Vraag over munitie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Vraag over munitie

Bericht door Mike.H »

Ik had een vraagje.. ik weet dat dit gedeelte vooral voor gasten is, maar ik wist niet waar ik hem anders moest neerzetten..

Nou Nederland had dus 6.5 mm kaliber voor z'n mitrailleurs..

Maar nu begrijp ik dat de 7.9 mm meer stopping power had..

maar nu is mijn vraag juist.. is de 6.5 mm voor mitrailleur dan niet veel handiger? je schiet op 1 persoon en heb je veel meer kans dat de kogel de vent achter hem ook raakt..?

misschien iemand die mij dit kan uitleggen?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
k98k
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 nov 2005, 21:31
Locatie: spijkenisse

Bericht door k98k »

VOLGENS MIJN heeft dat te maken met stopping power idd, dwz, hoe meer deze aanwezig is hoe meer schade een kogel aanricht in het lichaam. dus hoe meer kans dat deze persoon niet meer opstaat. dus is de 7.9 handiger, omdat deze effectiever is.
wie niet waagt wie niet wint wie niks vindt
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ja, maar het is toch zo dat de 7.9 mm zwaarder is enz. en dus in het lichaam blijft zitten..? Daarom dacht ik dat voor de mitrailleur de 6.5 mm handiger was..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik weet er ook niet alles van, maar het heeft - lijkt me - van alles te maken met kinetische energie.

1. Energie is Massa * Snelheid.
De mondingssnelheid zal dus bij een zwaardere kogel lager zijn.
(uitgaande van dezelfde energie bij afvuren).

2. Een grotere kogel zal ook meer weerstand ondervinden door de lucht én in het lichaam.

3. Bij gelijke snelheid zal een zwaardere kogel verder doordringen in het lichaam dan een lichtere kogel. (Energie is immers massa * snelheid). Anderzijds vergeten we dan het effect van de grotere diameter van de kogel.

Er ontbreken dus een aantal variabelen om te kunnen stellen dat de 7,9mm kogel effectiever of minder effectief is dan de 6,5 mm.

We weten immers niet hoeveel energie er vrijkomt bij het afvuren.
We weten niets over het verschil in massa van de kogels. (Indien de 6,5 mm kogel langer is dan de 7,9 mm kunnen ze even veel wegen!)
We weten niets over de mondingssnelheid of de vorm van de kogels en hoeveel weerstand ze hebben.

Geen eenduidig antwoord op te geven dus, Mike.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

de 6,5 mm kogel is 56 mm. lang en die van 7,9 54 mm. geloof ik. je zou denken dat het veel voordeliger is als je met 1 kogel meerdere mensen doorboord, maar als een kogel zo smal is gaat de kogel (of dat zei men in een docu) RECHT door een lichaam heen, en maakt dus een mooi gaatje. en dat, beste mensen, is niet dodelijk. de bedoeling van een kogel is om zo veel mogelijk schade aan te richten. als een kogel dwars door het lichaam gaat richt het meer schade aan, berokkent het schade aan veel meer organen én blijft de kogel in je lichaam zitten, wat loodvergifitiging o.i.d. kan veroorzaken en dus moet de kogel er snel uit worden verwijderd. dat onze wapens zo'n klein kaliber hadden wordt o.a. als een verklaring gezien voor de vreemde verhouding tussen doden en gewonden aan Duitse zijde (ik las eerst dat er in Nederland veel meer gewonden zijn gevallen dan in andere landen in vergelijking met het aantal doden. ik neem dit slechts over, ik weet niet of dat waar is!).

mondingssnelheid Vickers: 740 m/s.
mondingssnelheid Lewis: 746.76m/s.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Zoals Dvaupell al aangaf is de efficientie van een bepaald kaliber afhankelijk van een combinatie van snelheid, gewicht en vorm van de kogel.

6,5x53,5mm:

gewicht 10,1 gram - mondingssnelheid ca 740m/s - mondingsenergie ca 2200 joule


7,92x57mm:

gewicht 12,7 gram - mondingssnelheid ca 860 m/s - mondingsenergie ca 3850 joule

Ik geloof trouwens dat de Nederlandse 6,5mm in 1940 nog een ronde kogelkop had in tegenstelling tot de spitse kop van de 7,92mm.


Gamer0004,
...maar als een kogel zo smal is gaat de kogel (of dat zei men in een docu) RECHT door een lichaam heen, en maakt dus een mooi gaatje. en dat, beste mensen, is niet dodelijk. de bedoeling van een kogel is om zo veel mogelijk schade aan te richten. als een kogel dwars door het lichaam gaat richt het meer schade aan, berokkent het schade aan veel meer organen én blijft de kogel in je lichaam zitten, wat loodvergifitiging o.i.d. kan veroorzaken en dus moet de kogel er snel uit worden verwijderd...
Een kogel die aan hoge snelheid door lichaam gaat richt veel meer schade aan dan een gaatje met de diameter van de kogel ! Als je eens kijkt naar de ballistische gelatine-testen van munitie zie je duidelijk een kegelvormig schokgolf die door het lichaam gaat en organen kan beschadigen. De smalle ‘roundnose’ kogel van de nederlandse 6,5mm zou trouwens meer snelheid verliezen in een lichaam dan de snellere, zwaardere en spitse 7,92mm.
En LOODVERGIFTIGING ??? _/-\o-
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Oke ik snap het al een beetje denk ik ;) bedankt voor de uitleg guys
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ja loodvergiftiging ofzo zeiden ze. naja, zal wel geweest zijn dat het gaat infecteren. maar goed, hoe groter de kogel, hoe groter de schokgolf. ik weet dat dat ook komt, maar een kogel die recht door je lichaam gaat richt toch minder schade aan.
trouwens: was het 7,92×57R of 7,92×57?
DUIKEEND
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2006, 01:47
Locatie: GRONINGEN

Bericht door DUIKEEND »

de meeste types geweermunitie beginnen te tuimelen nadat ze het lichaam binnendringen en richten daardoor meer schade aan dan bijv. een 9mm fmj, dat effect zou je stopping power kunnen noemen. overigens hebben gelijke munitietypes (neem voor 't gemak de 9mm luger en de 9mm kurz)door verschillende hoeveelheden brandstof ook zeer verschillende ontsnappingsnellheden en als gevolg daarvan ook weer een andere kenetiesche inslag
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Of een kogel al dan niet begint te tuimelen in het lichaam is afhankelijk van een aantal faktoren die niet allemaal
munitie-gebonden zijn. Een 9mm FMJ die de rand van een bot raakt zal ook tuimelen.

Een .50BMG die dwars door een lichaam gaat zonder te tuimelen heeft toch een enorme stopping power.

Het enige dat de 9mm luger en de 9mm kurz met elkaar gemeen hebben is de diameter van de kogel. Niet alleen de hoeveelheid kruit
(en mondingssnelheid) is verschillend, maar ook het gewicht van de kogel (9mm luger 7,45 gram / 9mm Kurz 6,15 gram). Ook dit is
bepalend voor de kinetische energie van de kogel.[/quote]
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
DUIKEEND
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2006, 01:47
Locatie: GRONINGEN

Bericht door DUIKEEND »

Juist, ik schreef ook "de meeste types geweermunitie" niet alle en "voor 't gemak" om globaal weer te geven wat voor invloed de hoeveelheid brandstof op de prestaties van gelijksoortige munitie is, en daarbij expres niet op al te technische details in te gaan. :)
"One enemy soldier is never enough, but two is entirely too many"
Murphys Law of Combat Operations
Plaats reactie