Een op de tien Nederlanders racistisch

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

dvaupell schreef: Het is maar net welk verband je zoekt. Het is allemaal waar, maar je moet naar de omstandigheden kijken.
Dus omdat ze in een sociale/maatschappelijke achterstand leven, maakt dat de door hen gepleegde vergrijpen minder erg?? Ik denk niet dat je dat ermee bedoelt maar zo komt het dan wel over, of ligt dat aan mij??
dvaupell schreef:Om een beetje bij jou in de buurt te blijven, Remy; Een stad als Heerlen heeft te kampen met heel veel criminaliteit, door sociale achterstanden, prostitutie, drugsgerelateerde problemen etc. Een van de meest problematische steden in Nederland.
Het aandeel allochtonen in die stad? 7%. Je zou toch verwachten dat juist in de gebieden waar meer allochtonen leven ook de problemen groter zouden zijn?
Ja, maar in Heerlen heb je juist te maken met de ''criminele toeristen'' waarover ik eerder sprak.
En daarbij zijn er meer steden te noemen waar er juist meer allochtonen wonen die ook voor meer overlast zorgen (in dse zin van misdrijven)
En Heerlen is meer nog dan Roermond een voorbeeld van een stad waar sjabben wonen, en deze zoeken elkander op waardoor er inderdaad een erg hoge concentratie van lager geschoolden/werklozen/criminelen te vinden is. Maargoed, dan heb je een stad gevonden waar er meer autochtonen te vinden zijn die voor in verhouding erg veel criminaliteit en overlast zorgen. Maar ik denk toch dat in het grootste aantal steden uit de top tien allochtonen een grotere rol spelen.


mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Rémy carré schreef: 1. Dus omdat ze in een sociale/maatschappelijke achterstand leven, maakt dat de door hen gepleegde vergrijpen minder erg?? Ik denk niet dat je dat ermee bedoelt maar zo komt het dan wel over, of ligt dat aan mij??

2. Ja, maar in Heerlen heb je juist te maken met de ''criminele toeristen'' waarover ik eerder sprak.
En daarbij zijn er meer steden te noemen waar er juist meer allochtonen wonen die ook voor meer overlast zorgen (in dse zin van misdrijven)
En Heerlen is meer nog dan Roermond een voorbeeld van een stad waar sjabben wonen, en deze zoeken elkander op waardoor er inderdaad een erg hoge concentratie van lager geschoolden/werklozen/criminelen te vinden is. Maargoed, dan heb je een stad gevonden waar er meer autochtonen te vinden zijn die voor in verhouding erg veel criminaliteit en overlast zorgen. Maar ik denk toch dat in het grootste aantal steden uit de top tien allochtonen een grotere rol spelen.
1. Nee, dat maakt het niet minder erg maar legt de focus anders..... Het gaat niet zo zeer over allochtoon.. het gaat meer om de leefsituatie.

2. Veel allochtonen maken deel uit van een (excusez le mot) sociale onderklasse, net als de door jou genoemde "Sjabben". Het probleem zit hem in de sociale en economische omstandigheden van deze mensen. Er is een vorm van emancipatie nodig om hen meer bij de maatschappij te betrekken. Dat heet sociaal beleid..
NB Als ik het goed heb duidt men in Roermond met het woord "Sjabben" dezelfde groep aan die men elders "Sjonnies en Anita's" noemt. Mensen met niet heel veel opleiding, slecht betaald (of geen) werk, etc.


Nog even over die Marokkaanse vriend... Hij heeft niet kunnen kiezen voor een Marokkaans paspoort. Vanwege afspraken tussen Nederland en Marokko (Waar we blijkbaar ook niet meer vanaf kunnen) is het zo dat kinderen van Marokkaanse ouders Marokkaan blijven en een Marokkaans paspoort krijgen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

okke schreef:
Rémy carré schreef:Alleen met dat aantal in Nl geboren gevangen is het vervelende, dat het dan nog een allochtoon (zoon/dochter van immigrant) kan zijn en dat het dus niet hoeft te betekenen dat het een autochtoon is.
Hoezo is iemand die in Nederland geboren is en een Nederlands paspoort heeft geen autochtoon?

.
Op papier ben je wel autochtoon inderdaad maar als een kat geboren wordt in de viswinkel is hij toch geen haring?

Misschien zie ik het krom??
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

MARKET GARDEN schreef: Op papier ben je wel autochtoon inderdaad maar als een kat geboren wordt in de viswinkel is hij toch geen haring?
Misschien zie ik het krom??
Jazeker, je ziet het krom.
De vergelijking met de kat gaat absoluut niet op. (Ik vind het trouwens wel goed gevonden, MG, daarvoor mijn compliment)

Als je het zo beschouwd, zoals je hier doet, bestaan autochtonen helemaal niet. Er is al eeuwen lang invloed van allerlei plaatsen in de wereld. Heel veel Nederlanders hebben nog een beetje "Indisch bloed", of Frans of joods of noem maar op.
Ik durf te beweren dat er in Nederland geen enkele familie bestaat die 100% zuiver terug te voeren is naar de Batavieren, die OOK al uit het buitenland kwamen.

Goed gevonden vergelijking MG, maar niet van toepassing.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

dvaupell schreef: Jazeker, je ziet het krom.

Als je het zo beschouwd, zoals je hier doet, bestaan autochtonen helemaal niet. Er is al eeuwen lang invloed van allerlei plaatsen in de wereld. Heel veel Nederlanders hebben nog een beetje "Indisch bloed", of Frans of joods of noem maar op.
Ik durf te beweren dat er in Nederland geen enkele familie bestaat die 100% zuiver terug te voeren is naar de Batavieren, die OOK al uit het buitenland kwamen.

Goed gevonden vergelijking MG, maar niet van toepassing.
Ja, ok als je meerdere generaties teruggaat ben ik ook een buitenlander, maar ik denk dat als je 1 (hooguit 2, maar dat ligt aan hoezeer ingeburgerd) generaties teruggaat en dat zijn dan buitenlanders, dat je toch niet kunt spreken van volledige autochtonen, die gelijk staan aan mensen die al sinds jaar en dag in Nederland wonen.
mvg
rémy
----
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dus als ik het goed begrijp zijn sommige Nederlanders autochtoner dan andere Nederlanders en zijn sommigen zo weinig autochtoon, dat we ze onder de allochtonen mogen rekenen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

nee, dat van 'autochtoner' dat is natuurlijk niet zo. Maar ik denk dat als de ouders van buitenlandse komaf zijn (en dan bedoel ik niet-Westers) wordt je toch opgevoed op een andere manier, grote kans dat ze dan ook voor westerse begrippen conservatief over veel dingen denken. De kinderen zullen vaak toch een aanzienlijke hoeveelheid van deze ultra-conservatieve, het zij minder conservatief, maar toch overnemen. En de kinderen van deze kinderen (dus 2de generatie vanaf de immigranten)
zullen vaak al net zo 'Hollands' zijn als de 'Hollander'. En ja er zijn natuurlijk ook mensen die al bij de eerste generatie zijn 'verhollandst' Maar over het algemeen is dit een proces dat lang duurt , en moet verwateren. En die conservatieve ideeën zijn vooral op toepassing voor de moslims, omdat ik denk dat bijvoorbeeld een Christelijke surinamer sneller ingeburgerd zal zijn als hij moeite doet, omdat zijn (geloofs)cultuur veel gelijkenissen vertoont met de onze, en hij ook nog eens de taal deelt.
mvg
Rémy

ps. even voor de goede orde, ik heb de toevoeging ultra- verwijderd
Laatst gewijzigd door Reca op 08 jun 2006, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
----
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Onzin!

Buitenlandse komaf en ultra-conservatief in een adem vergelijken.

En Islam en ultra-conservatief ook in een adem.

Schaam je!
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

okke schreef:Onzin!

Buitenlandse komaf en ultra-conservatief in een adem vergelijken.!

Is kort door de bocht inderdaad.

okke schreef:En Islam en ultra-conservatief ook in een adem.

Schaam je!
Hoe wil je de Islam dan noemen, van deze tijd??
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Sjongejonge wat weinig historisch besef zeg!

En WIE bepaalt dan eigenlijk de mate van "Hollands" zijn? Wanneer ben je "Hollands". Waar blijkt dat uit? Als je een fiets hebt en haring eet??
Wat een kolder!

En waarom zou een immigrant überhaupt de ambitie moeten hebben om "Hollander" te worden?? Een immigrant wil gewoon hier wonen en deelnemen aan de maatschappij.

Oh, ja.. Hoe het nu zit weet ik niet, maar enige tijd geleden waren Surinamers (Of mensen van Surinaamse komaf) ook al niet populair omdat ze lui zouden zijn....

En de Islam ultra conservatief? Er bestaan ultra conservatieve moslims zoals er ultra conservatieve christenen bestaan.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

dvaupell schreef:Sjongejonge wat weinig historisch besef zeg!

En WIE bepaalt dan eigenlijk de mate van "Hollands" zijn? Wanneer ben je "Hollands". Waar blijkt dat uit? Als je een fiets hebt en haring eet??
Wat een kolder!

En waarom zou een immigrant überhaupt de ambitie moeten hebben om "Hollander" te worden?? Een immigrant wil gewoon hier wonen en deelnemen aan de maatschappij.

Oh, ja.. Hoe het nu zit weet ik niet, maar enige tijd geleden waren Surinamers (Of mensen van Surinaamse komaf) ook al niet populair omdat ze lui zouden zijn....

En de Islam ultra conservatief? Er bestaan ultra conservatieve moslims zoals er ultra conservatieve christenen bestaan.
Iemand die hier komt wonen zou juist de ambitie moeten hebben om Hollander te worden,dit betekent dat je volledig geacepteert word en daar gaat het om.
Je beschermt deze groep veel te veel dvaupell.
De Islam is idd wel consevatief dat komt onder andere doordat deze mensen andere normen en waarden hebben.
Weet niet of je gister het nieuws hebt gezien daar kon je zien dat extremisten steeds meer invloed krijgen op de zogenaamde gematigte moslims.

mvg jasper j
Aude Audenda
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Market Garden schreef:Hoe wil je de Islam dan noemen, van deze tijd??
Islam is een monotheïstische godsdienst die naast alle profeten uit het jodendom en christendom ook Mohammed als zodanig erkent.

Onafhankelijk daarvan beleven godsdienstige mensen hun geloof op verschillende manieren. Een katholiek anders dan een nederlands hervormd. Een shiiet anders dan een soeniet. En zo zijn er oneindig veel schakeringen, waardoor een opmerking als 'islam is conservatief' kant nog wal raakt.
En bovendien onrecht doet aan alle progressieve moslims.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

ten eerste zeg ik dat niet alle moslims conservatief zijn en ten tweede breng ik een toch wel belangrijke nuance aan in het begrip ultra-conservatief. Ik spreek namelijk over: voor westerse begrippen ultra-conservatief. Maar als het je beter doet voelen als ik de toevoeging ''ultra'' weghaal zal ik dat wel doen,.. want conservatief zijn ze vaak nog wel (en laat ik het nog maals zeggen voor westerse begrippen) Want op zich zouden de Katholieken/protestanten naar mijn standaard ook erg conservatief zijn, als het niet was dat het merendeel zich niet zo strikt aan deze regels houdt alsdat de moslims dat met hun Koran doen.

mvg
rémy
----
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Jasper J schreef:Iemand die hier komt wonen zou juist de ambitie moeten hebben om Hollander te worden,dit betekent dat je volledig geacepteert word en daar gaat het om.
Je beschermt deze groep veel te veel dvaupell.
De Islam is idd wel consevatief dat komt onder andere doordat deze mensen andere normen en waarden hebben.
Weet niet of je gister het nieuws hebt gezien daar kon je zien dat extremisten steeds meer invloed krijgen op de zogenaamde gematigte moslims.
Nee dus. Iemand die hier komt wonen moet zich gedragen volgens de regels en wetten die hier gelden, PUNT.

Je mag van niemand verwachten zijn hele persoonlijkheid te veranderen. Dat kan trouwens ook niet.
Voor wat betreft die acceptatie die je noemt; Natuurlijk moet men zich zo opstellen dat men door de omgeving wordt geaccepteerd, anderzijds moet de omgeving zich wel openstellen voor de nieuwkomer. Beide zal wel te weinig voorkomen, anders hadden we deze discussie niet.

Ik heb de indruk, Jasper, dat je te weinig van de Islam weet om daar enige conclusie uit te trekken. Bovendien houd je geen rekening met de "beleving" van de Islam. Ook onder christenen heb je orthodoxen en vrijzinnigen en alles wat daar tussenin past.
Nuance, Jasper, daar ontbreekt het je enorm aan.

Het nieuws heb ik gisteren niet gezien. Gezien de andere discussies over de media kan ik dat geloof ik niet meer vertrouwen, dus moet ik alternatieve informatiebronnen zoeken. Wat zal ik doen, Jasper? :P
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Remy carré schreef:Want op zich zouden de Katholieken/protestanten naar mijn standaard ook erg conservatief zijn, als het niet was dat het merendeel zich niet zo strikt aan deze regels houdt alsdat de moslims dat met hun Koran doen.
Net zoals veel christenen zich niet strikt aan de bijbel houden, houden ook veel moslims zich niet strikt aan de koran.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie