Russische WO2 Helm?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Russische WO2 Helm?

Bericht door rutger »

Kan iemand mij vertellen of dit een Russische wo2 helm is?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Russische helm

Bericht door asjemenou »

Voor zover ik het kan bekijken is het een naoorlogse Russische M40 helm. Dit model helm werd na de oorlog o.a. ook door de Tsjechoslowaken en de Hongaren gebruikt. Kan je een betere foto plaatsen van de 2 stempels welke in de helm staan?
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Ik moet je bekennen dat ik de helm niet in mijn bezit heb.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Russische helm

Bericht door asjemenou »

Dat is jammer dan. Wil je de helm kopen?
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Als de helm WO2 was misschien wel.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Russische helm

Bericht door asjemenou »

Waar heb je dit aanbod vandaan, als ik vragen mag? Is er nog een vraagprijs voor de helm?
Als ik een aanbieding zie van een Russische WOII helm die nog mooi in de originele verf zit dan gaan er bij mij al alarmbelletjes rinkelen. Waarschijnlijk hebben ze de flappen van de binnenhelm en de kinband er uit gehaald om ze in een Russische WOII helm te zetten. In een bodemvondst of zoiets. Echter de naoorlogse flappen zijn anders dan de oorlogs aangemaakte flappen.
De te koop aangeboden WOII M40 Russische helmen daar ben ik sowieso al heel voorzichtig mee. Er wordt (helaas) veel mee gerommeld.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Deze staat op marktplaats.nl
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Jup van Marktplaats. Gewoon via de sectie militaria en gewoon even ''helm'' intypen bij ''zoeken.''
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Op maarkt plaats staan er inderdaad wel meerdere, of ze origineel zijn moet je mij niet vragen.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Russische helm

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de link Loek, ook dit is weer zo'n naoorlogse helm. De verkoper beweert overigens niet dat het een WOII helm is maar dit terzijde.

Ik krijg bijna dagelijks mailtjes van mensen die denken dat ze een originele Russische WOII helm kunnen kopen en dan nog wel voor een prikkie. Of dat ik even kan zeggen aan de hand van een paar meegestuurde wazige foto's of dat de helm een WOII uitgave is. Ik kan rustig zeggen dat op een enkeling na alle "Russische WOII helmen" op Ebay en Marktplaats naoorlogs of niet geheel origineel meer zijn! De bodemvondsten even buiten beschouwing gelaten. Ook al beweert de verkoper dat het wel zo is. En hij er ook nog een leuk verhaaltje over weet te vertellen.
Het overgrote deel van de Russische M40 (SSch40) helm is naoorlogs. Ze zijn tot in de jaren zestig van de vorige eeuw gemaakt in Rusland en gebruikt door o.a. het Russische, Tsjechoslowaakse en Hongaarse leger. De stalen buitenhelm is hetzelfde alleen vervingen de Tsjechen en Hongaren de binnenhelm door een eigen variant. De buitenhelm kan nog wel eens oorlogsgedateerd zijn maar de binnenhelm is het dan zeker niet.
Wil je een 100% Russische WOII helm hebben ga dan voor een SSch36 of een SSch39 ( voor de SSch39 zie mijn topic; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=11994 ).
De prijs voor een goede SSCh39 met originele binnenhelm ligt zo rond de 350 Euro. Dus een aanbod van een complete Russische WOII helm voor 50 Euro is erg twijfelachtig.
Tot slot, veel Russische WOII helmen zijn op- en doorgebruikt. De kans dat je er dus één vind in een mint staat is erg klein.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Verschillen Russische helm

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de link Pionier. Op deze site komt het eigenlijk ook al naar voren dat deze exemplaren naoorlogs zijn.

Afbeelding

Als deze stempels in de helm staan dan is ie inderdaad naoorlogs. Een paar jaar geleden kwamen er dergelijke Russische helmen op de markt met het fabricagejaar 1943. In werkelijkheid waren dit helmen uit 1948 maar men had de 8 in het jaartal verandert in een 3. Het spinachtige logo in de stempel welke van de Leningradski Metalfabrik is, is men pas na de oorlog gaan voeren. Dus als die er in staat dan is de helm sowieso naoorlogs. Pas dus op met 1943 uitgaven. Zeker ook wanneer de helm in een te mooie staat is.

Afbeelding

Mocht je dit tegenkomen en er staan geen stempels in dan wordt het moeilijk. Volgens de echte kenners lijkt het materiaal van de binnenhelm flappen van een WOII gedateerde Ssh40 nog het meest op het materiaal van de binnenhelm van een Britse WOII helm. Maar zoals gezegd lopen de meningen hierover nogal uiteen. Er bestaan dus ook Ssh40 helmen waar de binnenhelm flappen van katoen zijn. Dit zijn vroeg naoorlogse Hongaarse helmen. Ze worden heel vaak als Russische WOII helmen te koop aangeboden maar ze zijn het dus niet!

Afbeelding

Dit soort helmen heb ik ook wel meer gezien. De helm zou inderdaad wel eens z'n oorsprong in de DDR kunnen hebben. Zeker wanneer je uitgaat van de tekst in de helm (UdSSR 1945). Misschien is het wel een voorloper van de Oostduitse M56 helm. Een ding is zeker, dergelijke kinbanden hebben de oorlogs aangemaakte Russische helmen in ieder geval niet gehad.
Plaats reactie