet waarvoor je ze kreeg en wat de waarde ervan is. Kan iemand mij helpen? Op de achterkanten staat M¼
Afbeelding
ALvast bedankt
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

Niemand? :(
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik heb 1 soortgelijke alleen zonder verf.
ik vraag me eigenlijk ook wel af waar die voor was!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hoi mannen,

Zolang als ik deze speldjes zie, hoor ik ze 'SS sympathisanten’ speldjes genoemd worden.
Persoonlijk heb ik nooit de relatie kunnen leggen waarom zwarte hakenkruisjes nou perse met de SS sympathiseerden, maar ik heb ze in meerdere kringen zo genoemd horen worden, dus ik ben er maar mee door gegaan.
Tot iemand iets beters weet zijn het ‘SS sympathisanten speldjes’.
Wat wel enigszins pleit voor deze stelling is het feit dat je vertelt dat er een M-codering achterop staat.
Dus moet er ook een RZM logootje op staan, want zoals al vaker gezegd: die twee gaan bijna altijd samen.
RZM toont de instantie onder wie de controle van de vervaardiging viel, het eerste cijfer achter de M toont tot welke categorie het product behoorde, het nummer achter de schuine streep gaf de gecontracteerde aan.

En let op: cadeautjes worden slechts zelden gegeven, er is veel bedrog op de markt, hoed u voor namaak, bla bla bla etcetera…
Het hele bekende verhaaltje dus…

Er gaan bij mij wat alarmbellen rinkelen als jij zegt dat er een M1/4 codering achterop staat.
M1 behoort toe aan insignes.
Volgens mijn bescheiden mening behoort er op een correct gecodeerd speldje een M9/x codering te staan.
De x vertegenwoordigd dan een nummer tussen de 1 en de 336, maar zoiets hadden jullie hoop ik al bedacht.

Voor alsnog vertrouw ik de speldjes dus voor geen Japanse yen…
Wellicht dat een strakke close-up van de achterkant mijn mening kan doen herzien.
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

Heel erg bedankt LDO
Ik heb er nog eens naar het andere speldje gekijken wat op de eerste zag ik het niet. En ja hoor heel erg klein staat er
RZ
M
En de RZM staat in een rondje.
Weet je ook wat de waarde is :)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

LDO schreef: Er gaan bij mij wat alarmbellen rinkelen als jij zegt dat er een M1/4 codering achterop staat.
M1 behoort toe aan insignes.
Volgens mijn bescheiden mening behoort er op een correct gecodeerd speldje een M9/x codering te staan.
De x vertegenwoordigd dan een nummer tussen de 1 en de 336, maar zoiets hadden jullie hoop ik al bedacht.

Voor alsnog vertrouw ik de speldjes dus voor geen Japanse yen…
Wellicht dat een strakke close-up van de achterkant mijn mening kan doen herzien.
In directer Hollands nogmaals: ik denk dat je een paar reproductie speldjes in handen hebt, en dat ze dus weinig waard zijn.
De M1 codering klopt mijns inziens niet en zou M9 moeten zijn.
Misschien moet je even een duidelijke close-up foto plaatsen, van de achterkant.
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

Sorry LDO ik kan geen gedaitaleerde foto maken mdat mijn ouders persé alcohol over het fototoestel moesten gooien en het nu niet meer doet. maar het RZM teken zit tegenover het M 1/4 teken.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Mwah, als ze er alleen alcohol over gooiden, dan is de ramp vaak nog wel te overzien.
Het probleem is waarschijnlijk dat de alcohol in een glaasje frisdrank zat?
En printplaatjes en suiker, tja, dat gaat niet echt goed samen.
Zonde hoor!

Nou, ga er in ieder geval van uit dat het replica is, dan kan het alleen meevallen, niet dan?
Wanneer je in de gelegenheid bent een goede foto te maken, dan kijken we nog eens goed.

Ik heb ondertussen nog wel even gekeken links en rechts, maar ik kom alleen maar M9/x coderingen op speldjes tegen.
M1/x coderingen vind je echt alleen op de doodskopjes, adelaars, kortom: militaire insignes.
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

EN LDO heel erg bedankt voor de moeite ;)
Kan ik over de prijs zeggen 2-3 euro? Ik he bze toch gratid gekregen. :)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Mjah, dat vind ik wel een toepasselijke prijs tot nader order.

En verder graag gedaan, hoor!
Het is m'n hobby tenslotte...
Plaats reactie