Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Peeters
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 mei 2006, 20:26

Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Peeters »

De titel zegt het eigenlijk al. Welk boek zijn jullie momenteel aan het leven met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog?

Ik ben momenteel zelf bezig met een boek over de Geschiedenis van de Waffen SS.
Daarna ben ik van plan om het boek "MEI 1940, De strijd op Nederland grondgebied" te gaan lezen.
Geschreven doo het Instituut voor Militaire Geschiedenis.
2e herziene druk. Lijkt me een mooi boek.
Dan begin ik aan de 17-delige serie boeken van "Bericht van de Tweede Wereldoorlog"
In the War, that changed the world, no one fought alone!
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Ik ga een stuk of wat in de vakantie lezen, als ik Spanje aan het strand lig, maar ik weet de namen er niet van.. ;)
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Hoewel ik me toespits op Britse militaria heb ik van een familielid het volgende boek meegekregen.
De Bedford boys van Alex Kershaw

Op 6 juni 1944, om halfzeven ’s ochtends, landden 180 mannen van de A-Compagnie op Omaha Beach, Normandië. Ze werden door de Duitsers begroet met furieuze kogelregens uit machinegeweren en meedogenloze granaten. Binnen enkele minuten was het zand doordrenkt van het bloed. Onder de gevallen soldaten waren 19 jongens uit Bedford, een stadje van drieduizend zielen in Virginia. In de militaire geschiedenis van de Verenigde Staten is dit verlies tot op heden het grootste dat een Amerikaanse stad in één dag trof.

Dit is het verhaal van jonge mannen die het leven lieten en de paar kameraden die de slachting op miraculeuze wijze overleefden. Het is tevens het verhaal van Bedford, de plattelandsgemeente van hun gezinnen en vrienden, van hun hoop en hun dromen.

De Bedford boys volgt de levens van de jongens die bij de National Guard gingen om een paar dollars bij te verdienen, onverwachts in dienst moesten, een intensieve training in Engeland volgden en aan hun eind kwamen op de Franse stranden. Hun verleden wordt met behulp van brieven, dagboeken en interviews gereconstrueerd – tot en met de militaire blunders die hun lot bezegelden.

Wat rest is de onvoorstelbare moed die zij op D-Day aan de dag legden om Omaha Beach, en uiteindelijk de rest van Europa, te bevrijden. Het lot van de jongens uit Bedford is een van de meest overweldigende – en onbekende – verhalen uit de Tweede Wereldoorlog.

Afbeelding
For King & Country
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ik heb net "Commandant of Auschwitz" door Rudolf Höß uit
en nu lees ik "Die Konzentrationslager-SS. Soziokulturelle Analysen und biographische Studien" van Karin Orth.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ben bezig met "Moordbrigade Dirlewanger" van Will Berthold.
Infanterie: Königin aller Waffen!
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

bedford boys, hoorde er van de week pas voor het eerst van. lijkt me mooi boek...als ej het uit hebt laat maar weten of het goed was:D
ben nu namelijk druk met 'drie'boeken:
biggest brother
als sterren aan de hemel
dagboek van pastoorr van Loo
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Ik ben pas aan blz 50... ik weet het je te zeggen. Laat jij dan weten wat je van "Biggest Brother" vind :)
For King & Country
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Niet direct over de Tweede Wereldoorlog, maar ik heb laatst een biografie over Norman Birkett op de kop getikt. Birkett was één van de rechters tijdens het proces van Neurenberg en zijn dagboekaantekeningen maken duidelijk hoe hij over sommigen aspecten van het proces dacht. Mooi. :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
ness
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2006, 14:39

Bericht door ness »

momenteel lees ik De verhoren - Overy (over Neurenberg tribunaal), het boek der kampen - van Eck en Want jij draagt mijn naam - Lebert...
En natuurlijk nog een gewoon boek ernaast :roll:
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik laat het je weten leieboordbewoner...alleen dat kan ff duren.heb namelijk nog geen vakantie, en in de vakantie moet ik veel werken...maar je hoort het!!!
Gebruikersavatar
Linda C.
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mar 2006, 09:45
Locatie: Aalst (België)
Contacteer:

Bericht door Linda C. »

Ben ook in de Nederlandse versie van Biggest Brother bezig, maar ik had het al in 't Engels gelezen :wink: Goed boek! :)
Hang Tough!
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

"Panzer Leader" van Heinz Guderian en daar tussendoor "Parachute Infantry" van David Webster.
Twee erg verschillende, maar allebei zeer interessante, boeken.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

parachute infantry paar maanden terug gelezen! echt een super boek..aanrader voor iedereen!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Ik ben bezig met het volgende boek
''Berlijn''
De ondergang 1945
Antony Beevor.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Nu even Twaalf jaar bij Hitler, daarna of Kriegstagebuch des OKW Band V of Verbrechen an der Wehrmacht (als die eindelijk eens binnenkomt). Daarna Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte 4 (1984). Tussendoor nog even schrijven en Moby Dick lezen. En als ik tijd heb, ga ik ook nog werken 8) .
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Plaats reactie