spoorlijnen naar concentratiekampen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Andrew90
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:27

spoorlijnen naar concentratiekampen

Bericht door Andrew90 »

Ik moet voor geschiedenis een verslag maken. Ik moet hier antwoord geven op de vraag: Waarom hadden de geallieerden de spoorlijnen naar de concentratie kampen niet gebombardeerd?
Als iemand me kan helpen, heel graag. Ik zoek al erg lang naar het antwoord, dus als iemand iets weet en zo aardig wil zijn om het te beantwoorden, alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Omdat ze er vaak niet van wisten?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Omdat ze Nazie samenzwering 'joden tegen Duitsers' niet wouwen bevestigen (niet het zo was). Omdat dan de neo nazies het konden gebruiken als bewijs. Van kijk VS en andere vochten voor Joden tegen Duitsers.

Daarom
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Sir Archibald Sinclair, Brits minister van Luchtvaart, in een standpuntbepaling van 15 juli 1944 aan Anthony Eden:
In uw schrijven van 7 juli vroeg u mij of de inzet van bommenwerpers de moord op de joden van Hongarije op één of andere manier kan tegenhouden. […] Ik heb daartoe de volgende mogelijkheden onderzocht:
a) Onderbreking van spoorlijnen
b) Vernietiging van de installaties
c) Overige manieren om de activiteiten in het kamp te verhinderen
Zoals mij verzekerd is, ligt a) buiten de mogelijkheden. Het onderbreken van verkeersverbindingen in Normandië vroeg al enorme hoeveelheden bommenwerpers, de afstand naar Silezië vanaf onze ondersteuningspunten sluit een dergelijke operatie geheel uit.
Het bombarderen van de installaties zelf ligt buiten de mogelijkheden van onze luchtvloot, omdat de afstand te groot is voor een nachtelijke aanval. De Amerikanen kunnen misschien een aanval bij daglicht uitvoeren, maar dat wordt een kostbare en risicovolle onderneming. Het zou een slag in de lucht kunnen worden en zelfs al werden de installaties vernietigd, dan weet ik niet of het de slachtoffers werkelijk zou helpen. Er blijft één mogelijkheid over en wel: het kamp bombarderen en zo snel mogelijk tegelijk wapens afwerpen in de hoop dat een deel van de gevangenen zal weten te ontsnappen. […] Maar zelfs al slaagt de aanval op het kamp, dan nog zijn de kansen om te vluchten gering.
Desondanks wil ik voorstellen om het project, met al onze bevindingen, aan de Amerikanen voor te leggen en te zien of zij bereid zijn het te wagen. Ik betwijfel echter of de Amerikanen het project voor uitvoerbaar houden en wil op geen enkele manier verwachtingen wekken.
Ook na herhaaldelijke verzoeken aan de Amerikanen en Britten, onder andere door het Jewish Agency, bleef men bij het besluit om Auschwitz niet te bombarderen. De bommen en inspanningen dienden bespaard te worden voor militaire doelen en de redding van de joden lag er in dat de geallieerden de oorlog moesten winnen. Op 7 augustus werden op 20 km van Auschwitz de olieraffinaderijen van Trzebinia gebombardeerd en op 20 augustus 1944 de benzinefabrieken van Monowitz, op slechts 8 kilometer van Auschwitz-Birkenau. Operationeel gezien was het dus mogelijk om Auschwitz-Birkenau te bombarderen, waarom men dit toch niet gedaan heeft komt vermoedelijk door meerdere factoren. Het nut van dit bombardement en de prioriteit van militaire doelen zijn waarschijnlijk de meest belangrijke factoren.

(Bron: Guido Knopp - Hitlers Holocaust)
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Op discovery komt hier wel eens een documentaire over voorbij. Er wordt dan bijvoorbeeld gezegd dat de geallieerden het wel 'makkelijk' vonden dat er treinen, soldaten en spoor werden ingezet voor niet-militaire doeleinden, daardoor konden de Duitsers zich minder goed verdedigen.

Ook wisten ze niet of het wel zinvol was. Een nieuwe spoorlijn of kamp is zo gebouwd en dan gaan de Duitsers net zo snel weer verder.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Omdat de geallieerden het wel prettig vonden dat Duitsland de Joden aan het uitmoorden was. Zo wasten ze zelf hun handen in onschuld.
Vergeet niet de boot vol Joden die door Amerika werd teruggezonden naar Duitsland. Niemand zat op de Joden te wachten..
anti-semitisme is niet iets van 40-45 maar al eeuwen oud..
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dat Amerika niet bereid was om meer Joden op te nemen, betekent niet dat ze "het wel prettig vonden dat Duitsland de Joden aan het uitmoorden was". Laten we ons beperken tot de feiten of onze beweringen in elk geval beter onderbouwen. Daar is de topicstarter wat meer mee geholpen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie