Bevrijdende Vleugels op goede weg

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bevrijdende Vleugels op goede weg

Bericht door Martijn »

Bevrijdende Vleugels op goede weg

Door PAUL VERHEES


BEST – Het Museum Bevrijdende Vleugels in Best trekt steeds meer toeristen van campings in de regio. Dat zegt vrijwilliger P. Kamieth van het museum, die sinds zes jaar nauwgezet de bezoekersaantallen registreert.
Ondanks het feit dat het museum steeds meer bekendheid geniet, dreigt het te verdwijnen. Deze week maakte eigenaar J. Driessen van Bevrijdende Vleugels bekend dat hij zijn museum in zijn geheel of in onderdelen wil verkopen. Als hij onderdelen van zijn collectie verkoopt, dreigt het einde voor het museum.

Het museum telde in 2000 achttienduizend bezoekers. In 2004, toen in het regio 60 jaar bevrijding werd gevierd, kwamen 25.000 mensen er een kijkje nemen. Dat was tot nu toe het topjaar, sinds het museum zich in 1996 in Best vestigde. De laatste jaren schommelt het bezoekersaantal rond 22.000, aldus Kamieth.

Het grootste aandeel in de bezoekers heeft de schooljeugd, voor wie het museum educatieve programma’s heeft opgesteld. Het gaat daarbij om de leeftijdsgroep van tien- tot zestienjarigen.

Daarnaast bezoeken oudstrijders met hun familieleden of Brabantse gezinnen die oudstrijders op visite hebben vaak het museum. Het aandeel van toeristen die in de regio een museum wil bezoeken, neemt volgens Kamieth toe. Cijfers daarover heeft hij niet, omdat mensen het volgens hem meestal niet op prijs stellen om informatie te geven over hun herkomst. De VVV in Best verwijst ook regelmatig toeristen door naar Museum Bevrijdende Vleugels, als ze komen informeren naar toeristische attracties. Het gaat daarbij echter om beperkte aantallen, aldus de VVV. „Bovendien weten we niet of ze werkelijk naar het museum toegaan, als ze hier een folder meenemen”, aldus een VVV-medewerkster.

Wethouder M. Vervaart van de gemeente Best vindt dat het museum ’zich leuk heeft ontwikkeld’, sinds het zich in Best vestigde. „Meneer Driessen heeft hier perfect iets neergezet.” Al vindt hij wel dat het museum nog altijd in zijn aanloopfase zit. Toch ziet Vervaart het niet als een taak van de gemeente om het museum voor Best te behouden. „Het is een museum met een meer landelijk dan lokaal belang. Wij willen het graag faciliteren met bijvoorbeeld vergunningen en openbare veiligheid, maar we hebben geen middelen om er forse bedragen in te steken.”

Adjunct-directeur J. van Berlo van het oorlog- en verzetmuseum Liberty Park in Overloon vindt juist dat Bevrijdende Vleugels vooral een regionale functie heeft. Hij denkt niet dat een dergelijk museum op commerciële basis te exploiteren is. De veertig vrijwilligers van Bevrijdende Vleugels zouden het ’eeuwig zonde’ vinden, als het museum daarom ophoudt te bestaan, aldus vrijwilliger Kamieth.

Bron: Eindhovens Dagblad.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Ben er een aantal jaren terug ook geweest. Erg mooi museum, beetje rommelig, maar er staan wel wat vliegtuigen, en dat zie je zowat in geen 1 museum. Zelf mocht ik ook nog in die simulator vliegen, dat was wel leuk.

Het zou wel zonde zijn als het museum verdwijnt..
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

in oorlogsmuseum overloon zijn er wel vliegtuigen...ze staan er niet alleen ze 'vliegen' daar!!!!!!(ze hangen aan het plafond van de hangar)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Echt een leuk museum voor de regio en groter. Ze zouden de combinatie met Vught kunnen promoten om meer bezoekers te trekken. Is goed te doen op een dag en mensen zijn misschien wat eerder bereid iets verder te reizen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Helaas zijn er helemaal of haast geen wapens aanwezig in dat museum.. thans 1.5 jaar geleden was dat zo.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
overlord
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:36
Locatie: o,g. Eindhoven

Bericht door overlord »

Polte schreef:Helaas zijn er helemaal of haast geen wapens aanwezig in dat museum.. thans 1.5 jaar geleden was dat zo.
Ik heb ergens gelezen dat er problemen waren met de vergunningen van die wapens, of dat de eigenaar ze heeft teruggehaald, zoiets was het.

Marco A.K.A. Overlord
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Sinds afgelopen september de 17de heeft het museum een nieuwe directeur en geldschieters achter zich. Een aantal oude projecten gaan weer opgestart worden er gaan een aantal betaalde krachten komen. En de directeur is zelf ook een voltijds betaalde kracht.

Het wapen probleem was : De gene die bij het museum behoorde en de wapen vergunning had had een ruzie met de voormalig directeur. dus toen deze persoon vertrok had het museum feitelijk geen vergunning voor de wapens en moesten deze achter slot en grendel.
probleem was wel dat de aanwezige kannonen zich niet zomaar lieten opsluiten.

Ik hoop dat met een nieuwe directeur er ook een frisse wind door de collectie gaat waaien. Dus goede restauraties. Zoveel als mogelijk de duidelijke na-oorlogse uniformen en uitrustingen eruit en vervangen.

De entree kosten waren wat mij betreft niet in verhouding met de kwaliteit. En iets meer aan het Market-Garden thema collectie besteden.
Hoe leuk en aardig ik het Oostfront / Berlijn / Oost- Duitsland/ Limburg thema vind bijelkaar is het al ruim de helft van het hele museum. Dus te veel naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 nov 2006, 21:45

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

Die C-47 die daar staat is zeker mooi! het hele museum is mooi trouwens :P ik vint het hele maal niet romelig.
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Ze hebben 2 dakota's 1 is het type C-53 (Darling Doreen) voor vervoer van VIPS bedoelt.
De andere is een C-47 . Helaas zitten er geen motoren meer in en een groot aantal huidbeplatingen is vervangen door triplex. Dit toestel is eigenlijk in slechte staat en als er deze nog zo een tijdje buiten staat dan gaat hij gegarandeerd uitelkaar vallen. (Ze hebben deze zo gekocht) Maar vrijwel niets aan restauratie gedaan. :(

Er is ontzettend veel nep (en slecht nep)/ na-oorlogs / slecht - nauwlijks gerestaureerd materiaal. :cry:

De uitstalling is niet in een logische volgorde. In de kantine is er d-day market garden materiaal. (na-oorlogs Britse uniformen) Dan kom je bij Duitsland begin oorlog en Nederland '40 begin oorlog logisch
Een aantal foto's D-day ook nog logisch
Dan een vitrine met Brits Market-Garden tijdsvolgorde is nog redelijk.
Een bioscoop zaal met film verteld over Market-Garden.

Dan ga je naar buiten en de eerste hal. Amerikanen die in een dorp zijn.

Ik mis toch echt de landingen een parachutist in een springuitrusting. Waco gliders. Het merendeel van uniform en uitrusting is fout (Franse na-oorlogse helmen bijvoorbeeld) De Amerikanen zien er uit alsof ze al weken van gevechten achter de rug hebben en niet alsof ze pas geland zijn. Vrijwel geen draagt een broek die op een M43 airborne uitvoering lijkt.
Dan Britten (met een groot deel Canadese uniformen) :? . Is tot een zekere hoogte mogelijk maar vrijwel allemaal! Een 25 pounder kanon door het Nederlandse leger gebruikt, let op de maximale kilometer snelheid die het kanon mag rijden nog op het schild staat. :bonk: HALLO even een likje verf of gewoon wat modder erover om dat te camoufleren.

Dan in de volgende hal Britten en Canadezen tijdens de opmars. Ziet er redelijk aardig uit. Ook een aantal na-oorlogse Britse officier uniformen.

Dan een Hal met oostfront (Leuk maar hoort eigenlijk niet in het Market-Garden thema thuis) En Berlijn en dan DDR

Dan weer naar Buiten en dan een hal met een aantal GMC's 101st airborne gemarkeerd maar aan de achterzijde staan nog de Nederlandse markeringen! Is toch slordig!

Dan een hal met een spitfire en een repro Waco glider. Die glider zou logischerwijze aan het begin moeten komen waar Market-Garden begint.

Een uitstapje naar een hal waar de oorlog in limburg uitgebeeld wordt. Aardig maar wat heeft het met Market-Garden te maken?

Dan is er een hal met Waco frame en iets over de Horsa.
Dan naar buiten naar de twee dakota's. Die horen geheel aan het begin van Market-Garden bij de eerste hal te staan.

Wat mij betreft is het potentieel om een geweldig museum te worden er wel maar het geld en de middelen is besteed aan alles wat met leger te maken heeft en niet persé Market-Garden. Het is meer een algemeen oorlogsmuseum met de accent meer op Market-Garden.

Alles alles orgineel en goed zou zijn dat was het die entree 100% waard. En dan zou die niet zo logische volgorde mij iets minder storen.
Er zijn musea waar je voor minder geld betere kwaliteit te zien krijgt.

En de lijst met kritiek is eigenlijk veel langer maar ik wilde het een beetje leesbaar houden.

De oprichter ging voor kwantiteit, veel heel veel materiaal willen hebben maar hoe het eruitzag tja dar was niet echt belangrijk. Hij heeft in totaal 3 dakota's gehad en de derde een C-47 had hij beter kunnen houden en die C-53 weg kunnen doen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Snertmuseum :cry:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

johan willaert schreef:Snertmuseum :cry:
Inderdaad passend kort samengevat. :(

Maar optimist als ik ben, hoop ik dat de nieuwe (o.a.Belgische) investeerders er in de toekomst iets moois van kunnen maken. Maar dat zal iets van lange adem worden.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Wat betreft die geweren/wapens, die hebben ze gestolen + een originele Harley. Toen heeft de eigenaar besloten de rest van de wapens weg te halen. Heb ik gehoord van de man achter de toonbank in dat restaurantje.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Ivo Wilms schreef:Wat betreft die geweren/wapens, die hebben ze gestolen + een originele Harley. Toen heeft de eigenaar besloten de rest van de wapens weg te halen. Heb ik gehoord van de man achter de toonbank in dat restaurantje.
Er is eens een Harley gestolen maar geen wapens. De Harley was van een verzamelaar die daar geregeld kwam. :(

Dat met de wapens is veel later gebeurd. De wapen vergunning stond op naam van een medewerker (contact persoon met de politie) die op een gegeven moment niet meer met de voormalig eigenaar (Hr. Driessen) door de deur kon en vertrok. :roll: Er is geen enkel wapen verdwenen door diefstal!

Toen heeft de politie gezegd dat de wapens illegaal tentoongesteld werden. En heeft de politie alle handwapens in een van de gebouwen opgeborgen en hebben ze er een eigen slot op gemaakt. Eigenlijk moest en ook alle artillerie stukken en tanks opgeborgen worden maar dat was praktisch onmogelijk dus die mochten blijven staan.

Deze situatie is zo gebleven tot het met de vergunning opgelost werd. En toen mochten de wapens weer terug. De wapens hangen en staan nu weer op hun oude plaats.

Diefstal van de Harley en die wapenzaak hadden niets met elkaar te maken.
Klinkt natuurlijk naar buiten toe veel charmanter om de afwezigheid van de wapens zo te verklaren. Maar wel vreemd want in deze omgeving is dat in de lokale nieuwsgeving heel uitgebreid bericht. de verschillende betrokkenen hebben de (vuile) was uitgebreid buiten gehangen. :evil:
Gebruikersavatar
rico v
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 feb 2006, 17:51

Bericht door rico v »

Hmmm..het verhaal van de diefstal, wat mij ook ten gehore is gekomen heeft zich eerder afgespeeld dan het ontbreken van de juiste persoon (door onenigheid) voor de wapen verloven.....
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Even nog een bericht wat een tijd geleden al in de krant stond, maar nog zeker met het onderwerp te maken heeft.

Museum Bevrijdende Vleugels weer open

BEST - Museum Bevrijdende Vleugels in Best was gisteren weer open. De vrijwilligers hadden het museum dinsdag tijdelijk gesloten omdat niet duidelijk is wie er nu feitelijk de leiding heeft. Zowel oprichter J. Driessens als diens opvolger F. Scheurwater maken aanspraak op de zeggenschap over het museum.
Gisteren besloten de vrijwilligers het museum weer open te stellen. Dit in het belang van het voortbestaan van Bevrijdende Vleugels.

Hoewel verwarring bestaat over de vraag wie er verantwoordelijk is voor de gang van zaken, handelen de vrijwilligers hiermee met instemming van zowel Driessen als Scheurwater.

Gisteren werden alweer nieuwe groepen geboekt, die vroegen om een rondleiding in het museum in de loop van dit jaar. De vrijwilligers verrichten hun normale werkzaamheden in het museum, ondanks de bestuurlijke problemen. Hun drijfveer om door te werken is dat ze het museum voor de toekomst willen behouden.

Vast staat dat het museum wordt bestuurd door een stichting. Volgens de Kamer van Koophandel is oprichter Jan Driessen het enige bestuurslid. Maar in september besloot Driessen de bestuurlijke taken over te dragen aan Fred Scheurwater. Daar is hij later op teruggekomen. Beide partijen verwijten elkaar in gebreke te zijn gebleven en claimen dat ze het nu voor het zeggen hebben. Driessen betichtte Scheurwater en diens geldschieter De Jeu openlijk van oplichting en Scheurwater op zijn beurt noemt Driessen een ’ongeleid projectiel’

Bron: Eindhovens Dagblad

Ik volg dit op de voet, omdat ik er toch graag nog een keer met mijn klas op bezoek wil.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Plaats reactie