Hoe komen spullen aan hun "Marktwaarde"???

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Hoe komen spullen aan hun "Marktwaarde"???

Bericht door Loek D. »

Hallo,
Ik filosofeer de laatste tijd steeds meer hoe een item in hemelsnaam zo'n prijs kan hebben terwijl er toch miljoenen van geproduceerd zijn...
Laten we maar eens beginnen met de helmen, waarbij we uitgaan van een goeie lichtgebruikte:

-US M1 fixed bale met liner 200,-
-Britse MkII helm 55,-
-Duitse M35/M40 300,-

Hoe kan een Duitse helm nu meer kosten dan een Amerikaanse of Britse hoewel er véél meer Duitse helmen zijn gemaakt?

Weten jullie mij te vertellen hoe dit kan?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

een zin:

vraag en aanbod.




het ene item is meer gewild dan de ander, thats it!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ja, maar volgens mijn theorie moet het aanbod van Duitse helmen veel hoger zijn dat dat van Britse...
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Er zijn meer Duitse verzamelaars dan Brits.

779
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

juisten, het gaat niet om de hoeveelheid, het gaat om de gewildheid, dus de vraag, en hoemeer de vraag, hoe minder het aanbod, hoe minder het aanbod hoe meer mensen willen betalen, dus hoe hoger de prijs
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

sobel schreef:en hoemeer de vraag, hoe minder het aanbod
Hoe meer vraag, deste sneller ik 't op Marktplaats zet hoor!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

je ziet het verkeerd... als mensen iets willen kopen, raakt het vanzelf op... zie het als het volgende rekensommetje:

ik heb 10 prachtige helmen.

iedereen wil zo'n helm hebben, maar als toch iedereen zoiets wilt dan ga ik het niet goedkoop verkopen..
de vraag is erg groot, en het aanbod schaars!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

dan ga ik het niet goedkoop verkopen..
de vraag is erg groot
Hoe meer gekken, hoe meer gekken die je er "wat" voor geven.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Het is precies zoals sobel het uitlegt.

Ter verduidelijking; probeer maar eens te bedenken hoeveel mensen er wel niet zijn die enkel en alleen Duitse (camo) helmen verzamelen. Dit zijn er aardig wat. En probeer dan eens te bedenken hoeveel mensen enkel en alleen Britse helmen verzamelen. Dit is bijna niemand. Britse helmen zijn dus veel minder gewild als de Duitse helmen hoewel het aanbod waarschijnlijk bijna even groot zal zijn. Toch zijn Duitse helmen economisch gezien schaarser als Britse helmen en daardoor wordt er voor Duitse helmen veel meer betaald dan voor Britse helmen(naar gelang de staat natuurlijk ;))
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het is zo dat wij ( de verzamelaars ) de prijs bepalen. Als een verkoper zeg maar zo'n 2000 euro vraagt voor een M2 US Parahelm ( orgineel uiteraard ) en de koper het ervoor betaalt is een prijs geboren. Het gaat inderdaad om de vraag en het aanbod die schaars is en schaarser wordt, het is zo dat zeker de "bijzondere" items ( paratroepen is een bekend voorbeeld ) erg schaars zijn en bovendien erg populair en daar betaal je dan ook de prijs voor. Over 10 jaar zullen zelfs de meest simpele items uit WO2 schaars zijn en dus duur zijn. Er zijn veel mensen die bijvoorbeeld Duits verzamelen en er zijn nog maar weinig Duitse helmen die 100% orgineel zijn en bovendien één of beide decals hebben, en dus betaal je meer voor een Duitse M35 met decals dan voor een standaard US M1 swivelbale infanteriehelm.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Loek D. schreef:
sobel schreef:en hoemeer de vraag, hoe minder het aanbod
Hoe meer vraag, deste sneller ik 't op Marktplaats zet hoor!
Dan ben je geen verzamelaar, maar handelaar! Er zit dan weinig liefde en passie in je verzameling! :(
CAN DO
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Nou, ik doe niks weg wat ik zelf nog wil hebben!!!
van ongeveer 90% van m'n verzameling zou ik het echt niet over m'n hart krijgen dat weg te doen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dat kwam er wel op neer in je vorige post ;)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik heb ook nog niet echt topstukken die anderen koste wat kost zouden willen hebben hè.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Loek D. schreef:Ik heb ook nog niet echt topstukken die anderen koste wat kost zouden willen hebben hè.
Als je je fixbale verkoopt.... :lol: ;)
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie