Goudstikker affaire

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Beste Josp,

Dat verhaal waarnaar jij verwijst is natuurlijk geen verhaal om direkt aan de integriteit van een enthousiaste journalist te twijfelen.
Als je mensen goed kent en vertrouwt, ga je niet nog alles eens napluizen alvorens het verhaal te plaatsen, anders is het inmiddels oud nieuws. Discussie Ton gesloten, anders raken wij teveel Off-Topic.

Het blijkt echter wel dat de heer Biesemaat over veel informatie beschikt over Alois Miedl en zijn klanten, wie dat dan ook moge zijn, maar beslist geen Jan Modaal.

Met even Googlen ontdekte ik, dat ook Kasteel Nijenrode te Breukelen door Miedl van de Goudstikkers was gekocht in 1940. Nu maar afwachten of de erven hier nog aanspraak op gaan maken.

Ook in België is Miedl al bij een gelijksoortig misterie betrokken geweest aangaande het schilderij Maria Magdalena.

Het is toch van de zotte dat onze belastingcenten hieraan besteed worden en wat zijn de verdere gevolgen aangaande deze jurisprudentie?
Welke verstrekkende gevolgen kan dit wel hebben, er zullen echt nog wel meer van dit soort gevallen zijn.
josp
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:30
Locatie: België

Bericht door josp »

IJsbrand schreef:
Ook in België is Miedl al bij een gelijksoortig misterie betrokken geweest aangaande het schilderij Maria Magdalena.
Beste IJsbrand,

Hier was helemaal geen sprake van een mysterie! Maar ik vrees ook zoals U terecht opmerkt dat wij teveel off-topic geraken.
Naar mijn mening echter hoort een integer journalist zeker alles na te pluizen alvorens ook maar iets te publiceren.

'k Denk dat het best meevalt met het belastingsgeld en zijn verdere gevolgen en heeft de restitutiecommissie in Nederland m.i. een zéér wijs besluit (advies)genomen.

Mvg Josp
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Beste Seijffardt,

Ik denk niet dat al het geld door Miedl ten eigene gunste is gebruikt, in een overzicht over giften aan de Duitse-Winterhulp organisatie trof ik in 1941 een bedrag van Hfl. 1000,-- !!! aan, geschonken door de Kunsthandel Goudstikker te Amsterdam.

Meerdere schenkingen in Amsterdam kwamen o.m. van Vliegtuigfabriek Fokker, Erven Lucas Bols, Werkspoor en O&K.

Maar een opmerkelijk persbericht was wel in 1942 een schenking van Gloeilampenfabriek Philips uit Eindhoven
met een gift van Hfl. 350.000,-- aan de Winterhulp.

En zo kwam Jan Splinter door de winter.
josp
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:30
Locatie: België

Bericht door josp »

IJsbrand schreef:Beste Seijffardt,

Ik denk niet dat al het geld door Miedl ten eigene gunste is gebruikt, in een overzicht over giften aan de Duitse-Winterhulp organisatie trof ik in 1941 een bedrag van Hfl. 1000,-- !!! aan, geschonken door de Kunsthandel Goudstikker te Amsterdam.

Meerdere schenkingen in Amsterdam kwamen o.m. van Vliegtuigfabriek Fokker, Erven Lucas Bols, Werkspoor en O&K.

Maar een opmerkelijk persbericht was wel in 1942 een schenking van Gloeilampenfabriek Philips uit Eindhoven
met een gift van Hfl. 350.000,-- aan de Winterhulp.

En zo kwam Jan Splinter door de winter.
Beste IJsbrand,

Is de vraag hier niet waar het geld naar toe is dat A.M. betaalde voor
de hele handel? :)
josp
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:30
Locatie: België

Bericht door josp »

Desi von Holban was in 1950 hertrouwd met Mr.A.E.D. von Saher kreeg wel de onroerende goederen terug en de schilderijen uit de oude voorraad die nog in de kunsthandel van Goudstikker waren. Het bedrag dat Miedl in 1940 had betaald schonk zij aan de Nederlandse staat.
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Vandaag wederom meer interessant nieuws omtrent de Goudstikker affaire en hoe de Nederlandse staat belazerd is, in al die jaren.


http://witheet.zattevrienden.be/index.p ... kunstbezit
Plaats reactie