Gedenkplaat bij plek Hitler-bunker in Berlijn

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Never Forget Them schreef:Ik kan me voorstellen dat er tegenstanders zijn voor dit gedenkteken want het is niet bepaald iets om Hitler te herdenken.
Het gaat niet om een gedenkteken maar om een informatiebord!een wezenlijk verschil.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

In de Duitse hoofdstad Berlijn komt voor het eerst een gedenkplaat die de plek aangeeft van de bunker waar de dictator Adolf Hitler in 1945 zelfmoord pleegde.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Never Forget Them schreef:
In de Duitse hoofdstad Berlijn komt voor het eerst een gedenkplaat die de plek aangeeft van de bunker waar de dictator Adolf Hitler in 1945 zelfmoord pleegde.

Je hebt gelijk, zo stond het op teletekst, het gaat echter om een informatiebord. Tenmiste zo stond het in de diverse kranten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dan de vraag waarom zouden die kranten dan gelijk hebben en teletekst niet?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

sobel schreef:dan de vraag waarom zouden die kranten dan gelijk hebben en teletekst niet?
Omdat een gedenkteken voor Adolf Hitler niet echt gepast is.
In Nederland zijn er al protesten geweest bij een gedenkteken van van Heutsz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
overlord
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:36
Locatie: o,g. Eindhoven

Bericht door overlord »

Gisteren avond (denk nacht van 30 Juni op 1 Juli 2006) was er op "the Discovery Channel" een stuk over de laatste dagen en de locatie van de bunker.

Erg interesant om te zien, er was zelfs een overlevende die in die bunker gewerkt had, hij hielp mee om een reconstuctie te kunnen maken van de bunker.

Marco

ps hier staat de plattegrond van de bunker op
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuhrerbunker
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Ik heb het ook gezien ja. Maar ik had die documentaire al een keer eerder gezien maar was zeker interesant
Gebruikersavatar
overlord
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:36
Locatie: o,g. Eindhoven

Bericht door overlord »

Never Forget Them schreef:Ik heb het ook gezien ja. Maar ik had die documentaire al een keer eerder gezien maar was zeker interesant
Ik heb net even op jou site gekeken, leuk verslag moet ik zeggen, alleen heb ik nog een leuk detail over de foto waar deze tekst bij staat "Omaha Beach vanaf het paadje naar de camping".
Als je namelijk goed had gekeken zie je bij het begin van de loopbrug die het water in gaat (bij vloed) dat het eerste betonblok er niet zo maar een is, maar een deel van een drijvende haven (net als die bij Arromanches).
Het is zo'n zelfde als die jullie niet hebben kunnen bezoeken in Arromanches (die grote die in het midden ligt).
Alleen deze komt uit de 2e haven die in een grote storm helemaal verwoest is.
Ook zijn enkele van die pontons gebruikt in Nederland om Walcheren weer droog te krijgen na de watersnoodramp.

(Het is wel een beetje OFF TOPIC maar ja)

Marco
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Yep daar ben ik dit jaar ook achter gekomen want ik ben er dit jaar weer gewees maar nu tijdens de herdenkingen :)
Gebruikersavatar
overlord
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:36
Locatie: o,g. Eindhoven

Bericht door overlord »

Never Forget Them schreef:Yep daar ben ik dit jaar ook achter gekomen want ik ben er dit jaar weer gewees maar nu tijdens de herdenkingen :)
Hé leuk joh,

ben je ook naar battery Azeville geweest en battery Crisbeq.
Heb je er weer een verslag van gemaakt, ik zou het graag lezen.

Als je nog iets wilt weten hoor ik dat graag ik ben er al 13/14 keer geweest dus ik weet wel het een en ander!

Marco
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Ik ga er binnenkort wel weer een verslag van maken. Alleen wordt het dit jaar moeilijker omdat we een drukker programma hadden. Bij die batterijen ben ik niet geweest.
Ik heb dit jaar hoofdzakelijk de Airborne Sector bezocht.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Dit topic gaat zo niet de kant op die ik wilde. Graag alleen commentaar over het onderwerp. :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
overlord
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:36
Locatie: o,g. Eindhoven

Bericht door overlord »

Mich schreef:Dit topic gaat zo niet de kant op die ik wilde. Graag alleen commentaar over het onderwerp. :)
Je hebt helemaal gelijk, excuses daarvoor.

Overlord
Cor
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jun 2005, 12:17

Bericht door Cor »

Ik las laatst in het boek de Fuhrerbunker van James O'Donnel dat de Russen op de plek van de fuhrerbunker een reconstructiefilm hebben gemaakt met daadwerkelijke overlevende(gevangene) die er bij waren geweest waar de dood van Adolf nog is een keer is geconstructieerd.

Bestaat deze film nog ergens? Heb er hier nog nooit wat over gehoord?
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

De ingang naar de bunker.

Afbeelding

Bovenaanzicht met waar de verschillende ondergrondse bunkers zich bevinden.
Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Plaats reactie