Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Hoe de wapenwet zit weet ik maar al te goed. Ik ben lang genoeg bezig geweest om een verzamelverlof WM8 te krijgen. (buitenom mijn WM4 welke voor sportschutters is)
De SVT-40 is trouwens een semi-automatisch wapen en geen automaat. In 1943 is er wel een versie uitgekomen met een vuurregelaar maar deze heet de AVT-40 . Deze zijn origineel te herkennen aan een stempel op de rechterzijde van de kolf. Ik zal er eens een foto van maken. Alle 2 mijn Tokarevs hebben een AVT kolf.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Natalja Fedorovna Meklin

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Het is heel opmerkelijk dat tijdens WOII in het Rode leger zoveel vrouwen zijn ingezet voor het vervullen van gevechtstaken. Iets wat je bij de overige geallieerde landen eigenlijk niet zag. Naast de vrouwelijke piloten in de Russische luchtmacht waren ook de vrouwelijke scherpschutters erg berucht bij de Duitsers. Er wordt zelfs beweert dat de vrouwelijke scherpschutters precieser te werk zouden gaan dan hun mannelijke collega's.
Inderdaad, er vochten meer dan een miljoen vrouwen mee in het Rode Leger. Het schijnt ook dat vrouwen een vastere hand en een betere blik hebben dan mannen en daardoor geschikter zijn als sluipschutter dan mannen.

http://img70.imageshack.us/img70/3731/meklinss5.jpg
asjemenou schreef:Ik meen 2 sterren te zien dus dan zal het de rang van Lejtenant (Luitenant) zijn.
Klopt als een bus!
asjemenou schreef:Op de linkerborst draagt ze v.l.n.r. De orde van de rode ster (lijkt mij), De Orde van de grote vaderlandse oorlog 2 klasse-type 1. Daaronder meen ik dat ze een gardistenspeld draagt.
Op de rechterborst draagt ze de medaille Held der Sovjet Unie, daaronder v.l.n.r. de Lenin Orde-type 5, 3x de Orde van de rode banier-type 3. Daaronder weer de medaille Voor de verdediging van de Kaukasus en de medaille Voor de overwinning op Duitsland in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945.
Bijna goed; die Orde van de Rode Ster is een Orde van de Patriottische Oorlog 1e Klasse. Netjes hoor!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik bekijk altijd graag je verzamel topic asjemenou. Mooie foto's, interessante informatie en heldere uiteenzettingen.
Misschien inspireer je me wel tot een kozak in Italiaanse dienst :wink:

Auke; gelijk ook hier even complimenten voor je site. Een zeer helder overzicht. Misschien al bekend (maar nog niet op de site) de Italiaanse namen van het 8ste leger.

II leger korps:
Sforzesca (inf)
Ravenna (inf)
Cosseria (inf)

XXXV leger korps
Pasubio (gemotoriseerde div.)
Torino (gemotoriseerde div.)
Principe Amedeo Duca d'Aosta (lichte / snelle gem. div)

Alpine leger korps
Tridentina (berg)
Julia (berg)
Cuneense (berg)
Vincenza (inf)

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Zie de namen toch op je site staan...., geweldig.

Misschien toch een aanvulling op je verlieslijst:

85.000 doden, 30.000 gewonden.
1.200 kanonnen vernietigd.
18.200 motorvoertuigen vernietigd.

Misschien kan ik meer info voor je opzoeken. Geef maar aan of je hier belang in hebt. Maar wel buiten dit topic, want ik ga nu al heel erg off-topic.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

AVT-40

Bericht door asjemenou »

racefiets schreef:Hoe de wapenwet zit weet ik maar al te goed. Ik ben lang genoeg bezig geweest om een verzamelverlof WM8 te krijgen. (buitenom mijn WM4 welke voor sportschutters is)
De SVT-40 is trouwens een semi-automatisch wapen en geen automaat. In 1943 is er wel een versie uitgekomen met een vuurregelaar maar deze heet de AVT-40 . Deze zijn origineel te herkennen aan een stempel op de rechterzijde van de kolf. Ik zal er eens een foto van maken. Alle 2 mijn Tokarevs hebben een AVT kolf.
Wederom bedankt voor de aanvulling. Ik zie je foto met interesse tegemoet.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Natalja Fedorovna Meklin

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:
asjemenou schreef:Op de linkerborst draagt ze v.l.n.r. De orde van de rode ster (lijkt mij), De Orde van de grote vaderlandse oorlog 2 klasse-type 1. Daaronder meen ik dat ze een gardistenspeld draagt.
Op de rechterborst draagt ze de medaille Held der Sovjet Unie, daaronder v.l.n.r. de Lenin Orde-type 5, 3x de Orde van de rode banier-type 3. Daaronder weer de medaille Voor de verdediging van de Kaukasus en de medaille Voor de overwinning op Duitsland in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945.
Bijna goed; die Orde van de Rode Ster is een Orde van de Patriottische Oorlog 1e Klasse. Netjes hoor!
Dat kan natuurlijk ook nog, ik kan het op de foto niet helemaal goed beoordelen. Hoe dan ook, het blijft een heldhaftige dame.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Italiaanse 8e leger

Bericht door asjemenou »

Veltro schreef:Ik bekijk altijd graag je verzamel topic asjemenou. Mooie foto's, interessante informatie en heldere uiteenzettingen.
Misschien inspireer je me wel tot een kozak in Italiaanse dienst :wink:

Auke; gelijk ook hier even complimenten voor je site. Een zeer helder overzicht. Misschien al bekend (maar nog niet op de site) de Italiaanse namen van het 8ste leger.

II leger korps:
Sforzesca (inf)
Ravenna (inf)
Cosseria (inf)

XXXV leger korps
Pasubio (gemotoriseerde div.)
Torino (gemotoriseerde div.)
Principe Amedeo Duca d'Aosta (lichte / snelle gem. div)

Alpine leger korps
Tridentina (berg)
Julia (berg)
Cuneense (berg)
Vincenza (inf)

Veltro
Bedankt voor je compliment Veltro. Het is wel een beetje mijn bedoeling om deze topic zo informatief mogelijk te houden. Daarbij is de inbreng van anderen uiteraard ook welkom. Zo off topic ga je trouwens niet hoor want ik begrijp dat het over het Italiaanse 8e leger gaat. Deze jongens hebben tenslotte ook aan het oostfront (Stalingrad) gezeten. Wat die Kozak in Italiaanse dienst betreft, ik ben benieuwd. Zijn er sowieso foto's van deze Kozakken?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Verzameling

Bericht door asjemenou »

Simon schreef:Geweldige aanwinst Asjemenou!!
Waar blijf je het toch halen :)
Het geheim is toch, goed om je heen blijven kijken. En je blijven verdiepen in de uniformen zodat je weet wat je koopt. Soms vindt je tijden niets en dan in eens wordt je bijna overspoeld met aanbiedingen van Sovjet WOII militaria. Hou mijn verzameltopic maar in de gaten want er is nog meer onderweg...
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Foto's kan ik zo 1 2 3 niet uit mijn hoofd zeggen in welk boek, maar in de Osprey reeks van The Italian Army staat een hele mooie tekening.
Italiaans jasje, Russische rijbroek, Mosin Nagant, Russische sabel echt een schitterende mix..

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Als er iemand zo'n repro/naoorlogse heeft? altijd leuk voor de winter...:)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Repro Ushanka's

Bericht door asjemenou »

Simon schreef:Als er iemand zo'n repro/naoorlogse heeft? altijd leuk voor de winter...:)
Hou de advertentie's maar in de gaten.

http://cgi.ebay.de/s2408-UdSSR-Wintermu ... dZViewItem

http://cgi.ebay.de/s2409-UdSSR-Wintermu ... dZViewItem

http://cgi.ebay.de/RUSSISCHE-WINTERMUTZ ... dZViewItem
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Weekje internetten

Bericht door asjemenou »

De buit na een week internetten;

Afbeelding

Russisch WOII militair zakboekje. De preciese inhoud moet nog vertaald worden maar daar wordt aan gewerkt. Links daarvan een Orde van de rode ster. Verleningsnummer is lager dan 2.200.000 dus de orde is van voor september 1945.
Daar onder 3 kwalificatie insigne's v.l.n.r; beste machinegeweerschutter, beste tankbestuurder en beste ziekenverpleger. De kwalificatie insigne's van beste machinegeweerschutter en beste tankbestuurder zijn beide ingesteld op 21 mei 1942. Aan het type te zien zijn beide uitgave's ook zéker van voor 1945. De kwalificatie insigne beste ziekenverpleger, ingesteld 4 november 1942, kan van een iets latere datum zijn denk ik. Ik denk midden 40'er jaren misschien wel 50'er jaren. Ik moet dit nog even goed uitzoeken.
Daarnaast een groep jubileummedailles vl.n.r; Medaille 20e jubileum van de overwinning in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille 30e jubileum van de overwinning in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945 en de Medaille 40e jubileum van de overwinning in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 08 aug 2008, 00:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Verbazing wekkend. :shock:
Ziet er echt weer prima uit.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ook geweldig met die foto in de achtergrond!
Misschien een domme vraag maar, met welk programma doe je dat?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Nieuwe aanwinsten

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef:Verbazing wekkend. :shock:
Ziet er echt weer prima uit.
Wederom bedankt voor het bekijken van mijn nieuwe aanwinsten. Ik doe mijn best om jullie te blijven verwonderen.
Plaats reactie