TOKAREV TT30

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Zoals asjemenou reeds zei heb je indedaad een russische TT33 uit 1937. De Handgreepschalen
komen met geen enkel variante van de TT33 overeen. Ik vermoed dat de originele bakelieten schalen
gebroken zijn en vervangen door zelfgemaakte houten exemplaren (ze lijken mij te onregelmatig om
machinaal seriewerk te zijn).

In deze toestand vrees ik dat de waarde gering is.


Asjemenou, de TT33 op jouw derde foto (die uit 1947) is blijkbaar in Amerika terecht gekomen :wink:
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
keivie
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2006, 09:15

Bericht door keivie »

Bedankt voor je informatie, asjemenou. Het is inderdaad een bodemvondst. Naast het jaartal 1937 is er een ster zichtbaar en daarnaast hebben er ook cijfers gestaan, deze zijn echter niet meer zichtbaar.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Handgreepschalen

Bericht door asjemenou »

keivie schreef:Bedankt voor je informatie, asjemenou. Het is inderdaad een bodemvondst. Naast het jaartal 1937 is er een ster zichtbaar en daarnaast hebben er ook cijfers gestaan, deze zijn echter niet meer zichtbaar.
De ster op het pistool is het logo van het wapenarsenaal van Tula. Ondanks de wat minder mooie staat toch een leuk ding. Zoiets zal ik wel niet gauw in m'n verzameling hebben denk ik dan maar.
Mocht je geïnteresseerd zijn, dergelijke Sovjet Tokarev TT33 handgreepschalen worden wel eens op Ebay te koop aangeboden.
Let wel dat de Sovjet ster er op staat met de afkorting CCCP want dan heb je dus de goeie, de Russische. Handgreepschalen alleen met een ster en zonder de afkorting CCCP zijn dus Chinees, pas dus goed op wat je eventueel koopt. Handgreepschalen zonder ster en afkorting kunnen Pools of Tsjechisch zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Naoorlogse TT33

Bericht door asjemenou »

ZEN.45 schreef:Asjemenou, de TT33 op jouw derde foto (die uit 1947) is blijkbaar in Amerika terecht gekomen :wink:
Volgens mij kan je daar weleens gelijk in hebben.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Naast Rusland werd de TT33 gemaakt in China, Polen, Hongarije, Roemenië, Joegoslavië en Noord-Korea
(en een 9mm variante in China, Joegoslavië en Egypte).

Sommige van die modellen verschillen aanzienlijk van de Russische en hun greepschalen passen zelf niet op
de Rusische TT33.

De Tsjechen hebben de TT33 niet in produktie gehad (wel de CZ52 in hetzelfde kaliber).
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De greepjes lijken me eerder prive-aanmaak o.i.d.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Aanvuling

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de aanvulling ZEN.45. Zoals jij het vermeldt is het goed. In bijv. China noemde men dit model Type 51, In Hongarije de M48 enz. enz.
Plaats reactie