Roest verwijderen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
vetje
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jun 2006, 15:13

Bericht door vetje »

Normaal kuis ik wo1 spulen die zwaar veroest zijn gewoon met azijn.

Eventueel een doek drenken in azijn en dan het voorwerp er in oprollen :),
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Schoonkrabben met een koperen NL stuiver en "wapen"olie.
Roest krab je weg maar je tast het metaal niet aan.
NOOIT en te nimmer met schuurpapier of schuurmiddelen.
Vooral niet als het metaal geblauwd is.
Je vernielt je hele blauwsel.
Mvg/Best regards, Sipke
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

HG hagesan is top. Haalt het snel maar voorzichtig eraf. Daarna met brillo afpoetsen.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ik heb eens een bajonet die licht roestig was schoongemaakt met poetsolie,
Ik deed beetje op een doekje en wreed dit goed uit en roest ging vrij mooi weg. :)
Maar en zijn best veel mogelijkheden het roest eraf te krijgen hoor. :)
Succes ermee!
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
flak2cm
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:08

Bericht door flak2cm »

Ik zag dat verhaal over dat bodemvondsten voor beginnende jonge verzamelaars zou zijn, wat een klinklare onzin! Ik hou me bijna alleen met bodemvondsten bezig, is gewoon geschiedenis uit je eigen omgeving, onbetaalbaar! Ik heb nog nooit 1 euro uitgegeven aan iets en toch best een stel leuke dingen, geeft voor mij een stuk meer voldoening dan 1000en euro's te spenderen aan 'originele' stukken!

Tip voor conserveren: Gekookte lijnolie voor de nabehandeling
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Hallo

Wat jij 'klinkklare onzin' noemt, noem ik gewoon mijn eerlijke mening...
Ik zie militaria verzamelen gedeeltelijk als een investering. Waar men nu 500 euro voor betaalt, kan men binnen 10 jaar verkopen aan 1250 euro. Je hebt misschien nog nooit 1 euro uitgegeven aan iets, wel eens je van je zaken van af wil, zal je er ook nooit veel meer voor krijgen...

Nogmaals bedankt voor de uitgesproken negatieve intellectuele connotatie tegenover mijn meining bij appreciatie ... Wat mij betreft worden sommige mensen ook nooit volwassen en blijven sommige verzamelaars steeds 'beginnende verzamelaars'... Vanuit die zienswijze blijven bodemvondsten dus voor beginnende, jonge verzamelaars...

MvG
GV
flak2cm schreef:Ik zag dat verhaal over dat bodemvondsten voor beginnende jonge verzamelaars zou zijn, wat een klinklare onzin! Ik hou me bijna alleen met bodemvondsten bezig, is gewoon geschiedenis uit je eigen omgeving, onbetaalbaar! Ik heb nog nooit 1 euro uitgegeven aan iets en toch best een stel leuke dingen, geeft voor mij een stuk meer voldoening dan 1000en euro's te spenderen aan 'originele' stukken!

Tip voor conserveren: Gekookte lijnolie voor de nabehandeling
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

willysproject schreef: Je hebt misschien nog nooit 1 euro uitgegeven aan iets, wel eens je van je zaken van af wil, zal je er ook nooit veel meer voor krijgen...
Je hoeft er toch ook niet veel voor terug te krijgen? Ik verzamel niet omdat ik mijn spullen over 10 jaar voor veel meer kan verkopen. En waarom zijn hij niet veel voor z'n bodemvondsten kunnen vangen?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Darryl,
Nu misschien nog niet. Maar neem van mij aan dat naarmate je ouder wordt dat wel eens kan veranderen.

Ik wil niet té veel off topic gaan aangezien dit niet de juiste plaats is om te praten over 'kopen en verkopen' maar hoeveel keer lees je hier niet:
.... Ik heb vandaag dit op een beurs gekocht voor 5 euro. Kan iemand mij vertellen wat dit waard is?
Dus velen onder ons zijn wel degelijk met het aspect 'waarde' bezig... Om helemaal off-topic te gaan: het antwoord op bovenstaande gequote vraag is eveneens 5 euro. Anders zou het niet voor 5 euro worden verkocht...

Zou het tevens niet fijn zijn als later zou blijken dat al je 'opofferingen' en moeite om met deze hobby bezig te zijn wel degelijk iets opgebracht hebben?

MvG,
Gerd V

Darryl schreef: Je hoeft er toch ook niet veel voor terug te krijgen? Ik verzamel niet omdat ik mijn spullen over 10 jaar voor veel meer kan verkopen. En waarom zijn hij niet veel voor z'n bodemvondsten kunnen vangen?
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. :)

Waarom zou hij niet veel voor zijn bodemvondsten kunnen krijgen? En waarom zijn bodemvondsten voor beginnende verzamelaars?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Wie zal het kopen?

-Iemand die zich een perfecte helm kan aanschaffen? neen

-Ervaren verzamelaars die enkel helmen in quasi perfecte toestand kopen en daar veel geld voor over hebben? neen

-Iemand die begint te verzamelen en die nog te jong is om het geld uit te geven die voor een perfecte helm wordt gevraagd? JA!

Ik vind het eigenlijk erg dat mensen voor die bodemvondsten geld durven vragen wanneer ze er van af willen... Dat zijn dingen die oorspronkelijk door de vinder 'gratis' verkregen zijn in erbarmelijke toestand... (gevonden in de grond...) Zakjes gevuld met 'lucht' kun je toch ook niet verkopen...?

Waarom zijn bodemvondsten voor beginnende verzamelaars?
Ik ken bij ons (Vlaanderen) quasi geen enkele verzamelaar die na 3 jaar verzamelen nog steeds bodemvondsten verzamelt... Iedereen stapt ergens wel eens over naar het verzamelen van intacte stukken die wat meer geld kosten maar die beter gewenst zijn op de verzamelmarkt... In Nederland is dat precies niet het geval lijkt het... :?: Misschien is het te wijten aan culturele verschillen? :evil: :lol:

MvG,
Gerd V

Darryl schreef:Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. :)

Waarom zou hij niet veel voor zijn bodemvondsten kunnen krijgen? En waarom zijn bodemvondsten voor beginnende verzamelaars?
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Voor mij hebben bodemvondsten altijd een waarde, en daar bedoel ik dus niet "financiele waarde"mee. Een hobby start je niet omdat het later financiele waarde heeft, gewoon omdat je er erg mee begaan bent. Een hobby louter om het finciele, dan gaat de essentie van de hobby er aan voorbij. Het leuke aan bovo's is het vinden, het oppoetsten en determineren van het voorwerp, eigenlijk is het gewoon archeologie.
Bovo's kan je ruilen, maar er geld voor vragen is idd misplaatst, je zou dan beter wat kunnen gaan klussen-werken, brengt meer op dan een namiddagje met de metaaldetector rondlopen.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Hmmm..

Mijn eerste vraag aan jou Gerd, wat bedoel je precies met bodemvondsten is voor beginnende verzamelaars? Mensen die bodemvondsten opkopen en verzamelen of mensen die het zelf vinden, dus zoeken met een metaal detector?
Mensen die bodemvondsten kopen, zie ik inderdaad, als beginnende verzamelaars.

Ik denk dat je bodemvondsten, ofwel net zoals ik bezig ben met het zoeken met een metaaldetector.. niet echt helemaal moet zien als verzamelen.
Ik zoek namelijk niet met als doelgroep mijn verzameling 'bodemvondsten' uitbereiden.
Ik ben namelijk eerst begonnen met zoeken naar militaria voordat ik me pas echt ging verdiepen in de tweede wereldoorlog. Een hobby apart kun je het meer noemen. Ik bedoel, ik vind het prachtig als ik veel onderzoek heb gedaan over bijvoorbeeld een gebied in Hürtgenwald, over die locatie en die.....etc. En ik ga er met mijn detector naar toe en ik vind er een Duitse helm bijvoorbeeld. Dat geeft mij voldoening.
Ook vind ik het prachtig om door de bossen te lopen en links en rechts foxholes te zien. En bij me eigen denkend wat daar allemaal wel niet afgespeeld heeft 60 jaar geleden.

Verder weet ik dat items in mintstaat mbt. Hürtgenwald moeilijk te vinden zijn, hoewel dat niet wil zeggen dat ik er niet voor ga zoeken, of ze niet wil kopen. Ik spaar het meer erbij. Zoals ik wel meer dingen koop. ik heb heus het geld er wel voor.
Laatst heb ik een Amerikaanse M1 Bajonet gevonden, nou dan vind ik het leuk om er een mintstaat bajonet erbij te hebben, dat soort dingen. Maar echt verzamelen met als doel uitrusting en uniformen op complete poppen etc. trekt mij niet zo. Dat is ieder voor zich.

Ik ken overigens genoeg verzamelaars die minstaat uitrusting en uniformen hebben, maar zelf ook een grote collectie hebben aan bodemvondsten die ze zelf hebben gevonden.

Kortaf ik zie meer een onderscheid tussen bodemvondsten kopen en bodemvondsten vinden.
Laatst gewijzigd door Polte op 25 jul 2006, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Hallo,

Da's inderdaad een andere zienswijze en een verschil met hetgeen ik bedoel. Ik heb het in mijn posts over mensen die bodemvondsten kopen en niet zelf zoeken.

MvG,
Gerd V
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Dan ben ik het ook helemaal met je eens. :)

mvgr.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

willysproject schreef:Hallo,

Da's inderdaad een andere zienswijze en een verschil met hetgeen ik bedoel. Ik heb het in mijn posts over mensen die bodemvondsten kopen en niet zelf zoeken.

MvG,
Gerd V
Ahhh kijk. Ik meende dat we het hadden over de mensen die bodemvondsten zoeken....Dan geef ik je 100% gelijk. :wink:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie