Exit

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Exit

Bericht door Arjen »

frontpage schreef: De Anne Frank Stichting is bezig met de voorbereiding van projecten om jonge neonazi's - zowel meelopers als hardekern leden - uit hun extreemrechtse omgeving te laten stappen. De zogenoemde 'exit-programma's' worden al met succes toegepast in Duitsland. Men is nu bezig die projecten naar de Nederlandse realiteit te vertalen.

Volgens Peter Rodrigues van de Anne Frank Stichting is het de bedoeling dat geradicaliseerde jongeren perspectief wordt geboden op een ander leven en beschermd worden tegen wraak vanuit hun oude milieu. In Berlijn zijn in zes jaar tijd 250 Lonsdalers, gabbers en neonazi's geholpen zich los te maken uit hun extreemrechtse vriendengroep. Voor elke uitstapper - de meesten zijn tussen de 18 en 30 jaar - wordt een risicoanalyse gemaakt. ''We lopen met elk van hen scenario's door. Ze leren wat ze moeten doen bij stalking, ook via telefoon en e-mail, en bij dreigende confrontaties'', aldus een woordvoerder van Exit Deutschland. Exitbegeleiding duurt weken tot maanden en soms zelfs anderhalf jaar.

De gemeenten Eindhoven en Zoetermeer hebben reeds interesse getoond in het project. Beiden kampen met een aanzienlijke groep extreemrechtse jongeren. Ze voeren nu overleg over een proef met exit-counseling voor jongeren uit deze groep.

De Anne Frankstichting onderzoekt overigens ook of de exit-trajecten kunnen worden ingezet voor leden van straatbendes en geradicaliseerde jonge moslims.
Da's een mooi initiatief en ik denk dat het best zal werken. Want men ziet dat veel mensen toch in dezelfde kringetjes blijven hangen omdat ze geen mogelijkheden zien om op andere plaatsen terecht te komen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie