Kan iemand mij dit uitleggen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Kan iemand mij dit uitleggen?

Bericht door Arjen »

Zeg, het is toch zo dat het offensief van Patton in de richting van Duitsland stil kwam te staan omdat de bevoorrading achterwege bleef en zijn tanks stil kwamen te staan?

En dit kwam toch omdat het plan van Montgommery (slag om Arnhem enzo, je weet wel) uitgevoerd moest worden?

Wat ik nou nie begrijp hieraan is dit: vliegtuigfen vliegen op kerosine en die tanks rijden toch op diesel?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Je vergeet denk ik dat er ook Tanks gebruikt werden voor Market Garden?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Weet je hoe weinig dat er waren? Het lijkt me stug dat dat nou die enorme tekorten heeft geschapen waardoor een offensief op Berlijn opeens stop gezet diende te worden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Als ik "A Bridge Too Far" moet geloven waren het anders redelijk veel tanks. Maar goed, daar kan je beter niet van uitgaan.

En btw, er waren toch al tekorten? Omdat men de Haven van Antwerpen nog niet had en alles nog via Normandie moest komen?
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Kan iemand mij dit uitleggen?

Bericht door Charly1975 »

Arjen schreef:Zeg, het is toch zo dat het offensief van Patton in de richting van Duitsland stil kwam te staan omdat de bevoorrading achterwege bleef en zijn tanks stil kwamen te staan?

En dit kwam toch omdat het plan van Montgommery (slag om Arnhem enzo, je weet wel) uitgevoerd moest worden?

Wat ik nou nie begrijp hieraan is dit: vliegtuigfen vliegen op kerosine en die tanks rijden toch op diesel?
Ik denk dat de bevoorading van Patton o.a. d.m.v. vliegtuigen gebeurde. Vliegtuigen die Monty nodig had om zijn operatie te kunnen uitvoeren wat betreft het luchtlandingsgedeelte.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
k98k
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 nov 2005, 21:31
Locatie: spijkenisse

Bericht door k98k »

nadat Patton eerst in engeland met het 1e amerikaanse leger, dat alleen via de radio bestond en in het echt alleen maar dummi voertuigen waren en 0 man infantrie (FUSAG), tegenover calais heeft gezeten om de duitsers te laten geloven dat de invasie hier plaats zou gaan vinden.

Direct na de invasie in Normandië, kreeg hij het bevel over het 3e Leger, dat de uiterste rechterflank (westelijk) van de grondtroepen vormde. Hij leidde dit leger gedurende Operatie Cobra, de uitbraak van de troepen uit de bocage van Normandië en de aanval op Cherbourg en ging daarna naar het zuiden en oosten, waarbij hij enkele honderdduizenden Duitse soldaten krijgsgevangen maakte. Patton gebruikte hier de Blitzkrieg-tactiek van de Duitsers tegen hunzelf, door bijna 1000 kilometer in twee weken te veroveren.

Patton's offensief kwam tot een stop op 1 september 1944, toen het leger geen benzine meer had, bij de rivier de Maas, vlakbij de stad Metz. De tijd om het leger van nieuwe voorraden te voorzien was net genoeg voor de Duitse troepen om hun stellingen rondom Metz op scherp te zetten. In oktober en november was het 3e Leger verwikkeld in zware gevechten met de Duitsers met zware verliezen aan beide zijden. Op 23 november echter viel Metz. Voor de eerste keer sinds de Frans-Duitse oorlog.

ze hadden dan ook de Red Ball express in het leven geroepen, om de beroorraading te bespoedigen, dit was een leger, dat alleen uit kleurlingen bestond, dat 24/7 langs het front reed en weer terug met vrachtwagens voorraad en met 5,958 voertuigen vervoorde ze zo'n 12,500 ton voorrad per dag. deze divisie was operatief van 25 augustus tot 16 novembver 1944, toen kon (zoals leroy al zei) de bevoorrading via antwerpen lopen

market garden

market stond voor de drie luchtlandingdivisies en één parachutistenbrigade: De Amerikaanse 82e All American en de 101e Screaming Eagles, de Britse 1st Airborne en de Poolse 1ste Parachutistenbrigade.

garden stond voor de grondtroepen,
Het Britse 30e Legerkorps zou zo snel mogelijk oprukken vanaf het bruggenhoofd Joe's Bridge in Lommel en doorstoten naar Eindhoven. Vanaf daar zouden ze over de door de Airbornes vrijgemaakte corridor naar Arnhem oprukken.
deze hadden wel degenlijk een boel voertuigen.

al met al had dit weinig te maken met elkaar, simpelweg omdat de aanvoerlijn voor patton te groot was gewoorden in normandië.
wie niet waagt wie niet wint wie niks vindt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dank je wel k98k. Heb jij hier bronnen van, toevallig?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Kan iemand mij dit uitleggen?

Bericht door johan willaert »

Arjen schreef:en die tanks rijden toch op diesel?
Slechts een heel erg beperkt voertuigen uit WO2 reden op diesel... en heus niet alle tanks..... De meeste tanks reden op benzine...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
k98k
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 nov 2005, 21:31
Locatie: spijkenisse

Bericht door k98k »

Arjen schreef:Dank je wel k98k. Heb jij hier bronnen van, toevallig?
ik hebt zelf heel veel boeken e.d. maar ik denkt dat je op google of winkelpedia er genoeg over kunt vinden, als je de goede zoektermen maar gebruikt, zaols patton in normandië bijv, of red ball express o.i.d.

veel succes
wie niet waagt wie niet wint wie niks vindt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ Johan: dus geen kerosine iig.

@ k98k: Ikzelf heb hier dus geen enkele bron voor kunnen vinden en ik vraag mij ten zeerste af of de officiële reden wel is wat er werkelijk gebeurd is. Vandaar mijn vraag. Als jij een origineel document kunt vnden van bijvoorbeeld bevoorradings gegevens of zo iets dergelijks van jouw uitspraak zou ik je erg dankbaar zijn.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
k98k
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 nov 2005, 21:31
Locatie: spijkenisse

Bericht door k98k »

echt orginele documenten hebt ik er niet over, wel is het ook te zien in de film Patton.
kijkt even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Cobra
hier kun je wel wat op vinden denkt ik.

groetjes.
wie niet waagt wie niet wint wie niks vindt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

k98k schreef:....ze hadden dan ook de Red Ball express in het leven geroepen, om de beroorraading te bespoedigen, dit was een leger, dat alleen uit kleurlingen bestond.....
Straf...... :roll:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

k98k schreef:Het Britse 30e Legerkorps zou zo snel mogelijk oprukken vanaf het bruggenhoofd Joe's Bridge in Lommel en doorstoten naar Eindhoven. Vanaf daar zouden ze over de door de Airbornes vrijgemaakte corridor naar Arnhem oprukken.
deze hadden wel degenlijk een boel voertuigen.
arjen schreef:Dank je wel k98k. Heb jij hier bronnen van, toevallig?


Bron= Letterlijk gecopieerd van wikipedia. Men vergeet trouwens al snel te vermelden dat het 12de korps en 8ste korps resp. de linker en rechterflank van het 30ste korps moesten beschermen.
k98k schreef: ....ze hadden dan ook de Red Ball express in het leven geroepen, om de beroorraading te bespoedigen, dit was een leger, dat alleen uit kleurlingen bestond.....
De Redball express bestond voor 75% uit negroide chauffeurs. Niet alleen maar.
k98k schreef:al met al had dit weinig te maken met elkaar, simpelweg omdat de aanvoerlijn voor patton te groot was gewoorden in normandië.
En of dit met elkaar te maken had. De aanvoerlijnen waren overal lang niet alleen bij Patton. Toen begin september 1944 werd besloten om Market Garden uit te voeren, gingen alle voorraden naar de 21st army group van Monty en dus nog meer vertraging van Patton's opmars.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Maar waarom alle voorraden? Het lijkt me dat een offensief op berlijn zeker niet de laatste prioriteit is en sowieso zou ik er graag documenten van willen zien. Van de bevoorradingen dus.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Vergeet niet dat als market Garden gelukt was ze via daar naar Berlijn zouden trekken dus had het geen zin om voorraden naar patton te brengen ( ten zuiden van de Ardennen).

En die voorraden kwamen nog altijd van Normandie (nog geen grote havens ingenomen).
Plaats reactie