Foxholes in de Ardennen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben ook in Bois Jacques geweest, maar dan zonder detector. Het was toch een bijzondere plek om te zijn. Zoeken met een detector en graven is niet alleen verboden, maar ook gevaarlijk. Kijk dus goed uit waar je je schop insteekt.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Anonymous schreef:Ik ben ook in Bois Jacques geweest, maar dan zonder detector. Het was toch een bijzondere plek om te zijn. Zoeken met een detector en graven is niet alleen verboden, maar ook gevaarlijk. Kijk dus goed uit waar je je schop insteekt.
Zoeken en graven met een detektor is niet verboden.. mits je op de juiste plekken zoekt.. Belgie, Frankrijk, Duitsland etc. zijn verboden. Dus ook Ardennen! Arnhem is ook verboden gebied maar verder mag je in NL toch wel redelijk veel zoeken.

En gevaarlijk? Sjah.. weg oversteken ook!


Polte
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Back to the foxholes..

In Bastogne en omgeving is al zovéél gezocht.. niet alleen door mij zelf, er zijn nogwel enkele plekken waar daar in de omgeving wat ligt maar die zul je niet zo 1,2,3 vinden..

wens je veel succes.

Tip: ga niet zoeken op bekende plekken zoals Bastogne etc. zat andere plekken waar genoeg is gevochten en waar nog genoeg ligt.. boeken en i-net zijn zeer handig!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

op vrijdag 16 december ben ik op deze locaties geweest en heb de foxholes gezien. Het is zeer triest om te zien hoe er met deze plek is omgegaan in de loop van de tijd.

Overal flessen, papier, plastic en andere rommel, zelfs een kapotte traptractor voor kinderen lag in het bos.

Maar ook de staat van de foxholes zelf was in een erbarmelijke stand. Ik zie mijzelf niet als een moraalridder maar waarom moet erop dat soort locaties met metaaldetectoren worden gezocht? Waarom worden deze locaties niet gewoon met rust gelaten en gerespecteerd.

Toen ik daar rondliep vrijdag hebben een vriend en ik ons afgevraagd hoe het was geweest tijdens die koude dagen in 1944, 23 graden onder nul, dikke laag sneeuw, kogels en granaten die je om de oren vlogen, het gegil van kameraden die in je omgeving sneuvelden of gewond raakten, elk moment kon je laatste moment zijn geweest, niet weten zal ik vandaag nog overleven of anders morgen, en de ellende die er is geweest!

Dit deed ons de mond aardig dicht houden en een moment van stilte was gepast en ik vroeg mijzelf later af waarom laten we deze plekken niet gewoon met rust en betreden deze locaties met respect en eerbied.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ik zou er graag nog een keer kijken, :)
Jammer dat het zover weg is voor mij. :cry:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
aKoni
Lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 nov 2003, 19:36
Locatie: Tilburg
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

Is er in belgië geen wet tegen het bezoeken van slagvelden met metaaldetector?
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

aKoni schreef:Is er in belgië geen wet tegen het bezoeken van slagvelden met metaaldetector?
Volgens mij is het er wel verboden om met eem md te gaan zoeken.
Zal je even via de zoekfunctie moeten zoeken.
Er is vast wel vaker over gesproken,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
marie
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 nov 2005, 15:20
Locatie: Brugge

Foxholes in de Ardennen

Bericht door marie »

Beste,
Sorry voor het laattijdige berichtje over onze "diggerstocht".
In laatste instantie besloten we niet de foxholes van Foy te gaan opzoeken maar wel deze van Lanzerth.Door onze degelijke voorbereiding (???) was het precies dat we deze plek kenden.De café's,huizen,alles scheen nog niets veranderd.Na de aanwijzigen van een lokale gepensioneerde Ardennois gingen we recht naar deze foxholes.Daar er ongeveer +/- 25 cm sneeuw lag en er nog verse sneeuw bijviel was de sfeer bijzonder.het respect voor deze soldaten is niet te vatten.
Onze zoektocht met de detektor leverde enkele kogelhulzen en verpakkingen van rantsoenen op.
Na contacten met de locals verzeilden we te Rochenrath/Krinkelt,daar hebben we kennis gemaakt met mensen van de bosbouw.Deze beweerden plekken in de bossen te weten waar de overblijfselen zo voor "het oprapen" zijn.(gasmaskers,laarzen etc..)
De adressen van deze peronen werden genoteerd en de afspraken voor een volgend bezoek (maart) zijn reeds gemaakt.
Ik raad het iedereen eens aan (mits het nodige respect voor natuur en verleden)
groetjes
Marie
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

dat was blijkbaar een mooie uitstap, succes in maart
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
larkie13

Bericht door larkie13 »

als je in de ardenne gaat zoeken ga dan juist niet naar de front lini want daar woor je helemaal gek van de granaat scherven dat ding blijft maar piepen :P
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Zoiets heet je discriminatie goed afstellen op je detec, heb je er een heel stuk minder last van.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
nixon
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2006, 07:56
Locatie: het westland

Bericht door nixon »

ik ben benieuwd wat je vind en een granaat scherf is toch ook leuk
Stand up ! Hook up ! Screaming Eagles, go
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ghuhh... weeral 101st..

Maargoed, hoezo ben je benieuwd? Waarnaar?
Granaten scherven zijn niet leuk...als je pas zoekt OK.
Maar naar de 20000zoveel" scherven heb je het ongeveer wel gezien.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Foy hoef je niet te zoeken, hebben wij al gedaan voor jouw. Ligt zo goed als niks meer.

Elk stukje geschiedenis vergaat, zo ook schuttersputjes. En dat hoeft niet perse door de mens gedaan te worden, want de helft is al door de natuur verdwenen. Ik zie het probleem niet in om daar niet in te mogen graven. Voor hetzelfde graaf je een dogtag op van een soldaat die nog steeds gemist word door zijn familie. Bovendien beschadig je de putjes niet, want na een jaar liggen ze weer even vol met zand en bladeren.


En scherven zijn idd niet leuk en vallen niet altijd weg te filteren helaas. Werd er maar een detector ontworpen die hulzen en scherven niet pakte, en de rest wel.
Gebruikersavatar
k98 Scharfschütze
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 sep 2005, 09:23
Locatie: Limburg

Bericht door k98 Scharfschütze »

tja foxholes omploegen , wat dacht je van bunkers vullen met cement, en mooi bewerken met grafiti, pffff
I fuck back, and it aint pretty
Gesloten