Een op de tien Nederlanders racistisch

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

MARKET GARDEN schreef:Bij de Islam zijn er misschien enkele kleine stromingen die modern zijn maar ik zou er geen een weten
Wat noem jij modern ??

Binnen ieder geloof zijn er drie stromingen: de 'zware' (orthodoxe), de gematigden (middenklasse), en de 'lichte' stroming.

Dat zijn drie hoofdstromingen met daar tussenin ook kleine stromingen die een beetje van het één zijn en een beetje van het ander.

Volgens mij (dus persoonlijke mening...dus geen cijfertjes waar jij zo dol op bent) is de middelste groep bij ieder geloof de grootste groep. De 'zware' orthodoxe groepen komen vaak het meest in het nieuws vanwege hun radicale opvattingen (christenen--> SGP; moslims-->figuren die Al Quaida volgen bijvoorbeeld) maar dit zijn zeker NIET de grootste groepen.

Ik moest het even kwijt...ik had me al afgemeld voor verdere discussie.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

dvaupell schreef:
Remy carré schreef:Want op zich zouden de Katholieken/protestanten naar mijn standaard ook erg conservatief zijn, als het niet was dat het merendeel zich niet zo strikt aan deze regels houdt alsdat de moslims dat met hun Koran doen.
Net zoals veel christenen zich niet strikt aan de bijbel houden, houden ook veel moslims zich niet strikt aan de koran.
Maar er zijn meer Christenen die zich niet aan de bijbel houden dan dat er moslims zijn die zch niet aan de Koran houden, en als ze al afwijken is het vaak ook nog eens zo dat dat christenen verder afwijken van de oorspronkelijke bijbel dan dat moslims dat doen bij de Koran. Maar laat ik er wel bij eggen dat wat ik hier zeg niet berust op intensief gespeur door gegevens van het CBS enz. Al durf ik er wel mijn hand ervoor in het vuur steken dat het ongeveer neerkomt op wat ik zeg, maar daar zullen andere forumleden het wellicht niet mee eens zijn. Dus zeg dan maar eens hoe het dan zou zitten, ik sta open voor alles.

mvg
rémy

ps en wat betreft die SGP, die hebben maar twee zetels, terwijl het aantal moslims dat voor Westerse begrippen conservatieve ideeën erop nahoudt (bijvoorbeeld over de positie van de vrouw) is goed voor meer dan twee zetels en daarmee dus ook groter dan de (splintergroep) orthodoxe christenen.
----
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Rémy carré schreef:Maar er zijn meer Christenen die zich niet aan de bijbel houden dan dat er moslims zijn die zch niet aan de Koran houden
Wat een onzinnige vergelijking en redenatie. Een Christen die zich niet aan de bijbel houdt is een betere Nederlander dan een Christen die zich wel aan de bijbel houdt. En voor Moslims geldt hetzelfde voor de Koran. En omdat meer Moslims zich niet aan de Koran zouden houden dan Christenen zich niet aan de bijbel houden zijn Christenen over het algemeen betere Nederlanders dan Moslims. :shock:
en als ze al afwijken is het vaak ook nog eens zo dat dat christenen verder afwijken van de oorspronkelijke bijbel dan dat moslims dat doen bij de Koran.
Hoe minder religieus hoe Nederlandser of autochtoner. Ik geloof zelf helemaal niet in een god. Ben ik dan het autochtoonst?
Maar laat ik er wel bij eggen dat wat ik hier zeg niet berust op intensief gespeur door gegevens van het CBS enz. Al durf ik er wel mijn hand ervoor in het vuur steken dat het ongeveer neerkomt op wat ik zeg, maar daar zullen andere forumleden het wellicht niet mee eens zijn. Dus zeg dan maar eens hoe het dan zou zitten, ik sta open voor alles.
Ik ben het er zeker niet mee eens als je je hand in het vuur steekt. Verder zie ik een xenofobisch observatievermogen van een geloofsovertuiging.
wat betreft die SGP, die hebben maar twee zetels, terwijl het aantal moslims dat voor Westerse begrippen conservatieve ideeën erop nahoudt (bijvoorbeeld over de positie van de vrouw) is goed voor meer dan twee zetels en daarmee dus ook groter dan de (splintergroep) orthodoxe christenen.
Voor meer dan twee zetels? Ze hebben er 0 (nul). :roll:
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

dvaupell schreef:
MG, Je stelt mij in elk geval teleur met deze bijdrage. Ik ben beter van je gewend.
Je hebt gelijk maar dit gewoon een heerlijke ONgenuanceerde draad om een keer heerlijk politiek Incorrect in te zijn :)
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

MARKET GARDEN schreef:
dvaupell schreef:
MG, Je stelt mij in elk geval teleur met deze bijdrage. Ik ben beter van je gewend.
Je hebt gelijk maar dit gewoon een heerlijke ONgenuanceerde draad om een keer heerlijk politiek Incorrect in te zijn :)
... En dat voor een uiterst gevoelig onderwerp waarover de emoties hoog oplopen.
Ik ben trouwens met je eens dat er nogal wat ongenuanceerde bijdragen zijn in dit topic. Eerder reden om deze genuanceerd te benaderen dan om er maar aan mee te doen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Jasper J schreef:
dvaupell schreef:@Jasper,

Via de media leer je vanalles over de discussie over de Islam, en met name over de uitwassen hiervan. Over de Islam leer je helemaal niets via de media.

Ook is het zo dat je van de moslims die een gewoon leven leiden in dit land en met hun religie niemand in de weg zitten, helemaal niets leest of hoort in de media.

Dit levert bij jou het beeld op dat alle moslims extremisten zijn. Gelukkig is dat niet het geval.

Ik kan me voorstellen dat moslim-jongeren zich verzetten tegen het beeld dat alle moslims extremisten zijn. Een soort self-fulfilling prophecy dus.
Jongeren zich verzetten tegen extremisme,deze jongeren sluiten zich er bij aan het omgekeerde dus.
De islam is gewoon niet intepassen in onze samenleving de normen en waarden zijn totaal anders.
Er zal altijd een groote kloof blijven tussen moslims en niet moslims.
Deze mensen moet zich gewoon inpassen in onze samenleving dat zijn ze verpligt.
Ik vind dat je er veel te makkelijk over denkt dvaupell je bent te goed gelovig.

mvg
Je hebt mijn betoog niet gelezen of niet begrepen Jasper.
Lees het nog maar eens. Er staat: Ik kan me voorstellen dat moslim-jongeren zich verzetten tegen het beeld dat alle moslims extremisten zijn.

Over de combinatie van de strenge islam en een westerse samenleving van drank, drugs en vrouwen (PARTYYY!!) krijg je van mij gelijk. Alleen is het zo dat de waarheid in het midden ligt. Heel veel moslims zijn vrij liberaal. Zij houden zich slechts aan de intenties van hun geloof, zoals ook veel christenen doen.
De westerse wereld bestaat ook uit andere mensen die niet alleen een cultuur van drank, drugs en vrouwen ambieren.
De combinatie van liberale moslims en een normale, gezonde westerse cultuur gaat prima. Het gaat pas fout als je de extremen opzoekt.

Jij vindt dat ik er te gemakkelijk over denk.... Kijk even naar je eigen primaire manier van denken... da's pas makkelijk.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

okke schreef:Voor meer dan twee zetels? Ze hebben er 0 (nul). :roll:
omdat ze nog niet de moeite hebben genomen een echte partij op te richten die bekendheid heeft.

En wat betreft je opmerking dat ik zou redeneren: ''hoe minder gelovig hoe autochtoner'' dat slaat natuurlijk nergens op. Ik zeg alleen maar dat we in Nederland wonen, waar van oudsher het katholicisme en protestantisme de standaard was, tegenwoordig is het gematigd katholicisme/protestantisme de standaard. Nu is er zeer zeker plaats voor andere geloofsstromingen, maar duidelijk moet wel blijven dat men volgens mij niet ''autochtoner'' is als men niet gelooft of zich niet aan de regels houdt.
met vriendelijke groet,
Rémy
----
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

dvaupell schreef: Heel veel moslims zijn vrij liberaal. Zij houden zich slechts aan de intenties van hun geloof, zoals ook veel christenen doen.
Fijn dat je deze opmerking maakt, nu kan ik eindelijk zeggen dat ik nu al dit hele topic bedoel; Wat voor moslims liberaal is, kan door Christenen nog vaak als conservatief worden bestempeld. En de meerderheid bepaald wat de standaard is/wordt. Net zoals het simpele principe van ''de meeste stemmen gelden'' Dus zolang de moslims en orthodoxe Christenen/Joden enz. nog niet de meerderheid vormen zijn de opvattingen van gematigde Christenen en niet gelovige nog de standaard en kunnen andere opvattingen zoals bij moslims vaak nog als conservatief worden bestempeld, indien gespeiegeld aan opvattingen van gematigde Christenen en niet-gelovige.

dvaupell schreef:De combinatie van liberale moslims en een normale, gezonde westerse cultuur gaat prima. Het gaat pas fout als je de extremen opzoekt.
You couldn't be more wright :)
Laatst gewijzigd door Reca op 09 jun 2006, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
----
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

dvaupell schreef:
Jasper J schreef:
dvaupell schreef:@Jasper,

Via de media leer je vanalles over de discussie over de Islam, en met name over de uitwassen hiervan. Over de Islam leer je helemaal niets via de media.

Ook is het zo dat je van de moslims die een gewoon leven leiden in dit land en met hun religie niemand in de weg zitten, helemaal niets leest of hoort in de media.

Dit levert bij jou het beeld op dat alle moslims extremisten zijn. Gelukkig is dat niet het geval.

Ik kan me voorstellen dat moslim-jongeren zich verzetten tegen het beeld dat alle moslims extremisten zijn. Een soort self-fulfilling prophecy dus.
Jongeren zich verzetten tegen extremisme,deze jongeren sluiten zich er bij aan het omgekeerde dus.
De islam is gewoon niet intepassen in onze samenleving de normen en waarden zijn totaal anders.
Er zal altijd een groote kloof blijven tussen moslims en niet moslims.
Deze mensen moet zich gewoon inpassen in onze samenleving dat zijn ze verpligt.
Ik vind dat je er veel te makkelijk over denkt dvaupell je bent te goed gelovig.

mvg
Je hebt mijn betoog niet gelezen of niet begrepen Jasper.
Lees het nog maar eens. Er staat: Ik kan me voorstellen dat moslim-jongeren zich verzetten tegen het beeld dat alle moslims extremisten zijn.

Over de combinatie van de strenge islam en een westerse samenleving van drank, drugs en vrouwen (PARTYYY!!) krijg je van mij gelijk. Alleen is het zo dat de waarheid in het midden ligt. Heel veel moslims zijn vrij liberaal. Zij houden zich slechts aan de intenties van hun geloof, zoals ook veel christenen doen.
De westerse wereld bestaat ook uit andere mensen die niet alleen een cultuur van drank, drugs en vrouwen ambieren.
De combinatie van liberale moslims en een normale, gezonde westerse cultuur gaat prima. Het gaat pas fout als je de extremen opzoekt.

Jij vindt dat ik er te gemakkelijk over denk.... Kijk even naar je eigen primaire manier van denken... da's pas makkelijk.
Liberale Moslims moet er nog 1 tegen komen die dat is.
Zie je het nou niet of ben je blind?
Moslim jongeren zijn vaak een bron van extremisme en haat.
Als je geen moslim bent ben je verdervelijk ook bij de door jouw genoemde Libarale moslim.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Dit is waarschijnlijk mijn laatste reactie op de opmerkingen van Jasper.

Met onwillige honden is het slecht hazen vangen, zal ik maar zeggen :P

Even voor de duidelijkheid; Ik bedoel je hiermee niet met een hond te vergelijken, maar geef meer aan dat je onwillig bent verder te kijken dan je neus lang is. Dáár ben ik klaar mee.

Jasper J schreef:Liberale Moslims moet er nog 1 tegen komen die dat is.
Zie je het nou niet of ben je blind?
Moslim jongeren zijn vaak een bron van extremisme en haat.
Als je geen moslim bent ben je verdervelijk ook bij de door jouw genoemde Libarale moslim
Ik heb de indruk dat je nog nooit een moslim hebt gesproken, anders zou je dit soort opmerkingen niet maken. Alles wat je hier beweert is namelijk onzin.

Op je vraag of ik blind ben; Ik draag een bril, maar verder gaat het prima - Gelukkig heb ik geen last van de oogkleppen waar jij duidelijk wèl last van hebt.

Jij hebt recht op je visie - Jammer dat het alleen op gevoel is gebaseerd en dat je geenszins openstaat voor andere gedachte.

Het ga je goed Jasper, wij zijn klaar met discussieren.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

dvaupell schreef:Dit is waarschijnlijk mijn laatste reactie op de opmerkingen van Jasper.

Met onwillige honden is het slecht hazen vangen, zal ik maar zeggen :P

Even voor de duidelijkheid; Ik bedoel je hiermee niet met een hond te vergelijken, maar geef meer aan dat je onwillig bent verder te kijken dan je neus lang is. Dáár ben ik klaar mee.

Jasper J schreef:Liberale Moslims moet er nog 1 tegen komen die dat is.
Zie je het nou niet of ben je blind?
Moslim jongeren zijn vaak een bron van extremisme en haat.
Als je geen moslim bent ben je verdervelijk ook bij de door jouw genoemde Libarale moslim
Ik heb de indruk dat je nog nooit een moslim hebt gesproken, anders zou je dit soort opmerkingen niet maken. Alles wat je hier beweert is namelijk onzin.

Op je vraag of ik blind ben; Ik draag een bril, maar verder gaat het prima - Gelukkig heb ik geen last van de oogkleppen waar jij duidelijk wèl last van hebt.

Jij hebt recht op je visie - Jammer dat het alleen op gevoel is gebaseerd en dat je geenszins openstaat voor andere gedachte.

Het ga je goed Jasper, wij zijn klaar met discussieren.
Je kiest wel de makkelijkste weg zeg had ik niet van je verwacht.
Maar je moet het zelf maar weten het komt wel wat zwakjes over.
Maar ik wens je oook alle goed hoor het ga je goed :lol:
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Jasper J schreef: Je kiest wel de makkelijkste weg zeg had ik niet van je verwacht.
Maar je moet het zelf maar weten het komt wel wat zwakjes over.
Het heeft gewoon geen zin om met iemand te discussiëren die stelselmatig weigert om de feiten onder ogen te zien.
Het feit dat Dvaupell weigert verder met je te discussiëren getuigd dus niet van slapheid, maar van gezond verstand.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Dat is je goedrecht om dat te vinden sjoerd.

Maar weer terug ontopic
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Rémy carré schreef:
dvaupell schreef: Heel veel moslims zijn vrij liberaal. Zij houden zich slechts aan de intenties van hun geloof, zoals ook veel christenen doen.
Fijn dat je deze opmerking maakt, nu kan ik eindelijk zeggen dat ik nu al dit hele topic bedoel; Wat voor moslims liberaal is, kan door Christenen nog vaak als conservatief worden bestempeld. En de meerderheid bepaald wat de standaard is/wordt. Net zoals het simpele principe van ''de meeste stemmen gelden'' Dus zolang de moslims en orthodoxe Christenen/Joden enz. nog niet de meerderheid vormen zijn de opvattingen van gematigde Christenen en niet gelovige nog de standaard en kunnen andere opvattingen zoals bij moslims vaak nog als conservatief worden bestempeld, indien gespeiegeld aan opvattingen van gematigde Christenen en niet-gelovige.

Maar david, het zou graag willen weten in hoeverre je deze reactie belachelijk vind (tenminste ik vermoed dat je het met mijn bericht hierboven niet mee eens bent?? :P )
met vriendelijke groet,
Rémy
----
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

dvaupell schreef:
MARKET GARDEN schreef:
dvaupell schreef:
MG, Je stelt mij in elk geval teleur met deze bijdrage. Ik ben beter van je gewend.
Je hebt gelijk maar dit gewoon een heerlijke ONgenuanceerde draad om een keer heerlijk politiek Incorrect in te zijn :)
... En dat voor een uiterst gevoelig onderwerp waarover de emoties hoog oplopen.
Ik ben trouwens met je eens dat er nogal wat ongenuanceerde bijdragen zijn in dit topic. Eerder reden om deze genuanceerd te benaderen dan om er maar aan mee te doen.
Ook daar heb je gelijk in probleem is alleen dat een draad als deze drijft op emotie en gevoelszaken.

Zoals ik al eerder aangaf, wat is Nederlander zijn? Iemand die een paspoort krijgt maar de taal niet beheerst? Iemand die volledig meedraaid in de samenleving inclusief "oranjegevoel"en nieuwe haring happen maar GEEN paspoort heeft??

Net als het verhaal waarden en normen, hoe omschrijf je dat? Kan iemand mij een lijst waarden en normen geven?

Toch blijf ik wel vinden dat vooral door het overtolerante beleid van de jaren 70 / 80 ervoor heeft gezorgd dat voor veel mensen de maat vol is.
De waarheid komt met de jaren
Plaats reactie