trots

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

trots

Bericht door koen »

Net gekocht, dus nog niet binnen.

Het U brigade embleem, waar het veluwe bataljon weer onderdeel van was. En in het veluwe bataljon was mijn opa sergant, dus jullie snappen al dat ik zeer blij ben met deze twee nieuwe emblemen.

Afbeelding

Afbeelding

Koen
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Leuke emblemen, gefelicitieerd! 8) :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

thanks m8.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

idd gefeli, leuke aanwinsten... :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

dank je , ik heb inmiddels ook het ovw embleem gevonden, ze zijn beide een aanslag op de kas, want er komen binnen kort ook nog 4 duitse bovo helmen :P :lol:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Nieuwe aanwinsten

Bericht door asjemenou »

Mooie aanwinst Koen die emblemen. Vertel eens wat meer over die emblemen want ik kan ze even niet zo goed thuisbrengen.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door koen »

asjemenou schreef:Mooie aanwinst Koen die emblemen. Vertel eens wat meer over die emblemen want ik kan ze even niet zo goed thuisbrengen.
ik zal vanmiddag even wat neer typen :wink:
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

het verhaal voor asjemenou, ik hoop dat ik alles goed, en duidelijk typ, het verhaal zal vooral op het veluwe batalon de haantjes gericht zijn.

U brigade, is een brigade dat uit 4 bataljons is opgebouwt.(zie foto 2)


Het veluwe bataljon, 1-8R-I, wat weer eerste Batallion van het achtste Regiment Infantry, bestaat uit alleen maar vrijwilliggers, die vrijwillig in dienst zijn gegaan in 1945.
van de andere bataljon weet ik het niet zeker, maar ik vermoed het wel.

De opbouw van de haantjes:

de militaire training begon in Juli 1945 in Ermelo in de Jan van Schaffelaar kazerne. Het Batallion was weer onderverdeeld in 4compagnieen mijn opa zat in de tweede compagnie oftewel 2-1-8 RI.

deze compagnie waar mijn opa in zat, werd ook wel de ondersteunings compagnie genoemd en bestond weer uit drie peletons. Elk peleton moest 36 man tellen. Het peleton waar mijn opa in zat , moest bewapend zijn met drie anti-tank kanonnen .

Dit was de indeling van mijn compagnie en peleton.


tot zover wat ik weet, mischien dat iemand nog wat toe kan voegen???
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

en de foto's:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Net zoiets als de stoottroepen, alleen dat de ST in 1944 is opgericht en ook actie heeft meegemaakt?? (mijn opa zat hierbij :evil: )
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

U brigade

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg Koen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo thuis in de vroeg naoorlogse periode van Nederland maar de emblemen met de gevederde helmen heeft dat soms iets te maken met de Jan van Schaffelaar kazerne (ik ken deze persoon en z'n geschiedenis wel)?
Dus als ik het goed begrijp dan heeft jouw opa bij het garderegiment Jagers gezeten in het voormalige Nederlands Indië?
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

@asjemenou, nope mijn opa heeft bij de veluwse haamtjes gezeten, het meest voorkomende bataljoon in het verhaal.

@dwayne, mijn opa heeft actie mee gemaakt, maar hoe en de wat weet ik niet, want mijn opa heeft er nooit iets oververteld, en een veteraan uit zijn compagnie, die kan zich helaas niets meer herinnneren.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

U brigade

Bericht door asjemenou »

Even was ik in de veronderstelling dat de Veluwse haantjes een onderdeel was van het garderegiment Jagers maar het ligt dus wat anders. Ik heb even wat rondgesnuffeld op Internet en kwam dit tegen;

http://www.dekolonisatie.com/3-5RI/poli ... 0actie.htm

http://www.veluwebataljon.nl/html/padang_1.htm (dagboekverhalen, welke interessant zijn om te lezen)

http://www.schilderhuis.nl/knil.htm

http://www.dekolonisatie.com/troepenoverzicht.htm#art
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

ik had de site al wel eens gezien, maar was de laatste alweer kwijt geraakt, dus bedankt voor de link :wink:
Plaats reactie