Duiste Fallschirmjager helm origineel of niet??

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Menno
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2006, 21:24

Duiste Fallschirmjager helm origineel of niet??

Bericht door Menno »

Kan iemand van jullie mij vertellen of het hier om een originele helm gaat of niet??

Alvast bedankt voor de reacties.



AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

Beste Menno,

Ik vrees met hele grote vrezen, dat deze helm in zijn geheel niet is wat het moet voorstellen.
Dit is een super mooie en voor de beginnende verzamelaar niet te onderscheiden Kopie.

Ik hoop dat je er niet te veel voor betaald hebt.

Groetjes,

Menno
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik denk dat hij nog niet gekocht is, aangezien de foto's een ebaylogo dragen
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Fallschirmjager-militaria schreef:Beste Menno,

Ik vrees met hele grote vrezen, dat deze helm in zijn geheel niet is wat het moet voorstellen.
Dit is een super mooie en voor de beginnende verzamelaar niet te onderscheiden Kopie.

Ik hoop dat je er niet te veel voor betaald hebt.

Groetjes,

Menno
Waaraan kun je dat zien of is dat moeilijk uit te leggen?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

kin riemen kloppen niet, en goeie FJ helmen hebben nooit zo'n fantasie eenheidsstempel gehad op het binnenwerk, binnenwerk is zo te zien nauwelijks gebruikt geweest.

Daarbij de Camo is wat vers.
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Hmmm de leren riempjes glimmen behoorlijk nadat ze wel in een gedragen staat verkeren :?
En ik zie vaak fj helmen voorbij komen op ebay maarja je hoort ook vaak dat de helmen op ebay fake zijn,
Een echte kenner ben ik ook niet,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

Als je momenteel een 100% goeie FJ pan wilt kopen moet je:

1 er op zijn minst ooit een gegarandeerde in handen hebben gehad.
2 nooit geloven wat de verhalen zijn qua camo en waar gevonden behalve als de bron een 100% betrouwbare en gerenomeerde verzamelaar of handelaar is, en dan nog moet hij garantie durven geven.
3 nooit maar dan ook nooit kopen via E-bay 99,9999999% van de helmen daar zijn zo vals als een huis, en er draait werkelijk een industrie op het maken van Repro Para potten.
4 altijd voor de aankoop de helm willen zien, voelen, ruiken en 10x checken met de gegevens die je hebt.
5 en er van uit gaan dat een goeie pot niet verkocht word onder de € 3750,- tot € 5800,- en Org. DD gaan gewoon voor € 10.000
6 een 60 jaar oude helm moet ook 60 jaar voelen, qua binnenwerk, kinbanden, slijtage, geur, ( niet lachen) ik heb zelfs aan helmen gelikt en proefde dan de nieuwe verf.

heb je dit alles gedaan en de verkoper tot waanzin gedreven, misschien heb je dan een goeie in handen.
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Handige tips. Die van het ''helmlikken'' klinkt erg raar maar is wel slim :P :D
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ik sluit me aan bij de critici.
Er is op zijn minst stevig gerestaureerd aan de helm.
Het leerwerk is een duidelijke replica, ouder gemaakt qua kleuring, maar je ziet de rafeltjes langs de gesneden gaten nog duidelijk zitten, iets wat je alleen ziet bij gesneden leerwerk dat nog niet gedragen is.
De kleur van het stiksel staat in geen verhouding met de kleur van het leerwerk.
De berieming komt uit een naoorlogse BGS helm, deze worden vaak voor restauratiedoeleinden gebruikt omdat ze relatief makkelijk te krijgen zijn en nog niet zo duur zijn.
De kleur en het stiksel zijn echter anders dan bij originele riemen.

In het gunstigste geval heb je hier een originele pot met een redelijk gerestaureerde binnenkant en een hoogstwaarschijnlijk na de oorlog aangebrachte camo.
Wellicht was de pot ooit een bodemvondst?
Misschien dus een leuke tussenoplossing als je even geen €4000 hebt...

In het slechtste geval is de pot ook BGS, er zit namelijk geen duidelijke foto bij van de achterkant en de stand van de gaten waar de berieming aan bevestigd zit, is volgens mij de enige duidelijke weggever waar je dat aan kunt zien.
Maar wellicht is er hier een BGS expert die daar meer duidelijkheid over kan geven?

Om kort te gaan: VORSICHT!
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

rutger schreef:Handige tips. Die van het ''helmlikken'' klinkt erg raar maar is wel slim :P :D
Ja, maar hoe proeft een helm die 60 jaar oud is? :roll:
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

In ieder geval niet naar verse verf. Ik denk dat daar deze manier het beste voor is, om te controleren of de verf oud is. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Darryl schreef:In ieder geval niet naar verse verf. Ik denk dat daar deze manier het beste voor is, om te controleren of de verf oud is. :)
vooral leuk as deze helm 60 jaar in de bossen heeft gelegen en er wilde
beesten overheen hebben gepist :P
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

wittmann schreef:
Darryl schreef:In ieder geval niet naar verse verf. Ik denk dat daar deze manier het beste voor is, om te controleren of de verf oud is. :)
vooral leuk as deze helm 60 jaar in de bossen heeft gelegen en er wilde
beesten overheen hebben gepist :P
Ik denk eerlijk gezegt als die 60 jaar in de bossen heeft geleden er bijna geen verf meer op zal zitten :wink:
Trouwens verf dat niet zo lang geleden is aangebracht ruikt ook niet oud wat je ook probeerd :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Vergeet niet de blacklight, alle stiksels zullen oplichten, misschien zelf de verf.
eric cron
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2006, 15:21
Locatie: herentals

Bericht door eric cron »

Beste menno,

Wees zeer voorzichtig met de aankoop van dit soort helmen en zeker camouflagetypes.deze zijn namelijk makkelijker na te maken dan de gewone.
Wat onmiddellijk opvalt aan de liner zijn de kleur en het stiksel waarmee de beide lederhelften aanelkaar gezet zijn.
De originele stiksel hebben een ander en opvallend patroon.
Ook moet tussen het leder en de stootkussen van de helm een vilten band zitten. Voor verdere informatie verwijs ik naar het boek Soldat van Cyrus A Lee betreffende uniformen en materiaal van de duitse para´s.
Originele parahelmen zijn tegenwoordig uiterst zeldzaam en enorm duur.
Indien je het geluk hebt om er een te kunnen kopen vraag raad aan kenners en vraag ook altijd een garantie aan de verkoper (niet goed gelde terug)
Plaats reactie