tips/bouw display items voor je verzameling

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie

Lijkt het je handig als men elkaar uitlegt hoe je goedkoop iets zelf kan maken, of simpele problemen kan oplossen.

Peiling eindigde op 18 aug 2006, 00:09

Ja, het bespaart me kosten , het is alleen wel zelf maken en de tijd ervoor hebben
19
86%
nee, dit slaat nergens op
2
9%
ja, maar ik bouw niets, het is te veel werk, andere simpelere tips zijn wel handig
1
5%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

tips/bouw display items voor je verzameling

Bericht door militairmuseum »

ik denk dat iedere verzamelaar het kostenplaatje wel herkent: de dure vitrinekasten, de poppen etc. , van dat geld kun je soms net zo goed mooie verzamelspullen kopen.
Ik dacht misschien dat iedereen elkaar kan helpen of ervaringen uitwisselen, ik zag al een aantal keer iemand die zelf een vitrine heeft gebouwd of een pop.

Ik dacht, als iedereen nou de informatie deelt hoe je dit goedkoop kan doen scheelt dat al een hoop.
Ik zal beginnen met een simpel vitrine tafeltje.
(ik ben geen geweldige paint tekenaar dus let daar maar niet op bij de afbeeldingen)
Ik heb helaas nog geen foto van die ik gemaakt heb.

Afbeelding

Ik heb zelf rest hout verzameld van omwonende etc. dus het hout koste mij niets.
Voor wie toch wil/moet kopen, bij de bouwmarkt:
-1 MDF plaat van 12,38 euro, 2,78m bij ?? (vrij grootte plaat), 1,2 cm dik
- 2 vierkante palen van 3,70 per stuk bij de Karwei, lengte 1,90 per balk

verdere materialen:
-verf, je kunt zelf de kleuren kiezen maar ik koos: grijze onderverf, klein potje bij gamma voor iets meer dan 2 euro, klein potje zwarte hoogglans verf 4,?? euro.
- bij de stoffenstunter.nl goedkoop 1 meter velours voor in de bak, 2,50 euro voor een lap van 1,. bij 1,50m. (verzendkosten 5,50 euro) ik heb zelf meteen meer besteld voor in de toekomst en anders een mooi kleed om ergens over heen te doen en iets op uit te stallen.

Je begint in de MDF plaat de onderdelen af te tekenen.

-Je hebt nodig de basisplaat van 1m bij 1m
- 2 plankjes van 1m lang en 20cm hoog
-2 plankjes van 97,6cm lang en 20cm hoog

Zet de kast in elkaar met spijkers/schroeven en houtlijm, zie afbeelding

Afbeelding

Uit de 2 balken van 1,9m per bal zaag je 4 balkjes van 80 cm hoog, dit worden de poten, die zet je ongeveer 5 cm van af de rand in de hoeken eronder met een schroef.

Daarna de grondverf erop, daarna de gewone verf.
Als de verf droog is maak je de velours stof op maat, deze leg in de bak met lijm, pas op!: sommige lijmsoorten gaan door de stof heeft zodat bij het opdrogen donkere vlekken ontstaan.

Bij elkaar heeft het mij circa 1,5 uur gekost(+ tijd voor drogen van de verf)

Binnenin kun je eventueel als je wilt een TL balkje doen, een spotje is af te raden daar deze in verhouding veel ruimte in beslag neemt en het licht niet gelijk verdeeld.Ik kocht een tl armatuur met tl voor net iets meer dan 10 euro bij Lampenier, waar ik de goedkoopste vond.Het is maar 1,5 cm dik dus als je hem aan de binnenkant tegen de voorkant schroeft zie je hem niet eens zitten.
Voor de snoer een klein gaatje maken in de onderkant van de vitrine(aan de rand zodat je deze niet ziet/niet opvalt.
Bovenop kan nog een glazen plaat,je laat voor 25 euro een plaat op maat snijden, deze klem je in een scharnier, de scharnieren zet je aan de achterzijde op de plank en voila, je hebt een glazen deksel.

Afbeelding


Totale duur om het te maken voor een handige persoon:

circa 2 a 2,5 uur(exclusief tijd voor drogen, spullen kopen bij bouwmarkt etc.)

totale kosten bij alle materialen nieuw: ongeveer euro 60 euro.
Het beste is dus als je goed hout verzamelt bij kennissen, een glazen plaat en deze op maat snijd etc. zo veel mogelijk gratis verkrijgen zodat je slechts enkele onderdelen hoeft te kopen, het kastje heeft mij maar 25 euro gekost.
Overigens houd je nog veel hout over etc. dus handig als je er meer maakt, dan kost het minder, tevens voor de stof, als je meer besteld betaal je maar 1 keer verzendkosten, je kan het ook op de markt kopen waar het iets meer kost, maar weer geen verzendkosten, dus veel: via internet, weinig: op de markt.

wat heb je als het af is: een mooi chique kastje om spullen in te tonen
Ik heb er helaas geen foto van, misschien binnenkort.

Als meer forum gebruikers hier hun tips, bouwplannen zetten voor het maken van een pop, vitrines, of andere tips voor het tonen van verzamespullen lijkt mij dat een hoop mensen kosten besparen en hun spullen mooi kunnen neerzetten
Met tips bedoel ik dus niet perse iets bouwen maar hoe je iets handig kunt neerzetten of een geheel (meerdere spullen bij elkaar) kunt creeren.
Ik hoop dat een hoop van jullie hier positief op reageren en hun ervaring plaatsen.
Laatst gewijzigd door militairmuseum op 11 aug 2006, 00:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

* tip

Zoek oude kastjes en haal hier de deuren uit, scheelt de helft van het werk om een vitrine te maken!

Zoek dan een plexiglas plaat en zaag deze op maat, dan gaatjes boren, schroefjes, en klaar :) .

Mvg Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Je hebt het hier over een glazen plaat. Zou het niet veel goedkoper zijn om plexieglas (of hoe je het dan ook spelt) te gebuiken?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

Bericht door militairmuseum »

de tips die jullie geven zijn prima, ze besparen kosten.Ik heb zelf voor een glazen plaat gekozen omdat ik dat mooier vond en zelf nog oud glas had liggen en kon snijden, maar plexiglas is in principe ook goed en goedkoop.
Een oud kastje gebruiken is ook zeer goed, had ik zelf niet aan gedacht, is misschien ook handiger voor de niet echt knutselaars onder ons.

Ik heb meteen nog iets, zeer makkelijk te maken binnen enkele minuten.
Een pet of helm standaard, heel simpel 2 kleine houten plankjes van circa 10 bij 10 cm, 1 stuk ronde staaf circa 15 cm hoog.De stok aan 1 kant licht shuin afzagen.
Door beide kanten een schroef of spijker en voila!

De kosten kan ik zo niet zeggen omdat ik ze al lang geleden gemaakt hebt.Waarschijnlijk nog geen 5 euro en slecht een paar minuten werk.

Je kunt ze voor van alles en nog wat maken: petten, schuitje/barret, helmen, gasmaskers( mooier dan gewoon neerleggen) etc.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Ik zag overigens die zelfgemaakte pop tussen het onderwerp de verzameling van Nico.Misschien kan daar wat over verteld worden, welke materialen en hoe etc.

Als iemand overigens een vraag over dit onderwerp heeft, kan ie dat natuurlijk ook vragen zoals bijv.
Hoe kan ik een pet het simpelste wegzetten zonder dat deze op zijn rand rust en uitzakt? een ander kan daarop antwoord geven zoals: op een omgedraaide kom ofzo.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Nico Roelofs _/-\o_
http://www.tommy-talk.com/viewtopic.php ... hlight=pop

Ikzelf ben van plan 2 bustes om te bouwen tot pop...
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Militairmuseum, mag ik vragen hoe je aan de pilaren komt met de hoofddeksels erop?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

Bericht door militairmuseum »

die pilaren horen eigenlijk bij het interieur van mijn winkel toen ik ze niet meer nodig had heb ik ze gebruikt in mijn museumpje.Ik heb overigens geen idee meer waar deze gekocht zijn, dat is echt al meer dan 10 jaar geleden.
Je kan iets soort gelijks ook zelf bouwen, ik heb even voor een foto gekeken:
Afbeelding

dit heb ik gemaakt door gewoon simpel wat plankjes tegen elkaar te lijmen en er 1 bovenop, daarna grondverf en gewone verf.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

@ Militairmuseum,

Afbeelding

Heb je die witte dingen onder die helm/schuit/cap display zelf gemaakt? Of ergens gekocht?

779
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

779 schreef:@ Militairmuseum,

Afbeelding

Heb je die witte dingen onder die helm/schuit/cap display zelf gemaakt? Of ergens gekocht?

779
1 post boven je.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Je hebt nog gelijk ook ghehe

779
Plaats reactie