krant : cda wil desnoods wet tegen gezichtssluier

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

krant : cda wil desnoods wet tegen gezichtssluier

Bericht door Arjen »

CDA wil desnoods wet tegen gezichtssluier
CDA-minister Van der Hoeven (Onderwijs) gaat met de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) overleggen hoe scholen met het dragen van een gezichtsbedekkende sluier moeten omgaan. In de verkiezingsstrijd verklaarde Van der Hoeven nog dat scholen in overleg met de medezeggenschapsraad een verbod op hoofddoekjes in het regelement op moeten kunnen nemen. De CGB was het daar niet mee eens en stelt dat een verbod op hoofddoekjes in strijd is met de godsdienstvrijheid en dus in strijd met de gelijke behandeling.

Het CDA wil het liefst dat alle scholen in Nederland een verbod op een dergelijke sluier in hun gedragsregels op nemen. Mocht het overigens juridisch niet mogelijk zijn om een gezichtssluier (niquaab, chador) landelijk te verbieden dan moet er maar een wet gemaakt worden die zulks mogelijk maakt menen de christendemocraten.


Namens de Stichting Islamitisch Voortgezet Onderwijs laat bestuurslid Naas weten dat er weinig verschil zit tussen een gewone hoofddoek en een gezichtssluier. Een verbod op de gezichtssluier ziet hij, net als bij een verbod op het hoofddoekje, in strijd met de vrijheid van godsdienst.

Volgens het Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) is een verbod op sluiers juridisch alleen mogelijk als er functionele gronden voor zijn en het goed gemotiveerd wordt vastgelegd.

Ligt 't nou aan mij of is de wereld gek geworden?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Aangezien het onderwerp de laatste tijd nogal gevoelig is wil ik er niet al te veel over zeggen, voordat ik mensen ga beledigen. Toch wil ik even mijn standpunt over dit onderwerp geven, en dat is de volgende:

Ik ben voor het verbod op gezichtssluiers, maar tegen het verbod op hoofddoekjes.

'Waarom voor het eerste, en niet voor het laatste?': zullen veel mensen zich waarschijnlijk afvragen, ik zal dat proberen uit te leggen.

Ik vind dat als je met iemand staat te praten dat je die persoon gewoon aan moet kunnen kijken. Tijdens een gesprek is de gezichtsuitdrukking van groot belang. Mij is altijd geleerd iemand aan te kijken als je tegen die persoon praat, puur uit beleefdheid. Als iemand dan een gezichtssluier voor heeft kan je die persoon niet aan kijken en kan je net zo goed tegen een muur gaan praten, het komt (naar mijn mening) enorm onpersoonlijk over. Kijk als iemand een hoofddoekje wilt dragen moeten ze dat lekker helemaal zelf uitmaken. Mijn oma (en die is niet moslim, gewoon een autochtone Amsterdamse) draagt ook altijd een doekje over haar haar, dus waarom zouden moslims dit niet mogen? Als je met iemand staat te praten heeft een hoofddoekje geen belemmerende werking, want behalve het haar kan je alles gewoon zien. Bij een gezichtssluier ligt dit duidelijk anders. Daarom begrijp ik het bezwaar hiertegen.
( Ik geloof dat deze discussie is begonnen nadat twee Islamitische meisjes waren geweigerd bij een opleiding die opleide voor een sociale functie.) Het verbod op hoofddoekjes gaat echter veel te ver, dan zouden ze die vrouwen op de Veluwe van strenge kerken ook moeten verbieden om lange rokken te dragen, en aangezien dat niet zal gebeuren vind ik dat een hoofddoekje moet kunnen.

Ik hoop mijn mening hiermee voldoende onderbouwd te hebben, als dat niet zo is zet je maar een reactie neer.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als ik even mag stoken:

Vraag: Is het hoofddoekje een teken van onderdanigheid van de vrouw? En zo ja; Is dat dan iets wat we in de Nederlandse maatschappij moeten gedogen? - én - Is dat niet tegendraads met de normen en waarden die in Nederland van toepassing zijn (emancipatie)?

Vraag: Als het hoofddoekje belangrijk is voor het geloof, waarom dragen veel vrouwen in bijvoorbeeld Turkije en andere grote steden van Islamistische staten geen hoofddoekje of gezichtssluiers e.d.?

Ben benieuwd of iemand daar op wil reageren?

Ik neem hiermee geen stelling, maar daag jullie uit tot een open discussie hierover. Voornamelijk hoop ik dat ons nieuwe lid Abdallah hier ook een bijdrage aan wil leveren!

Gewoon uit nieuwsgierigheid,
Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja..nou als er stellingen ingenomen moeten worden dan zal ik dat wel ff doen hoor!
Ik vind namelijk hoogstpersoonlijk dat hoofddoekjes helemaal geen -PIEP-
met -censuur- geloof te maken hebben.
En ik zal het je nog sterker vertellen : wanneer je het puur vanuit een gevoels standpunt bekijkt zijn hoofdoekjes en dan voornamelijk gezichtssluiers voornamelijk bedoeld om te onderdrukken als je het mij vraagt en dat is bij wet verboden!!!
Dat is wat ik ervan vindt.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
abdallah
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2003, 09:34

Bericht door abdallah »

als jullie het niet erg vinden, kan ik t.o.v. de nikaap geen stelling nemen omdat ik niet voor en niet tegen ben om het te dragen op scholen, het is in nederland een nieuw fenomeen en riekt naar een hype onder moslim meisjes en ik ben simpel weg tegen hypes.
een misverstand is wel dat het een teken van onderdanigheid is, tenminste.........het word gedragen voor god en niet voor iets of iemand.
aan de andere kant zie ik geen aanleiding om het te verbieden, ik vind het gewoon niet zo heel belangrijk.
wel ben ik tegen een verbod op een hoofddoek want een hoofddoek is gewoon verplicht en wat ze dan in grote steden in turkije daarmee doen, is hun zaak.
waar ik mijzelf altijd over verbaasd is het feit dat men altijd verwijst naar dit soort situaties; kijk hier of daar, daar doen ze dit of dat toch ook? maar zo werkt dat nou eenmaal niet. waarom verwijst men niet naar iran of saudi-arabië, daar bedekt men zich ook geheel maar moet men de mensen in die turkse steden dan daarnaar verwijzen?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mensen kijken naar andere situaties om te zien dat dat ook bestaat en pas na het zien van vele situaties kunnen mensen zich een "passende" keuze aanmeten.
Laat dat gezegd hebbende eerst 's zeggen : misschien heb ik het mis wanneer ik hoefddoekjes onderdanig vind, maar laat ik mensen dan deze vraag stellen : wat heeft een hoofddoekje te maken met Allah?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Goed dan zal ik ook eens stelling gaan nemen :)

Tja, misschien is dit een vervelende opmerking, maar ik denk écht dat God, Allah, of wie dan ook daar boven, zich werkelijk nul komma nul zal interesseren voor wat hier beneden gaande is. Persoonlijk heb ik dan ook niets met "een god".

Sterker nog, ik denk dat geloof gewoon een manier om met jezelf beter om te kunnen gaan en sterker te staan in 't leven. Als je dat van jezelf al kunt, dan heb je 't geloof ook niet nodig denk ik zo. Kijk maar naar de ontzuiling in Nederland en let maar eens op wanneer het opeeens veel slechter zou gaan met ons land (bijvoorbeeld door een oorlog e.d.).

Dus als jij uit God, Allah, Jehova e.d. kracht kunt halen is dat geweldig. Maar ik zie 't meer iets als psychologisch voor jezelf. Daar wil ik niet mee zeggen dat een geloof achterlijk is, maar dat 't een prima methode is om in het leven te staan. Ik persoonlijk heb dat niet nodig.

Even terug naar 't hoofddoekje:

Ik ben van mening dat het een manier is om je te onderscheiden van de massa of je af te zetten ergens tegen. Om ergens lekker tegenin te gaan. Daarom hangen ze in Turkije er ook niet zo aan, want daar had iedereen dat al. Wat heeft een kettinkje met kruisje om iemand z'n hals met geloof te maken? Of dat kerkgebouw? Het zijn symbolen, dus tja, dat is ook maar net wat de mensen er zelf van maken. En die kerk is een instantie die mijns inziens steeds minder met 't geloof te maken heeft.

'k vind dat mensen zelf moeten weten welke iconen ze dragen, zolang ik hun gezicht maar kan zien. Als ik een pompstation binnenloop met een helm op, dan wordt ik ook geacht om deze af te doen.

Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Prachtig!

Welhaast volledig mee eens; ik vraag me alleen af wat al die agressie dan in mensen naar voren kan halen als het over een geloof gaat.
Er zijn tegenwoordig overal op de wereld geloofsoorlogen.
Dat is gewoon verschrikkelijk...wat drijft die mensen ertoe om in de naam van de god van de liefde elkaar te vermoorden?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Voor wat betreft je gevoelens over religie in het algemeen ben ik het wel met jullie eens, maar :
PROOS : Ik ben van mening dat het een manier is om je te onderscheiden van de massa of je af te zetten ergens tegen. Om ergens lekker tegenin te gaan.
Ik kan dit niet onderschrijven. Het lijkt mij namelijk meer een manier om aan te geven dat je "ergens" bij hoort.
Veel mensen willen namelijk "ergens" bij horen. Zij identificeren zich met Ajax of PSV of een andere club, met de VVD, het CDA, PvdA of de SP, De katholieke kerk, de Islam of het humanisme etc.

Het kruisje om iemands nek betekent meestal wel dat iemand zich als Katholiek (of van katholieke komaf) identificeert, zoals het hoofddoekje dat voor een islamitische vrouw doet.

Ik vind dat allemaal prima en ben het met de vorige sprekers eens dat, om in onze maatschappij te kunnen deelnemen, je gezicht zichtbaar moet zijn.

Een verbod op het dragen van een nikaap in het openbaar mag wat mij betreft. Een hoofddoekje kun je niet verbieden, wat ook de reden is voor het dragen hiervan.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Hi Allen,


Sinds de terugkeer van het Moslimfundamentalisme zijn er veel landen eeuwen terug gegaan in de tijd onder aanvoering van maniakken als Khomeiny, en als ze daar gelukkig mee zijn, het verwoesten van duurzaam opgebouwde beschavingen omdat ze terug grijpen op oude waarden, mijn zegen hebben ze.

Het wordt wat anders als je dit in mijn land op wilt dringen, elke discussie gaat tegenwoordig om geloof terwijl dat nergens op slaat, we hebben hier al een poosje scheiding tussen kerk en staat, het lijkt wel of normale gedragsregels ineens afgewogen moeten worden t.o. de koran.

Ik ben veel in Noord Afrika en het Midden Oosten geweest, meest opvallende vind ik altijd dat de Islamieten hier veel fanatieker aan hun geloof vast houden, alsof al hun indentiteit daarin zit.
De oplossing is simpel, dit is een vrij land met vrije opvattingen, als in deze democratie door de meeste mensen een hoofddoekje wordt gezien als een symbool van onderdrukking (wat het ook is) dan is dat zo, einde discussie, het is slechts de overgevoeligheid en de doorgeslagen politieke correctheid die ervoor zorgt dat dit soort middeleeuws gebeuren blijft bestaan.

Verder dit nog, als ik zondag naar Kerk zou gaan en de Dominee zou mij vertellen vanaf de kansel dat als mijn vrouw wil werken ik haar maar een paar klappen moet geven, dan zou deze man met pek en veren de stad uitgejaagd worden en iedereen zou er schande van spreken, we moeten ophouden met deze dubbele moraal en leven zo als het bedoeld is, in vrijheid en met respect voor dit land en zijn waarden, religie van anderen mag nooit de norm worden voor hoe dit land leven, en zeker niet sinds 11 september.
Dit doet me denken aan de radiotoespraak van onze Minister President in mei 1940, "gaat u rustig slapen, voorals nog is alles rustig"
Ja hoor welterusten..............

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hoe houdt een mens zichzelf rustig wanneer hij van een flatgebouw is gevallen?
-Bij elke verdieping zegt hij tegen zichzelf : tot nog toe gaat alles goed.

Wat zegt een beschaving tegen zichzelf als het bezig is als een kaartenhuis in elkaar te vallen?
-Bij elke rel zeggen we tegen elkaar : tot nog toe gaat alles goed.

Maar het is niet hoe je valt; het is hoe je neerkomt.
Het is het uiteindelijke gevoel waarmee je een oordeel over jezelf velt.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik ben het eigenlijk wel met Proos eens.

Volgens mij is geloof ooit eens heel lang geleden ontwikkeld om de bevolking onder de duim te houden. (De macht van de Russische Tsaar was gebasseerd op: Het leger, de (geheime) politie en de Russisch Orthodoxe Kerk)
Maar goed... ik snap zo en zo niet veel van het geloof, veel te tegenstrijdig: Als God ziet dat je iets doet dat hij (de kerk dus) fout vind, stuurt hij je naar de Hel. Dat is een plek vol rook, vuur, zwavel en enge wezentjes die je martelen tot het einde der tijden. Maarre, diezelfde God he? Die houd van je. Yeah right.

Ik vind dat als mensen dit geloven ze dat vooral moeten doen, en ik zal ze niet op de brandstapel gooien omdat ze iets anders geloven als ik zelf. Maar ik kan er met mijn pet niet bij hoe het mogelijk is dat goed opgeleide mensen, bij hun volle verstand geloven dat er in de wolken een onzichtbare man woont die alle zes miljard mensen in de gaten houdt, en beoordeelt of ze wel of niet goed leven aan de hand van een lijstje met 10 punten.

OK het is wat kort door de bocht, maar zo denk ik erover. Het is inderdaad mooi als je in het geloof een kracht vind die je door moeilijke perioden heen helpt, of dat het iemand aanzet om iets goeds te doen, maar we zien in de geschiedenis dat er meer mensen zijn vermoord in naam van God dan voor welke andere reden ook. En dan zet ik mijn vraagtekens bij het hele onderwerp. Ik vnd het zo eng dat een paar mensen ( of ze nou Dominees, Imams, of wat dan ook genoemd worden) hele volksmassa's op de been kunnen brengen om iets te doen omdat zij van een God ( waarvan het bestaan nog altijd niet is bewezen) daar zogenaamd opdracht voor hebben gekregen.

Nogmaals: Iedereen mag van mij geloven wat hij of zij wilt, maar hou het lekker voor jezelf. Laat je niet door iemand anders vertellen wat je moet geloven en hoe je dit moet geloven. Want als je dat laatste wel doet (je laten vertellen wat en hoe) dan manoevreer je jezelf in een enorm kwetsbare positie. Ik wil NOG een keer benadrukken dat ik NOOIT iemand zal beoordelen op dat wat die persoon gelooft.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

He Sjoerd; guess what?
I agree with you!
Niet te geloven he?
Ik begrijp je intentie en ik ben het eens met je idee dat geloof wel eens ontwikkled zou kunnen zijn om mensen onder de duim te houden...(vandaar de hel) en ik vind ook dat je mensen niet mag veroordelen om hun geloof.
De LEIDERS van dat geloof zijn een hele andere zaak.
Maar goed; ik wilde eigenlijk wat anders zeggen.
ff Wat puntjes en haakjes en oogjes.

Ik ben goed opgeleid; of ik bij mijn volle verstand ben mag jij bepalen en ik geloof.
Alleen ik geloof niet in God of Allah of anderszins; ik geloof in energie, ik geloof dat dat het enige is wat wij allen zijn.
En die energie hebben sommige geloven een naam gegeven: God
Whatever denk ik dan...als jij er blij van wordt...
Het verpersonificeren van die energie heeft tot effect gehad dat mensen zijn vergeten dat het om die energie; om dat gevoel gaat.
En daar begint het gelazer.
Overigens waren er volgens sommige bronnen eigenlijk 15 geboden en heeft die domme Mozes het laatste klei-tablet laten vallen.

Anyway..om even terug te komen op de leiders van geloven die over duivels en satan en vernietigen roepen: dat zijn de mensen die bang zijn.
Vandaar dat ze willen vernietigen.
Het grappige is dat het dus niet uitmaakt wat je leidt, want in de politiek zie je hetzelfde gebeuren. Alleen bange mensen willen namelijk leiden.
Want door te leiden projecteer je jouw visie (jouw angst) op de bevolking en zo zul je zien dat jouw angsten ieders angsten worden en dan kunnen WE er samen tegen VECHTEN.
Nou vraag ik je...hoe bang zijn al die leiders???
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Dat is inderdaad een hele goede vraag. Ik zou zeggen:
Als je het antwoord wilt moet je veel naar het nieuws luisteren, daar hoor je wat ze zeggen, dus wat hun angst is.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mijn moeder had vroeger altijd van die wijze lessen op de wc deur hangen, 1 daarvan was : wat nou als er oorlog komt en niemand gaat ernaar toe.
Dan zijn er opeens alleen nog 2 geschifte leiders overgebleven.
Da's het ergste...waar zijn we als groep zo bang voor dat we meegaan in de gekte van die leiders?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie