Israël - Palestina

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Volgens mij weet jij niet wat Israel allemaal al gedaan heeft de laatste tijd. Israel heeft zowat al zijn nederstelling opgegeven zodat de Palestijnen geen mes meer op hun keel hebben. Het gevolg daarvan is dat de zelfmoord activisten gewoon door gaan en alle Joden willen opblazen.

Libanon:
Hezbollah ontvoert twee Israelische soldaten en doodt nog een aantal tankbemanningsleden. 'Officiele' aanleiding tot de oorlog. Dus jouw actie - reactie verhaal oftewel, oog om oog tand om tand verhaal ligt nog een stapje terug. Oorzaken liggen niet bij Israel.

779
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ok wat jij wilt, zolang je het actie-reactie verhaal maar snapt vind ik alles best. Waar we het begin leggen is een kip-ei-verhaal en daar gaan wij niet uitkomen. Maar goed dat is het hele euvel in dit conflict..wie begon en wie zal buigen voor de ander zodat er vrede komt?

ik heb geen idee hoe dit verder zal gaan. israel heeft zich sterk getoond door zich aan de resolutie te houden. Hezbollah daarentegen niet.... :|

Ik ben benieuwd of Israel zich goed kan blijven houden in Libanon en misschien heeft dat ook een gunstig effect op Palestina
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik schaar me achter dvaupell en stel dat men elkaar met rust moet laten
:)

@ E.T.: Misschien is het zo dat Amerika van alles met van Alles te maken heeft; maar zwart wit bewijs van onder de tafel gesloten overeenkomsten met als doel een ander te benadelen is er nooit geweest. Tot het moment dat dat aangetoond kan worden is het dus een aanname. Laten we dat vooral voor ogen houden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

E.T schreef: Ik heb al uitgelegd dat ik Hezbollah niet steun in haar doel om Israel te vernietigen.. dat ik het doden van onschuldige burgers afwijs maar dat ik haar acties tegen het Israelische leger WEL steun. Ik zie Hezbollah dan ook als een verzetsgroep tegen Israel en Amerika en blablablabla, geen zin om mijn anti-Amerika gevoels te herhalen.
Sorry E.T., Je hebt echt wel mijn sympathie, maar er zijn zoveel tegenstrijdigheden in je stellingen....
Je zegt dat je tégen het doden van onschuldige burgers bent en vóór Hezbollah.
Hezbollah zorgt voor vele Libanese burgerslachtoffers door haar stellingen in bewoond gebied te plaatsen en haar munitie tussen de burgers te verbergen, zodat Israël - als ze zich wil verweren - wel burgerslachtoffers MOET maken.
Verder vuurde Hezbollah de afgelopen weken meer dan 1700 raketten af op Israël UITSLUITEND op burgerdoelen.
Ik kan je redenering niet volgen.
Maar goed, Hezbollah zien als verzetsgroep gaat er op dit forum gewoon niet in. Jammer dan! Ik weet waarvoor ik sta en zolang we daarover normaal kunnen discusieren is dat geweldig, zoals dat kan in een democratie. [ :lol: ]
Hoezo gaat die visie er niet in op dit forum? Je krijgt toch alle gelegenheid je visie te presenteren, toe te lichten en te verdedigen? Meer kan het forum niet voor je doen.
Blijkbaar ben je gewoon niet in staat anderen van jouw ideeën te overtuigen. Dat kun je het forum niet verwijten.
Ik heb een geheel andere kijk op verzet-terrorisme waarschijnlijk omdat ik opgevoed ben met verzet of wat anderen terrorisme noemen. Jamaha Islamiya, Laskar Jihad en Mujaheddin hebben ons dorp uitgeroeid, de Molukse treingijzelingen liggen ook nog vers in het geheugen en mensen als Fidel Castro, Che Guevara en Ho Chi Minh zijn mijn grootste helden.
Wil je dit a.u.b. eens toelichten. Zo lijkt het alsof je ook achter de genoemde groepen als Jamaha Islamya staat, ondanks dat ze blijkbaar je dorp hebben uitgeroeid.. Ik neem aan dat dat niet het geval is.
Ik ben het dan dus ook niet eens met de aanvallen van Hezbollah op onschuldige burgers, ik had liever gezien dat al die duizenden katusha's op het israelische leger gericht werden.
Maar, zoals gezegd sturen ze al die katusha's af op burgerdoelen.... Daar kan ik geen sympathie voor opbrengen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Ja toen ik Jamaha de gijzelingen en Castro in hetzelfde rijtje noemde voelde ik al nattigheid aankomen.

Maar ik heb zeker geen symapthie voor Jamaha of Laskar Jihad een organisatie die stelselmatig probeert om het vrije leven te onderdrukken en alle (molukse en indonesische) niet-islamieten uit te roeien. Wij hebben nog altijd een openstaande rekening bij die islamitische groeperingen... als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik wilde alleen aangeven dat ik waarschijnlijk meer met verzet en terrorisme te maken heb (gehad) dan jullie nu.

En over Hezbollah zijn we het gedeeltelijk wel eens toch[ burgers worden onnodig gedood ] en inderdaad doel ik erop dat ik niemand van mijn mening kan overtuigen, maar goed dat is niet de eerste keer in mijn leven :lol: (al doe ik nog zo mijn best)
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

E.T schreef:Ja toen ik Jamaha de gijzelingen en Castro in hetzelfde rijtje noemde voelde ik al nattigheid aankomen.

Maar ik heb zeker geen symapthie voor Jamaha of Laskar Jihad een organisatie die stelselmatig probeert om het vrije leven te onderdrukken en alle (molukse en indonesische) niet-islamieten uit te roeien. Wij hebben nog altijd een openstaande rekening bij die islamitische groeperingen... als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik wilde alleen aangeven dat ik waarschijnlijk meer met verzet en terrorisme te maken heb (gehad) dan jullie nu.

En over Hezbollah zijn we het gedeeltelijk wel eens toch[ burgers worden onnodig gedood ] en inderdaad doel ik erop dat ik niemand van mijn mening kan overtuigen, maar goed dat is niet de eerste keer in mijn leven :lol: (al doe ik nog zo mijn best)
Toch vinden Jamaha en Laskar van zichzelf niet dat ze terroristen zijn, wij zijn samen van mening dat ze dat wel degelijk zijn... toch?

Ik hoop dat je met: Wij hebben nog altijd een openstaande rekening bij die islamitische groeperingen... als je begrijpt wat ik bedoel. niet wilt zeggen dat je nog eens wraak zou willen nemen op deze groeperingen... Dan onstaat een soort Palestina/Israël situatie.. en dat zou je niet willen, lijkt me.

Dat je meer- en van dichterbij met geweld en verzet geconfronteerd bent geweest neem ik direct aan. Zeker op de Molukken, maar ook in andere delen van tegenwoordig Indonesië, zijn de burgers vaak zeer onheus behandeld.
Maar pas op: Je bent niet de enige met ervaring op dat gebied... en al zou dat wel zo zijn, heb je nog steeds niet de waarheid in pacht en moet je ook de gevoelens van andere forummers respecteren.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Sorry dat ik nog even terugspring naar:
E.T schreef: En ja Engeland en Frankrijk stonden onder invloed van Joden omdat ze nogal een grote schuld bij Amerika hadden.
Huh?? Hadden ze nu schulden bij de VS of bij joden.. en kom nu niet aan met: " Dat is hetzelfde" of "Ze hadden schulden bij joden in de VS" want dat is natuurlijk kolder.

Ik kan ermee leven dat je anti-Israëlische of anti-Amerikaanse gevoelens koestert, maar je moet toch ook wel beseffen dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan jij hier steeds stelt.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ohh Dvaupell dank je! Dacht even dat ik hier de enige was die dat beweerd! :)

779
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

helaas helaas dvaupell, dat bedoel ik wel met 'we hebben nog een openstaande rekening'. Met haar volgers haar leiders en haar supporters.
Maar goed die bijltjesdag is van latere zorg...Eerst maar eens de onafhankelijkheid herwinnen :)

En ik heb even vluchtig door de geschiedenis van Israel geplozen. Het ligt inderdaad allemaal wat genuanceerder. :wink: Ik had geen zin om me zwaar te verdiepen in het onderwerp maar ik zag wel dat de Israeliers grote stukken land kochten om zich daar te settlen. Waarna er grote groepen Joden uit de hele wereld naar toe kwamen. Die enorme groep niet-Moslims waren een doorn in het oog van de Islamieen en die begonnen met slachtingen in Israelische dorpen. Israel reageerde waarna de Arabieren weer reageerden etc etc etc, wat ons brengt in het heden

:roll: zo beter dan? de "schuld" van dit conflict ligt dus bij de arabieren
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

E.T: ik heb tot dusver niet gereageerd, maar op bepaald vlak ben ik het best met je eens. Wat ik aan jouw mening alleen zo jammer vind is dat je het gebruik van geweld niet afkeurd, maar eerder lijkt goed te keuren. Jammer, want volgens mij is geweld zelden een oplossing voor dergelijke problemen en is diplomatie nog altijd de beste methode om conflicten op te lossen. Hoe mooi de idealen van sommige mensen en politieke systemen ook zijn: als deze idealen tegenwoordig nog steeds een basis van geweld hebben, haak ik af.

Haat is overigens ook geen goed middel om te komen tot een oplossing. Waarom zou je Amerika of Israel haten terwijl het merendeel van de bevolking in die landen eigenlijk gewoon hetzelfde willen als wij: in vrijheid hun leven leiden?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

E.T schreef:helaas helaas dvaupell, dat bedoel ik wel met 'we hebben nog een openstaande rekening'. Met haar volgers haar leiders en haar supporters.
Maar goed die bijltjesdag is van latere zorg...Eerst maar eens de onafhankelijkheid herwinnen :)

En ik heb even vluchtig door de geschiedenis van Israel geplozen. Het ligt inderdaad allemaal wat genuanceerder. :wink: Ik had geen zin om me zwaar te verdiepen in het onderwerp maar ik zag wel dat de Israeliers grote stukken land kochten om zich daar te settlen. Waarna er grote groepen Joden uit de hele wereld naar toe kwamen. Die enorme groep niet-Moslims waren een doorn in het oog van de Islamieen en die begonnen met slachtingen in Israelische dorpen. Israel reageerde waarna de Arabieren weer reageerden etc etc etc, wat ons brengt in het heden

:roll: zo beter dan? de "schuld" van dit conflict ligt dus bij de arabieren
In elk geval groot van je om toe te geven dat je ernaast zat. Het aanwijzen van een schuldige voor wat betreft de bron van het conflict is echt niet meer relevant.
Bedankt voor je reactie, E.T.

P.S. Jammer dat je met zulke wraakgevoelens rondloopt... Ik kan het begrijpen, maar vind het wel erg jammer. Zoiets vergalt je leven.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

KevinP schreef:E.T: ik heb tot dusver niet gereageerd, maar op bepaald vlak ben ik het best met je eens. Wat ik aan jouw mening alleen zo jammer vind is dat je het gebruik van geweld niet afkeurd, maar eerder lijkt goed te keuren. Jammer, want volgens mij is geweld zelden een oplossing voor dergelijke problemen en is diplomatie nog altijd de beste methode om conflicten op te lossen. Hoe mooi de idealen van sommige mensen en politieke systemen ook zijn: als deze idealen tegenwoordig nog steeds een basis van geweld hebben, haak ik af.

Haat is overigens ook geen goed middel om te komen tot een oplossing. Waarom zou je Amerika of Israel haten terwijl het merendeel van de bevolking in die landen eigenlijk gewoon hetzelfde willen als wij: in vrijheid hun leven leiden?
ja ik begrijp jullie instelling wel. Maar zoals ik al poste, onze geschiedenis heeft aangetoond dat praten zinloos is in sommige conflicten. Dit is 1 van die conflicten. Soms is geweld nodig om mensen fris te houden
En Amerika en Israel worden elke dag gewassen, maar zijn nog steeds niet schoon :|
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Maar onze geschiedenis heeft juist aangetoond dat geweld zinloos is de meeste conflicten. ;)

Overigens is de arrogante positie van de VS hoofdzakelijk van binnenuit op te lossen. Een andere president - bij voorkeur een democraat - zou weleens een heel ander - lees: meer vredelievend - buitenlandbeleid kunnen voeren dan Bush. Ik hoop dat de VS op deze manier 'opgeschoond' wordt en niet door haat of geweld, waarmee enkel onschuldigen worden gedupeerd.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Laten we hopen voor de wereld dat zoiets zal gebeuren.

Vaak is het wel zo dat er anti-cycli in regeringen te zien zijn (democraten-republikeinen-democraten-etc)
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik snap jullie echt niet met die grote haatgevoels jegens Amerika... Bepaalde landen vragen gewoon om platgegooid te worden vind ik. Irak, Iran, Libanon e.d. met hun terroristisch en dictoriaal gedoe. Het is alleen maar terroristisch gedoe en het verkrachten, vernederen, vermoorden van vrouwen. Amerika is onderhand het enige land die bereid dat gedoe en gezeik af te straffen. Welke grootmacht wil je dan? Dar Rusland of China het word? Nee dan hebben we een goed vooruitzicht op vrede.

Amerika is gewoon de minst slechte van de 3 is mijn mening.

779
Plaats reactie