enkele vragen over proces van Nurenberg

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

enkele vragen over proces van Nurenberg

Bericht door gilles »

Hallo,
Ik heb enkele vragen over het proces van nurenberg?Kunnen jullie me helpen?

-Hoe werden de veroordeelden vermoord?
-Waarom kreeg Goëring de doodstraf en Dönitz maar 10 jaar?
-Wat werd er gedaan met de lijken van de veroordeelden?

greetz
gilles
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De antwoorden op je vragen zijn:
1. De galg
2. De aanklachten waren gebaseerd op de volgende drie kernpunten:

1. Misdaden tegen de vrede: samenzweren tot, en voorbereiden, beginnen en voeren van aanvalsoorlogen in strijd met internationale verdragen en beloften.

2. Oorlogsmisdaden: schendingen van internationale wetten en oorlogsgebruiken, zoals moord op, mishandeling en deportaties van burgers en krijgsgevangen, het doden van gijzelaars, en plunderingen.

3. Misdaden tegen de mens(elijk)heid: moord, uitroeiing, slavernij, deportatie en andere onmenselijke handelingen op grond van politieke, racistische of godsdienstige motieven.

Göring werd aangeklaagd op alle drie de punten, Dönitz alleen op punt 2, vandaar dat zijn straf minder was.

3. De lichamen werden verbrand in een crematorium in München en de as werd uitgestrooid in de rivier de Isar.

Bronnen:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll087/neu.html
De Verhoren - Richard Overy
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

1) Alle veroordeelden kregen de strop dacht ik. Goring kon ontkomen door een zelfmoordpil.
2) Dönitz werd aangeduid als opvolger van de fuhrer, hij probeerde vrede te sluiten. Ik denk dat Dönitz er goedkoop van af is gekomen omdat hij zich redelijk opstelde tegenover de geallieerden, uiteindelijk moest hij wel de onvoorwaardelijke capitulatie tekenen.
3) Ik vermoed dat ze gecremeerd en verdwenen zijn. En dat is maar best vind ik.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Kevin is me voor, onze info komt wel +/- overeen. Op de tweede vraag mag je onze antwoorden combineren denk ik.
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Ze werden niet vermoord maar terechtgesteld, detail maar toch...
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gast

Bericht door Gast »

Göring werd aangeklaagd op alle drie de punten, Dönitz alleen op punt 2, vandaar dat zijn straf minder was.
Ik vind het vervelend om meteen al bij mijn eerste berciht hier op het forum betweterig te gaan doen, maar Dönitz werd aangeklaagd op de punten 1, 2 en 3. Hij werd uiteindelijk veroordeeld op de punten 2 en 3. (oorlogsmisdaden en misdaden tegen de vrede.)
Er moet ook niet vergeten worden dat Dönitz verdedigd werd door de man die volgens sommige de beste advocaat van het hele proces was, Flottenrichter Otto Kranzbühler.

/Mich\
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

hier is btw een foto van Kranzbühler...

http://uboat.net/men/nuremberg3.htm

/Mich\
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Anonymous schreef:
Göring werd aangeklaagd op alle drie de punten, Dönitz alleen op punt 2, vandaar dat zijn straf minder was.
Ik vind het vervelend om meteen al bij mijn eerste berciht hier op het forum betweterig te gaan doen, maar Dönitz werd aangeklaagd op de punten 1, 2 en 3. Hij werd uiteindelijk veroordeeld op de punten 2 en 3. (oorlogsmisdaden en misdaden tegen de vrede.)
Er moet ook niet vergeten worden dat Dönitz verdedigd werd door de man die volgens sommige de beste advocaat van het hele proces was, Flottenrichter Otto Kranzbühler.

/Mich\
Hoezo betweterig? Als ik iets beweer dat niet klopt dan vind ik het meer dan vanzelfsprekend dat iemand dit aangeeft. Dus bedankt voor je correctie.
Laatst gewijzigd door KevinP op 29 mar 2004, 00:30, 2 keer totaal gewijzigd.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dönitz werd niet veroordeeld voor misdaden tegen de mens(elijk)heid. De 3 aanklachten die ik eerder noemde zijn er eigenlijk 4.
Indictments

Count One: Conspiracy to Wage Aggressive War
This count helped address the crimes committed before the war began, showing a plan to commit crimes during the war.

Count Two: Waging Aggressive War, or "Crimes Against Peace"
Including “the planning, preparation, initiation, and waging of wars of aggression, which were also wars in violation of international treaties, agreements, and assurances.”

Count Three: War Crimes
These were the more “traditional” violations of the law of war including treatment of prisoners of war, slave labor, and use of outlaws weapons.

Count Four: Crimes Against Humanity
This count involved the actions in concentration camps and other death rampages.
Dönitz werd aangeklaagd op de punten 1,2 en 3 en schuldig bevonden aan de punten 2 en 3.
Count I: Indicted Not Guilty
Count II: Indicted Guilty
Count III: Indicted Guilty
Count IV:
Sentenced to: Ten years imprisonment

Doenitz became Commander-in-Chief of the German Navy in 1943 but the evidence does not show he knew of Hitler’s plans
to initiate war. He did have the U-boat arm of the Navy prepared for war, however, and was solely in charge of this area of
the military. While in control of the U-boats, Doenitz allowed them to sink all merchant ships, regardless of the ships were
enemy or neutral. In 1944 he ordered 12,000 concentration camp prisoners to be employed in the shipyards for additional
labor. He is ultimately unsure if this order was carried out as Doenitz was not in charge of the shipyards, but it does offer
evidence of his knowledge of the concentration camps’ existence.
Bron: http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... ments.html
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Weet iemand trouwens ook wanneer Dönitz gestorven is, en was hij toen alweer ''vrij man'' of...?
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

1947 wurde Dönitz vom Internationalen Militärgerichtshof in Nürnberg wegen Verbrechens gegen den Frieden und gegen das Kriegsrecht zu zehn Jahren Haft verurteilt, die er im Gefängnis Berlin-Spandau verbüßte. Nach seiner Haftentlassung 1956 lebte er zurückgezogen bei Hamburg. Er starb am 24. Dezember 1980 in Aumühle bei Hamburg.
Bron: http://www.wk-2.de/p_karl_doenitz.html
Hij had in 1956 zijn straf erop zitten en stierf op 24 december 1980.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

zie hier een artikel over de Neurenbergprocessen
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Plaats reactie