De petitie tegen de nieuwe BELGISCHE wapenwet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

De petitie tegen de nieuwe BELGISCHE wapenwet

Bericht door Dirty harrY »

Even onze zuiderburen een handje helpen....
waarschijnlijk heeft het alleen nut te tekenen als je in Belgie woont :wink:

De petitie tegen de nieuwe wapenwet via
http://www.neen-aan-de-wapenwet.com
is met succes gelanceerd.

Texte français, clicquez ici :
http://www.neen-aan-de-wapenwet.com/francais

We willen de sympathisanten die geen email
of internet hebben, ook de kans geven om
de petitie te ondertekenen.
Daarom vindt U op onze site een petitie document
dat afgedrukt kan worden en ondertekend.

Bezorg de ingevulde documenten terug voor 31 juli 2006
(ofwel via post naar “petitie UNACT, per adres Boomlaarstraat 223, 2500 Lier” ofwel ingescand via email naar petitie@unact.be)

U kan dit document downloaden via http://www.neen-aan-de-wapenwet.com/petitie.pdf

Steun ook de juridische actie van UNACT tegen de nieuwe wapenwet
via een bijdrag op rekeningnummer
340-0568631-55 tnv 'Unact VZW'

Meer informatie op
http://www.unact.be/nl/pdf/steunfonds.pdf

Elke milde (of minder milde) gift helpt ons de juridische kosten te dekken.

Deze petitie is een intiatief van individuele sportschutters,
binnen het kader van UNACT (http://www.unact.be)

"0p 18 mei 2006 heeft het parlement een nieuwe wapenwet goedgekeurd.

Op amper enkele uren tijd is deze nieuwe wet besproken en goedgekeurd. Wegens deze veel te snelle behandeling door het Parlement, zijn tal van fouten in de wettekst blijven staan.

Het gevolg is dat deze nieuwe wet rampzalig is voor de legale wapenbezitter en sportschutter.

Bovendien is deze wet niet enkel van toepassing op de wapens die U in de toekomst zal kopen, maar heeft deze wet ook zeer ernstige gevolgen voor de wapens die U vandaag reeds in uw bezit hebt. In praktijk zal deze wet leiden tot de onteigening (zonder correcte schadevergoeding) van ongeveer 80 % van alle legale wapens. Ook zal deze wet voor iedere wapenbezitter veel extra kosten veroorzaken."
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Zover ik weet slaat de nieuwe wet dus op sportschutters en jagers ed. Niet op wo2 wapens voor collecties?
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

Vast wel. Je mag in Belgie ook werkende wapens verzamelen.
We zullen het wel zien op Ciney wat de impact is
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dirty harrY schreef:Vast wel. Je mag in Belgie ook werkende wapens verzamelen.
We zullen het wel zien op Ciney wat de impact is
Jij wilt dus het kopen van wapens op Ciney legaal houden omdat jij ze anders niet ( illegaal ) naar Nederland kan halen ? :wink:
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

ahummm...
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=14063
mag ik je even verwijzen naar regel 2 ;-)

en tuurlijk wil ik wapens ZIEN op Ciney, wie niet :P
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Pioneer,
Zover ik weet slaat de nieuwe wet dus op sportschutters en jagers ed. Niet op wo2 wapens voor collecties?
Alleen de jagers blijven nog redelijk gespaard.

Om aan te tonen dat je sportschutter bent moet je een officiële sportschutter-licentie hebben die officiëel niet bestaat.

Deze nieuwe wet is ook nefast voor de verzamelaars (vooral de beginnende). De Belgische wetgever heeft
de catch-22 opnieuw uitgevonden. Om aan te tonen dat je WO2 verzamelaar bent moet je WO2 wapens hebben,
en om WO2 wapens te kopen moet je aantonen dat je verzamelaar bent !

Bovendien ontneemt deze nieuwe wapenwet de legale wapenbezitter van elke zekerheid naar de toekomst toe.
Als je vandaag een vergunning krijgt voor de aankoop van een wapen moet je deze vergunning elke 5 jaar
vernieuwen. Het kan dus dat je een duurbetaald verzamelstuk na 5 jaar terug moet inleveren.

Het begrip van 'Wapens voor wapenrekken' blijft bestaan maar de Minister van Justitie krijgt de macht om zonder
wetswijziging (of zelf maar enige motivatie) de definitie van 'Wapen voor wapenrek' te wijzigen. De verkoop van
demil wapens blijft ook vrij. Dus voorlopig verandert er niets voor Ciney.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Beetje kromme regels zitten er tussen, :cry:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

In nederland moet je zowie zo elk jaar je (wapen) vergunning verlengen. maakt niet uit welke al is het maar je vis vergunning.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dirty harrY schreef:In nederland moet je zowie zo elk jaar je (wapen) vergunning verlengen. maakt niet uit welke al is het maar je vis vergunning.
Wat natuurlijk een mooie bron van inkomsten is voor Vadertje Staat... ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Iemand die in België werkende (automatische) oorlogswapens op vergunning bezit heeft door deze nieuwe wet 2 keuzes:

1. Alles laten demilitariseren...
2. Alles verkopen...

Wat demilitariseren betreft: een automatisch oorlogswapen die een persoon 5 jaar geleden voor 1250 euro heeft gekocht, is door het laten demilitariseren plots nog 300 euro waard... :|
In één klap 950 euro "foetsie" door een verandering van de wapenwet... Iemand die 9 dergelijke wapens heeft is plots vele duizenden euro's verzamelwaarde kwijt...

Een bijkomend gevolg is dat voor veel verzamelaars enkel nog "zwarte" wapens interessant worden om te verzamelen... En dat is precies het tegengestelde wat een goeie wapenwetgeving beoogt...

Deze nieuwe rechtsregel betekent dus voor veel mensen een financiële benadeling en kan hierdoor aangevochten worden bij de Raad van State...

MvG,
Gerd V
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Eeh, het mooie is toch als je verzamelt dat je het wilt houden, nu kan je ze goedkoop kopen, niet goedkoop verkopen, maar zo krijg je wel grote verzameling.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Niet echt akkoord, Gerd...

Keuze drie is: een erkenning als verzamelaar vragen...., dan mag je wel legaal je volautomaten houden!!

EN

in 95% van de gevallen is een Demil Volauto-wapen in B duurder dan hetzelfde wapen op vergunning....Zeker nu de potentiele klanten met vergunning drastisch zullen dalen....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Als zou blijken dat ik problemen ondervind om mijn WO2 wapens te houden dan doe ik ze liever
van de hand dan ze demil te laten maken. In dat geval beperk ik mij uitsluitend nog tot WO1.
Liever een operationeel wapen waarmee ik niet mag schieten dan een brok hout en dichtgelast staal.

Met alle respect voor mensen met demil wapens, maar ik verleg liever mijn verzamelgebied dan ook
maar één demil in huis te hebben.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Eveneens niet akkoord Johan,

1 Een erkenning als wapenverzamelaar wordt quasi niet meer gegeven en in mijn geval zou ik, volgens de letter van de wet, binnen 6 maanden nog een groot aantal oorlogswapens moeten bijkopen teneinde aan de 10 oorlogswapens te komen...

2. Een Demil wapen is naar mijn mening geen wapen, maar een stuk ijzer zonder waarde... Een wapen moet naar mijn mening intact zijn teneinde een verzamelwaarde te hebben... Het feit dat het intact is, maakt het juist speciaal en zeker wat betreft het genre in mijn verzameling...

Anders kan je demilitariseren vergelijken met het kopen van een Ferrari, en er vervolgens de motor van een Lada in inbouwen...
Door de nieuwe wapenwet verplicht de staat mij een Lada motor in te bouwen...

MvG,
Gerd V

johan willaert schreef:Niet echt akkoord, Gerd...

Keuze drie is: een erkenning als verzamelaar vragen...., dan mag je wel legaal je volautomaten houden!!

EN

in 95% van de gevallen is een Demil Volauto-wapen in B duurder dan hetzelfde wapen op vergunning....Zeker nu de potentiele klanten met vergunning drastisch zullen dalen....

Johan
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Dat is wel waar zo denk ik er ook wel over, :)
Maar ik denk dat een vergunning krijgen voor wapens omdat je verzamelaar bent,
In belgie makkelijker is/word dan in nederland. :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie