Jan Marijnissen noemt Nederlands verzet in WOll terrorisme.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Het was echt niet die ene Duitser die bij Putten werd doodgeschoten door het verzet en omdat de daders
zich niet melden, vonden ruim 6oo Puttense mannen de dood.
In 1943 waren er bijvoorbeeld in de eerste acht maanden een vijftigtal Nederlanders vermoord waaronder oud-Minister F.E. Posthuma,
Oud Generaal Seijffardt maar ook vele boeren en burgers.
Nadat in september 1943 te Ruinerwold (Dr.) een boer door verzetsmensen was doodgeschoten en zijn vrouw ook beschoten was, werden er door het z.g. Silbertanne-Commando represailles ondernomen.
Dit resulteerde in het doodschieten van drie inwoners uit de omgeving Meppel.
Naderhand werden deze maatregelen een jaar lang gehandhaafd, waarna op bevel van de hogere SS dit verboden werd in september 1944.
In Balkbrug werd op 20 oktober 1944 een boer doodgeschoten door het verzet, doch dit heeft geen represailles ten gevolge gehad.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Ik zou eerst eens nagaan wat de definitie is van terrorisme voordat er een mening wordt gegeven.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Arjen schreef: Terrorisme is, wederom volgens mijn wolters handwoordenboek der nederlandse taal uit 1956, het gedwee maken of demoraliseren van een regering of bevolking door daden van terreur.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

henkbavel schreef:Verdomme (liever geen ander woord met 3 letters) deze man weet echt niet meer wat hij uit zijn linkse mond moet pruimen. Voordat hij naar een 5 sterren camping cq hotel vertrekt. Wat een zak. Gelukkig dat mijn opa en div. ooms niet meer leven. Naar de pedo partij is dit wel het einde. Zou deze "nederlander" wel eens een goed boek lezen. Graag evt commentaar.
Juist...
U vraagt commentaar?
Heel kort dan, want echt veel chocola kan ik niet van uw doordachte bijdrage maken...

deze man weet echt niet meer wat hij uit zijn linkse mond moet pruimen.

Kretologie, om uw afkeuring over het gewraakte artikel te uiten.
Inhoudelijk kunt u dit noch hard maken noch doet het recht aan de uitlatingen van Meneer Marijnissen.
U hoeft het er niet mee eens te zijn, dat is een ander verhaal maar Meneer Marijnissen weet meestal prima te verwoorden wat hij zegt en onderbouwt dat ook nog eens behoorlijk.

Voordat hij naar een 5 sterren camping cq hotel vertrekt

:?

Wat een zak

Omdat? Hij naar "die 5 sterren camping cq hotel " vertrekt? Had hij het dan bij terugkomst moeten uiten? :P

Gelukkig dat mijn opa en div. ooms niet meer leven

Dat vind ik nou niet heel erg aardig van U, dat U blij bent dat deze familieleden er niet meer zijn...
Had U een slechte relatie met ze?

Naar de pedo partij is dit wel het einde

Naar de pedo partij? :?

Zou deze "nederlander" wel eens een goed boek lezen.

Ik kan U in ieder geval meedelen dat hij ze zelf schrijft, en dat hij op het eind van een in de vragende vorm gestelde zin steevast gebruik maakt van het - ? - vraagteken.
Waarom zet U trouwens "nederlander" tussen haakjes?

Om kort te gaan en een fameus geleerde uit de vorige eeuw te kwoten:

Gaat U nog maal wat studeren, bid ik U :) .
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Volgens mij zijn teroristen en verzets strijders gewoon het zelfde, het is maar van welke kant je het bekijkt. De onderdrukte bevolking is (meestal) blij met het VERZET, maar de onderdrukkers hebben het erg lastig met die vervelende TERRORISTEN.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Jonhy Frost schreef:Volgens mij zijn teroristen en verzets strijders gewoon het zelfde, het is maar van welke kant je het bekijkt. De onderdrukte bevolking is (meestal) blij met het VERZET, maar de onderdrukkers hebben het erg lastig met die vervelende TERRORISTEN.
Hetzelfde :nocheer: :h

Dus de aanslagen op het WTC dat is gedaan door verzetstrijders? Niet door Terroristen?
Terroristen volgens de van dale:
ter·ro·ris·me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk
Verzet volens de van dale:
ver·zet (het ~)
1 tegenstand tegen een niet als juist ervaren machtsuitoefening => oppositie, protest, tegenkanting, weerstand, weerwerk
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ Dean: De aanslagen op het wtc zijn gedaan door kapitalisten die agenten geworven hebben onder extreme islamitische fundamentalisten gezien zij zich onderdrukt voelen en dus zullen denken dat ze vrijheidsstrijders zijn.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Terrorisme is een vorm van verzet. Dat betekent absoluut niet dat elke verzetsstrijder een terrorist is, want er zijn vele andere vormen van verzet te onderscheiden. Iemand die tijdens WOII illegale krantjes drukte kun je niet beschouwen als een terrorist, maar iemand die een een aanslag pleegt op een bonnenkantoor in zekere zin wel. Terroristen zijn verzetstrijders, maar verzetstrijders zijn niet per definitie terroristen. Volgens mij bedoelt Marijnissen ook niet meer dan dat.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Volgens mij ook Kevin.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

@Dean: we hadden het hier voorral over Hezbollah geloof ik dat bedoel ik ook met mijn antwoord. Een terrorist van het wtc is toch al een stuk minder te vergelijken met een verzetsstrijder.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Uit de volkskrant van 25 juli:
Afbeelding
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

In perskringen noemt men zoiets volgens mij een "Canard"
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Ondanks dat ik begrip op kan brengen voor het feit dat de staat Israel in 1948 is opgericht snap ik de Palestijnen wel.

Stel je woont al jaren op een stuk land, je bent er geboren, je vader is er geboren enz.
Dan breekt er aan de andere kant van de wereld een oorlog uit (WO 2) de Duitsers gaan als beesten te keer (Holocaust) en vervolgens aan het eind van die oorlog wordt jij van je land af geschopt!!

Krom toch??

Had de Joden een stuk Duitsland gegeven!
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Mag ik Marketgarden verwijzen naar de Israel topics in het discussie forum?
Er is nog heel wat aan 1948 voorafgegaan, en dat is niet het onderwerp van deze topic.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Kleine Feldmaus schreef:Mag ik Marketgarden verwijzen naar de Israel topics in het discussie forum?
Er is nog heel wat aan 1948 voorafgegaan, en dat is niet het onderwerp van deze topic.
Dat weet ik maar het is wel de grondoorzaak van het conflict en dus ook van de, in mijn ogen terechte, opmerking van Marijnissen over het vergelijken van het palestijnse verzet met dat uit WO 2

Geen bezetting door Israel = geen verzet
De waarheid komt met de jaren
Plaats reactie