Israël - Palestina

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Van Wim de Bie's Bieslog:

Een verkeerd beeld
Afbeelding
Als je een vergelijking maakt tussen de Hezbollah en het CDA - zoals Kader Abdolah in zijn Volkskrantcolumn doet - moet je wel volledigheid nastreven.

Dan dien je ook te herinneren aan de opruiende toespraken van Balkenende, die al jarenlang roept dat België van de kaart moet worden geveegd.
En je moet ook het feit niet weglaten dat het CDA raketinstallaties in woonwijken van Breda en Tilburg heeft geplaatst, waarmee Antwerpen en Gent worden bestookt.

Neemt niet weg dat het bombarderen door het Belgische leger van woonblokken in 's-Hertogenbosch, waarbij veel burgerslachtoffers vallen, volstrekt niet door de beugel kan.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Niet te vergeten dat het CDA ook verantwoordelijk is voor de ontvoering vanaf Belgisch grondgebied van 2 belgische stadswachten....
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Wat een onzinnige vergelijking zeg... Ik ben het volledig met de commentaren van Okke en Charly eens.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

dvaupell schreef:Wat een onzinnige vergelijking zeg... Ik ben het volledig met de commentaren van Okke en Charly eens.
Tekst van Okke is van Bieslog dvaupell :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

dvaupell schreef:Wat een onzinnige vergelijking zeg... Ik ben het volledig met de commentaren van Okke en Charly eens.
(omg) Het is helemaal geen scheve onzinnige vergelijking! Het gaat erom dat Hezbollah een partij is die de denkbeelden van mensen nastreeft en niet behandeld moet worden als een staatsleger.

Het bombarderen van de infrastructuur zal dus ook geen grote invloed hebben voor de kracht van Hezbollah op korte termijn(lange termijn is ander verhaal). Hezbollah vecht een guerilla en wordt op handen gedragen door een zeer groot deel van de Libanezen en daarom is deze oorlog zinloos voor Israel, ze riskeren alleen gezichtsverlies. (En daarmee het risico tot meer oorlogen in de toekomst omdat Syrie en Iran zien dat het Israelische leger niets voorstelt)

Aan de posts hier merk ik dat niemand voor Libanon is op dit forum. Het cynisme druipt ervan af.

Doet het jullie niets dat het Libaneze leger zich neutraal probeert op te stellen maar wordt gebomardeerd? of dat ze zich verdedigen met AA-guins tegen straaljagers? of dat burgers gedood worden terwijl ze proberen te vluchten?

Israel is hier de agressor face it!
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Charly1975 schreef:
dvaupell schreef:Wat een onzinnige vergelijking zeg... Ik ben het volledig met de commentaren van Okke en Charly eens.
Tekst van Okke is van Bieslog dvaupell :wink:
Dat had ik begrepen... Ik ben het dus eens met jouw en Okke's commentaar op deze tekst.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

E.T. schreef:Aan de posts hier merk ik dat niemand voor Libanon is op dit forum. Het cynisme druipt ervan af.

Doet het jullie niets dat het Libaneze leger zich neutraal probeert op te stellen maar wordt gebomardeerd? of dat ze zich verdedigen met AA-guins tegen straaljagers? of dat burgers gedood worden terwijl ze proberen te vluchten?

Israel is hier de agressor face it!
Dit heeft weinig met voor of tegen Libanon te maken.. Het probleem hier is dat Hezbollah een terroristische organisatie is die de vernietiging van Israël nastreeft. Dit probeert deze organisatie onder anderen door middel van raketaanvallen (al jaren!!) te bereiken.
Deze raketten worden consequent op onschuldige Israëlische burgers afgeschoten.

Waarom denk je trouwens dat het Libanese leger zich afzijdig houdt? Ik denk dat het iets met Syrië te maken heeft.

Nogmaals; Israël probeert op dit moment Hezbollah te ontwapenen en dat doen ze slechts door de lokaties waarvandaan raketten op Israël worden afgevuurd te bombarderen. Als Hezbollah dat nu eens niet vanuit dichtbevolkte gebieden zou doen ... en de onschuldige Libanese bevolking de kans gaf te evacueren.. (Dat kan namelijk omdat Israël steeds vooraf laat weten waar de bommen gaan vallen) dan zouden er ook niet zoveel burgerslachtoffers vallen.

Hou me ten goede: Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt, en velen vinden dat met mij. Maar je kunt eenvoudigeweg niet Israël verantwoordelijk houden voor de burgerslachtoffers. Wordt Hezbollah niet ontwapend dan vallen er in Noord Israël dus nog meer slachtoffers.
Dit is zelfverdediging in zijn zuiverste vorm.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »


Dit heeft weinig met voor of tegen Libanon te maken.. Het probleem hier is dat Hezbollah een terroristische organisatie is die de vernietiging van Israël nastreeft. Dit probeert deze organisatie onder anderen door middel van raketaanvallen (al jaren!!) te bereiken.
Deze raketten worden consequent op onschuldige Israëlische burgers afgeschoten.

Waarom denk je trouwens dat het Libanese leger zich afzijdig houdt? Ik denk dat het iets met Syrië te maken heeft.

Nogmaals; Israël probeert op dit moment Hezbollah te ontwapenen en dat doen ze slechts door de lokaties waarvandaan raketten op Israël worden afgevuurd te bombarderen. Als Hezbollah dat nu eens niet vanuit dichtbevolkte gebieden zou doen ... en de onschuldige Libanese bevolking de kans gaf te evacueren.. (Dat kan namelijk omdat Israël steeds vooraf laat weten waar de bommen gaan vallen) dan zouden er ook niet zoveel burgerslachtoffers vallen.

Hou me ten goede: Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt, en velen vinden dat met mij. Maar je kunt eenvoudigeweg niet Israël verantwoordelijk houden voor de burgerslachtoffers. Wordt Hezbollah niet ontwapend dan vallen er in Noord Israël dus nog meer slachtoffers.
Dit is zelfverdediging in zijn zuiverste vorm.

Het libanese leger houdt zich afzijdig omdat ze het niet durven op te nemen tegen Israel het heeft niets te maken met het feit dat het leger tegen Hezbollah is (al ondermijnt Hezbollah wel het centrale gezag sterk).

Maar het leger heeft niet veel opties meer, als het neutraal opgestelde leger beschoten wordt en er ontzettend veel burgerslachtoffers vallen moet het leger ook gebruik gaan maken van het recht op zelfverdediging.

En wat bedoel je precies met
Israël probeert op dit moment Hezbollah te ontwapenen en dat doen ze slechts door de lokaties waarvandaan raketten op Israël worden afgevuurd te bombarderen".
Naar mijn mening is dit pure onzin. Waarom zijn het vliegveld/haven dan gebombardeerd waarom wordt Beirut dagelijks gebombardeerd ZELFS de durzische en christelijke wijken!

Israel probeert gewoon om Libanon uit te schakelen als mogelijke dreiging. Ze zullen de oorlog wel door moeten zetten nu, als er een staakt-het-vuren komt dan is de uitkomst van deze oorlog 1-1 voor Hezbollah. En daarmee zal Syrie ook een stuk agressiever gaan doen.

dus
Het probleem hier is dat Hezbollah een terroristische organisatie is die de vernietiging van Israël nastreeft.
Het probleem is niet dat Hezbollah een terroristische organisatie is maar dat Israel een terroristische staat is!
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

E.T schreef:Het libanese leger houdt zich afzijdig omdat ze het niet durven op te nemen tegen Israel het heeft niets te maken met het feit dat het leger tegen Hezbollah is (al ondermijnt Hezbollah wel het centrale gezag sterk).

Maar het leger heeft niet veel opties meer, als het neutraal opgestelde leger beschoten wordt en er ontzettend veel burgerslachtoffers vallen moet het leger ook gebruik gaan maken van het recht op zelfverdediging.
Lekker leger is dat! Er is een oorlog gaande. De vijand is 20 kilometer op Libanees grondgebied. Alles gaat in puin. Er vallen vele slachtoffers en het leger doet niets en laat het allemaal over aan die vriendelijke Hezbollah-jongens. Vind je dat zelf ook niet vreemd?
Waarom zijn het vliegveld/haven dan gebombardeerd waarom wordt Beirut dagelijks gebombardeerd ZELFS de durzische en christelijke wijken!
De infrstructuur wordt beschadigd om bevoorrading en verplaatsing van Hezbollah strijders te verhinderen. Er wordt - met precisie-bombardementen - ook jacht gemaakt op Hezbollah strijders en kopstukken die zich in Beiroet ophouden. Als die zich in Christelijke of Druzische wijken bevinden, dan dus ook daar.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

De infrstructuur wordt beschadigd om bevoorrading en verplaatsing van Hezbollah strijders te verhinderen. Er wordt - met precisie-bombardementen - ook jacht gemaakt op Hezbollah strijders en kopstukken die zich in Beiroet ophouden. Als die zich in Christelijke of Druzische wijken bevinden, dan dus ook daar.
Echt onbegrijpelijk dat jij hierin trapt... Jij gelooft zeker ook (hier insunueer ik even iets) dat Sadam echt massavernietigingswapens had en die doorgesluisd heeft naar Syrie..

Precisie bombardementen maak dat je poesjes maar wijs. Pricisie is het uitschakelen van tanks of militaire gebouwen zonder dat daar onschuldigen (lees neutralen) bij gekwetseerd worden.

Het gebruik van clusterbommen in woonwijken kan ik niet precisie noemen, het totaal wegvagen van (super)markten en flats en gebedshuizen noem ik niet precisie...misschien noem jij "de verkeerde gekozen munitie op het juiste doel krijgen" precisie ook als het doel hier een supermarkt is!

En de Israeliers zijn (nog) niet 20 km het land binnen gedrongen dat is wel het uiteindelijke doel. Maar in een vorige post van mij heb ik al duidelijk gemaakt dat het leger niets kan beginnen tegen dit geavanceerde leger van ISrael, het enige wat ze kunnen doen is Hezbollah uitrusten zodat ze Israel een Vietnam kan bezorgen.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Of ze kunnen Hezbollah niet uitrusten, zich van hun aanslagen distantieren, en internationaal protesteren tegen de gevolgen voor burgers van de acties.

En het gaat niet om massavernietigingswapens. Het gaat om raketten die afgeschoten worden op Israëlische burgerdoelen.

Ik vind niet dat de middelen die Israël inzet tegen de aanslagen van de Hezbollah gerechtvaardig zijn. Politieke druk op Libanon om - eventueel met een internationale troepenmacht - te zorgen dat de Hezbollah geen (grote) raketten meer kan lanceren naar Israëlisch grondgebied, lijkt mij een betere optie dan deze acties.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik schaar me achter Okke.
ant ik kan begrijpen dat de maat vol is; maar wat er nu gebeurd vind ik buiten proportioneel.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ok, met een kleine aanpassing:

Hezbollah blijft bestaan, vredesmacht vormt bufferzone, gevangenen ruil

Hezbollah blijft bestaan om nog een stok te houden om israel mee te slaan als ze de palestijnen weer gaan aanpakken.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

E.T. schreef:Echt onbegrijpelijk dat jij hierin trapt... Jij gelooft zeker ook (hier insunueer ik even iets) dat Sadam echt massavernietigingswapens had en die doorgesluisd heeft naar Syrie..
Het lijkt me dichtbij de waarheid liggen... Waarom denk jij dan dat Israël deze acties uitvoert?
Ik sluit trouwens niet uit dat Saddam Hoessein massavernietigingswapens had en deze net voor de inval in Irak naar Syrië heeft verscheept. Ik weet het niet, maar ik sluit het beslist niet uit.
Precisie bombardementen maak dat je poesjes maar wijs. Pricisie is het uitschakelen van tanks of militaire gebouwen zonder dat daar onschuldigen (lees neutralen) bij gekwetseerd worden.

Het gebruik van clusterbommen in woonwijken kan ik niet precisie noemen, het totaal wegvagen van (super)markten en flats en gebedshuizen noem ik niet precisie...misschien noem jij "de verkeerde gekozen munitie op het juiste doel krijgen" precisie ook als het doel hier een supermarkt is!
Een precisiebombardement is een bombardement waarbij alleen het te treffen gebouw wordt vernietigd. Als dat toevallig een supermarkt is waar Katusha's in het magazijn liggen is dan is dat dus een supermarkt.
In deze crisis is het dus - maar daar hebben we het al over gehad - onmogelijk om burgers niet te raken omdat Hezbollah zijn operaties van tussen de burgerbevolking uitvoert en de burgers dus klaarblijkelijk verhindert te vertrekken naar veiliger oorden.

Er is slechts één bron die beweert dat er een clusterbom is ingezet. Dit is verder door niemand bevestigd. Zie de vorige post hierover.
Verder merk ik op dat je ook niets meer stelt over fosfor- en andere typen bommen.

En de Israeliers zijn (nog) niet 20 km het land binnen gedrongen dat is wel het uiteindelijke doel. Maar in een vorige post van mij heb ik al duidelijk gemaakt dat het leger niets kan beginnen tegen dit geavanceerde leger van ISrael, het enige wat ze kunnen doen is Hezbollah uitrusten zodat ze Israel een Vietnam kan bezorgen.
Nee, De Israëli's zijn - blijkt nu - al 120 kilometer het land binnengedrongen om Hezbollah kospstukken te zoeken.
Zo wie je dan ook hoe oorlogspropaganda werkt.
Eerst bevestigt Hezbollah dat er Hezbollah-strijders zijn opgepakt om vervolgens te stellen dat het om onschuldige burgers gaat....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »


Een precisiebombardement is een bombardement waarbij alleen het te treffen gebouw wordt vernietigd. Als dat toevallig een supermarkt is waar Katusha's in het magazijn liggen is dan is dat dus een supermarkt.
In deze crisis is het dus - maar daar hebben we het al over gehad - onmogelijk om burgers niet te raken omdat Hezbollah zijn operaties van tussen de burgerbevolking uitvoert en de burgers dus klaarblijkelijk verhindert te vertrekken naar veiliger oorden.

Er is slechts één bron die beweert dat er een clusterbom is ingezet. Dit is verder door niemand bevestigd. Zie de vorige post hierover.
Verder merk ik op dat je ook niets meer stelt over fosfor- en andere typen bommen.


1)Ok, dat over -supermarkt met raketten in het magazijn- probeer dat maar de supermarkteigenaar duidelijk te maken... Of de imams van de moskeeen die in puin geschoten zijn.

2)En dat over die andere bommen. Ik ben driftig op zoek naar waterdicht bewijs maar het kan even duren (enige bron is die jij al gezien hebt + een arts die deze wonden nog nooit gezien heeft). Maar als ik het vind zul je de eerste zijn die het te weten krijgt haha :wink:

3)Waarom hebben we het nog over Israel als het onderwerp "Castro" veel belangrijker is nu :?
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Plaats reactie