DD Stahlhelm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

DD Stahlhelm

Bericht door Joachim Peiper »

kwam deze tegen. Ben zelf geen Helmenkenner maar kenners genoeg op dit forum. Hij sprak mij echter wel aan.
Voor mij persoonlijk ziet hij er okee uit (in zeer goede staat overigens).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Komt deze zo bruin door de flitser?
Anders zou het ee Afrika Korps helm kunnen zijn.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hoi Martin,

Hij is mooi hè, op het eerste gezicht.

Maar op het tweede gezicht zou ik hem maar met gepaste voorzichtigheid uit de weg gaan.
Da stimmt etwas nicht am Innenleben...
Het leerwerk van de binnenhelm telt 9 vingers, of ik moet echt scheel zijn.
Dat horen er in een combat helm echt 8 te zijn.
Waarom heeft zo'n mooie helm ooit een nieuw (en ondeugdelijk) binnenwerk gekregen?
Heel vreemd.

Eerst dacht ik nog: mooi, fabrieksmatig Afrika camootje, heel zeldzaam.
Maar: de binnenkant is gewoon groen, doorgaans was fabrieksmatig aangebrachte camo ook aan de binnenzijde van de helm aangebracht.
Dus is deze camo waarschijnlijk later aangebracht.
Maar door wie?

Kijk eens goed naar de Abzeichen: onder de beschadigingetjes zie je de camo kleur er doorkomen (meest duidelijk naast de linkerpoot van de adelaar).
Hij is dus eerst gewoon groen geweest, toen voorzien van een camolaag, en toen zijn de Abzeichen er op gegaan.
Da’s een volgorde die je erg vaak bij knutselaars tegenkomt.

Nu roept er vast iemand: misschien is dit een helm die opnieuw door de fabriek uitgegeven is.
Kans is inderdaad aanwezig, maar in geval van een M-35 erg klein.
Het is in geval van heruitgifte voor Afrika veel logischer M-40 helmen met ten hoogste één Abzeichen aan te treffen…

Het Abzeichen an sich ziet er nog niet eens zo slecht uit, maar tel al de voornoemde ‘toevalligheden’ bij elkaar op en ik denk dat we ons niet te druk hoeven te maken over die kip (waar overigens erg weinig zilveroxide glinstering in lijkt te zitten).
Het lijkt me een vervalste Big Foot.
Maar helaas vind ik een Wehrmacht adelaar erg moeilijk om zonder zonlicht te onderzoeken.
Effe met een schuifmaatje nalopen zou meer zekerheid geven, maar ja, dan moet je hem in je handen hebben natuurlijk.

Afsluitend: mooi gedaan, maar ik vertrouw hem niet…
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

LDO: een binnenwerk met 9 vingers is mogelijk. Deze werden gebruikt voor helmen met een grote maat. Maar niet alle grote modellen helmen hebben 9 vingers!

Verder de helm, de decals zijn over de verf heen bevestigd.
Als ik het goed gelezen heb, werden dit soort camo's niet in fabrieken aangebracht, maar in het veld. De verf die gebruikt werd, kwam van voertuigen af. Maar het is dan vreemd dat die plaatjes erover heen zijn bevestigd, net als wat je zei.

De 'dome stamp' lijkt verdacht veel op deze ( http://www.german-helmets.com/REPRODUCT ... STAMPS.htm)

Heb ook wat twijfels over deze helm. Kun je misschien meer foto's er van maken?

Voor 100% zekerheid zou ik hem ff op het WA forum zetten.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Nick schreef:LDO: een binnenwerk met 9 vingers is mogelijk. Deze werden gebruikt voor helmen met een grote maat. Maar niet alle grote modellen helmen hebben 9 vingers!
U heeft volkomen gelijk.
Dat krijg je met oude mannen en oude boeken.
De acht-vinger theorie is ondertussen teruggefloten begijp ik.
Ik ben weer bijgespijkerd, dank u.

Ondanks dat heb ik geen fijn gevoel bij het binnenwerk vanwege het lelijke stikselwerk, de positie/grootte van de ventilatiegaatjes en het ontbreken van een maatstempeltje.

Kweenie, er klopt teveel net niet helemaal...
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Met dat maatstempeltje viel me ook al op. Het zou misschien net op de flap kunnen staan, die bedekt is door die andere? Normaal staat de maatstempeling aan de linker of rechterkant van de flap, waar het boven is dichtgestikt. Maar omdat dit een groter binnenwerk is, zou het misschien in die erlangs kunnen staan.
Infanterie: Königin aller Waffen!
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Hallo, deze helm ziet er naar mijn mening goed uit, zien er vroegoorlogse decals uit.
Een heel vroege 're-issued'. IVM de kleur, ik heb zelf vroeger een gehad (wel een model 40) heruitgegeven met de zelfde kleur (zie bijlage). Het leer, ziet er ook goed uit, ik denk dat deze helm waarschijnlijk een uit de duizend is doch ik wel graag wat close up's van de decals had gezien.

Afbeelding
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

sander vw schreef:ik heb zelf vroeger een gehad (wel een model 40) heruitgegeven met de zelfde kleur (zie bijlage).
Jeetje, en die heb je weggedaan???
Dat had dan waarschijnlijk iets met die FJ helm te maken?
Daar had ik wel even pijn van gehad geloof ik...
Hij is echt mooi!
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Ja inderdaad, FJ business :wink:
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

dank allemaal voor de reacties. :wink:

Ik heb Brian Bell van germanhelmets.com gevraagd voor een "second opinion" en zijn reactie was: "100% original, nice example" ....Dat klonk overtuigend moet ik zeggen, maar jullie expertise en kritische kanttekeningen zijn ook goud waard...

Brian heeft toch wel wat helmen door zijn vingers laten glippen. Op zijn site staat trouwens ook een SS (met dubbel aangebrachte SS decal) helm die mij eens door een rus werd aangeboden voor (ik geloof) 1100 USD of EUR....Daar heb ik nog elke dag spijt van....

Nou, hij staat (weer) bij een Duitse antiquair in de vitrine ter veiling....dus mijn handen jeuken weer... :)

Waarde voor deze DD helm, mits origineel: rond de 800-1000 EUR??Wat schatten jullie??

martin
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

2500euro als die origineel is.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

De persoon in kwestie zou (? :roll: ) tevens een gekende faker van SS decals zijn...
Hij verkoopt goeie, maar af en toe ook wel eens een kopie als origineel... Ik vertrouw zijn mening voor geen haar...

Gerd V


Joachim Peiper schreef:dank allemaal voor de reacties. :wink:

Ik heb Brian Bell van germanhelmets.com gevraagd voor een "second opinion" en zijn reactie was: "100% original, nice example" ....Dat klonk overtuigend moet ik zeggen, maar jullie expertise en kritische kanttekeningen zijn ook goud waard...

Brian heeft toch wel wat helmen door zijn vingers laten glippen. Op zijn site staat trouwens ook een SS (met dubbel aangebrachte SS decal) helm die mij eens door een rus werd aangeboden voor (ik geloof) 1100 USD of EUR....Daar heb ik nog elke dag spijt van....

Nou, hij staat (weer) bij een Duitse antiquair in de vitrine ter veiling....dus mijn handen jeuken weer... :)

Waarde voor deze DD helm, mits origineel: rond de 800-1000 EUR??Wat schatten jullie??

martin
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

een beter formaat....(voor de decal)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

heb hem maar gekocht voor 1079 EUR netto :P :P

Ik bood weer het meeste op de veiling :wink:

martin
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Heb je hem nog gekocht ook?
In dat geval, Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie