Hitler- Joden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Hitler- Joden?

Bericht door Operation Overlord »

Laatst heb ik ergens gelezen (weet miet meer waar) dat Hitler de Joden, Roma, invaliden enz. enz. enz. niet liet vergassen omdat zij niet Arisch waren. maar zodat hij geld kreeg voor de oorlogvoering.
Dit geld kreeg hij dan van juwelen en gouden tanden enz. van die mensen.
Dit betekent dus ook dat het hele Arische ras eigenlijk een "smoesje" was. Hitler was immers zelf ook niet Arisch.
Het kan een broodje aap verhaal zijn, maar misschien ook niet :|

MVG,

Operation Overlord
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Hitler- Joden?

Bericht door Peter M »

Operation Overlord schreef:Laatst heb ik ergens gelezen (weet miet meer waar) dat Hitler de Joden, Roma, invaliden enz. enz. enz. niet liet vergassen omdat zij niet Arisch waren. maar zodat hij geld kreeg voor de oorlogvoering.
Dit geld kreeg hij dan van juwelen en gouden tanden enz. van die mensen.
Dit betekent dus ook dat het hele Arische ras eigenlijk een "smoesje" was. Hitler was immers zelf ook niet Arisch.
Het kan een broodje aap verhaal zijn, maar misschien ook niet :|

MVG,

Operation Overlord
Zover ik weet wordt algemeen aangenomen dat de beslissing tot industriële volkerenmoord louter door Hitlers ideologie werd ingegeven. De oorlog zal daar zeker een rol in hebben gespeeld, maar dan eerder door het feit dat de Joden van Hitler de schuld kregen van de Duitse slachtoffers.

Interessante lectuur:
BURRIN, Philippe, Het ontstaan van een volkerenmoord. Hitler en de Joden, Amsterdam, Van Gennep, 1990.
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

het fundement van de nazipartij was de jodenhaat (joodse samenzwering waardoor Duitsland WW1 verloor). Lijkt me dus eerder ideologie dan om te plunderen. Trouwens joden waren een deel van de economie en zouden ook in munitiefabrieken werken... Ideologie dus...
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

Ok, bedankt voor jullie antwoorden. Dus voorzover ik heb begrepen was deze "haat" echt, en geen "smoesje" ?

MVG,

Operation Overlord
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

Operation Overlord schreef:Ok, bedankt voor jullie antwoorden. Dus voorzover ik heb begrepen was deze "haat" echt, en geen "smoesje" ?

MVG,

Operation Overlord
ja was redelijk echt, het antisemitisme gaat trouwens al veel langer mee
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Goodies
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2006, 17:05

Bericht door Goodies »

Operation Overlord schreef:Laatst heb ik ergens gelezen (weet niet meer waar) dat Hitler de Joden, Roma, invaliden enz. enz. enz. niet liet vergassen omdat zij niet Arisch waren. maar zodat hij geld kreeg voor de oorlogvoering. Dit geld kreeg hij dan van juwelen en gouden tanden enz. van die mensen.
Het was andersom. Auswitz was vermomd als een industrieel complex, IG Farben zat daar voor zeldzame grondstoffen en om het gifgas aan te leveren. De bedoelingen van Hitler waren al duidelijk toen hij zijn boek Mein Kampf schreef.. voor de putsch van 1923 was het allemaal al te voorzien: als deze man ooit de macht zou krijgen, zou zijn antisemitisme een rol gaan spelen. Helaas was de vooruitziende blik niet aanwezig, zodat bijv. de kristallnacht kon plaatsvinden. Al in 1933 was het veel Duitse joden duidelijk dat er iets vreselijk mis ging. Helaas bleef dat besef beperkt tot de bevolkingsgroep, die uiteindelijk het grootste slachtoffer werd van het nazisme.

:cry:
Lex
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Goodies schreef:
Operation Overlord schreef:Laatst heb ik ergens gelezen (weet niet meer waar) dat Hitler de Joden, Roma, invaliden enz. enz. enz. niet liet vergassen omdat zij niet Arisch waren. maar zodat hij geld kreeg voor de oorlogvoering. Dit geld kreeg hij dan van juwelen en gouden tanden enz. van die mensen.
Het was andersom. Auswitz was vermomd als een industrieel complex, IG Farben zat daar voor zeldzame grondstoffen en om het gifgas aan te leveren.
Zaten ze er hoofdzakelijk niet voor de goedkope arbeidskrachten? En inderdaad dus om het gifgas te leveren aangezien dit maar beperkt houdbaar was? Die 'zeldzame grondstoffen' als in gouden tanden enzovoort zijn namelijk terug gevonden in bijvoorbeeld de Duitse banken
Al in 1933 was het veel Duitse joden duidelijk dat er iets vreselijk mis ging. Helaas bleef dat besef beperkt tot de bevolkingsgroep, die uiteindelijk het grootste slachtoffer werd van het nazisme.
Ook hier ben ik het niet mee eens. Tuurlijk zullen er wel een aantal beseft hebben dat er íets vreselijks zou gebeuren. Maar haast niemand verwachtte dat er een massamoord op deze schaal gepleegd zou worden. Veel mensen dachten dat Hitler hen gewoon even als zondebok gebruikte om aan de macht te komen om ze vervolgens met rust te laten of in werkkampen te stoppen. Denk je nu echt dat als al die mensen wisten dat ze vermoord zouden worden ze niet zouden vluchten?
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Om terug te komen op de originele vraag:

Het was "handig meegenomen" dat velen van de slachtoffers rijk waren.
Dat geld ging dan wel niet echt naar de oorlog maar meer naar de partij.
voorbeeld: vakantie huizen van Joden werden aan partijleden gegeven.

Als hij echt hulp wou in de oorlog dan kon hij beter gewoon de joden behandelt hebben als alle andere duitsers. Dan had hij 100 000 man extra kannonnenvlees.
Plaats reactie