Herdrukken oorlogskranten

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Herdrukken oorlogskranten

Bericht door asjemenou »

Regelmatig zie ik op Marktplaats.nl en andere online verkoopsites zg. originele oorlogs gedateerde kranten, verzetscirculairen e.d. te koop aangeboden. Uiteraard kunnen dergelijke aangeboden drukwerken originele druks zijn maar ik heb hier en daar nogal eens mijn bedenkingen.
Voor de mensen die het misschien niet weten, in 1994/1995 is er bijvoorbeeld een serie herdrukken uitgegeven van oorlogs gedateerde kranten en verzetscirculairen. De serie herdrukken bestaat o.a. uit kranten die allen een belangrijke gebeurtenis uit de oorlog als voorpaginanieuws hebben. Zoals de Duitse inval in Nederland (o.a. de Telegraaf van 10 mei 1940), de Duitse aanval op Rusland, de Japanse aanval op Pearl Harbour, de invasie in Normandië en noem maar op. Deze serie werd destijd uitgegeven onder de naam "De oorlogskranten". Het is echter wel een mooie serie herdrukken want de kans dat je deze kranten origineel vind is niet zo groot. De serie bevat ook enkele Belgische en Britse kranten.
In Groot Brittannië is er ook zo'n serie herdrukken van WOII kranten uitgegeven en dan onder de naam "Headlines of the second world war". Deze serie Britse kranten hebben als voorpaginanieuws de oorlogsverklaring van Groot Brittannië aan Duitsland in 1939, evacuatie van het Britse leger bij Duinkerken, de ondergang van de Bismarck, Britse overwinning bij El Alamein enz.
Dit zijn slecht 2 voorbeelden maar er zijn meerdere naoorlogse herdrukken van WOII drukwerk. Zo heb ik ook wel eens herdrukken gezien van "De vliegende Hollander".
Het is heel moeilijk om van een paar (wazige) foto's af te kunnen zien of dat zo'n krant origineel is of niet. Een krant die er te mooi uit ziet is al erg verdacht. Zeker wanneer zo'n krant ook nog eens belangrijk voorpaginanieuws heeft.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Inderdaad, die serie "de oorlogskranten" heb ik hier thuis ook orgineel, zaten ook heel veel posters bij. Die zie je ook regelmatig te koop op MP.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

De vliegende hollander het laatste nummer is veel in omloop als herdruk,
En je hebt van het nummer sept 1944 ook een naoorlogse versie.
Zo zijn er van de vliegende hollanders trouwens vele naoorlogse exemplaren en namaak krantjes.
Van andere krantjes weet ik dat niet percies maar hiervan wel :)
Als er interesse voor is kan ik wel eens een foto plaatsen van een naoorlogse editie,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het beste is om gewoon diverse kranten in handen te hebben gehad, zo weet je precies hoe het aanvoelt, of hoe het ruikt...

het zijn van die kleine dingen :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Herdrukken

Bericht door asjemenou »

Altijd interessant om zo'n eventuele herdruk van de Vliegende Hollander te zien King. Heb je van de herdruk soms ook nog het originele exemplaar? Ik weet dat er destijds een naslagwerk is uitgegeven met daarin alle tijdens de oorlog verschenen Vliegende Hollanders. Deze Vliegende Hollanders waren uiteraard herdrukken.

De posters waar Polte het over heeft zie ik inderdaad ook nogal eens op Marktplaats te koop aangeboden. De meeste daarvan zijn heel makkelijk te herkennen als herdruk. De affiche herdrukken van "De oorlogskranten" hebben namelijk niet het formaat als de originele affiche's. De herdukken hebben over het algemeen een formaat van 33 x 38 cm. Veel originele zijn beduidend groter. Degéne die ik aan het NIOD heb uitgeleend hebben soms wel een wandposter formaat en soms nog wel groter.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Tevens staat er onderaan op zn poster:

De OORLOGSKRANTEN document 15 - Recruteringsposter voor het "Vrijwilligerslegion Nederland"

Bijvoorbeeld..
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Speciaal voor asjemenou een paar foto's :wink:
Een naoorlogse versie van de vliegende hollander nr 49 uit sept 1944.
Links op de foto zie je het origineel exemplaar en rechts de naoorlogse versie.
Op de 2e foto zie je de achterkant van de naoorlogse versie.
Die is ongeveer 4 a 5 jaar naar de bevrijding uitgebracht zoals ik uit de tekst begreep.

Afbeelding Afbeelding

Zelf verzamel ik zoveel mogelijke echte originele nummers van de vliegende hollanders.
Dus geen copietjes.
Het boek die jij bedoeld heb ik waarschijnlijk ook en daar staan inderdaad alle vliegende hollanders in maar dat is goed te zien dat ze gecopieerd zijn hoor!

Hier heb ik nog een vliegende hollander geheel naoorlogs en niet lijkend op een oorlogse editie.
Hij dateert van 5 mei 1980 en er staat informatie in over honger in de oorlog en herdenkingen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vliegende Hollander

Bericht door asjemenou »

Dit is wel een heel opmerkelijk verschil. Zelfs de bladindeling is anders. Aan de onderste is het wel goed te zien dat het geen oorlogsuitgave is. Het papier is te egaal. En ook de kop is te strak. Toch wel leuk om deze herdrukken te bewaren. Heb je al veel originele Vliegende Hollanders?
Ik heb zelf ook een aantal Vliegende Hollanders maar niet zoveel hoor. Ook heb ik enkele nadrukken. Deze zijn ooit eens lang geleden uitgestrooid boven mijn woonplaats tijdens Bevrijdingsdag.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Als je weet welke kranten er in die mappen van de Oorlogskranten zitten kun je daar dus op letten (ander papier) (op al de posters staat inderdaad de Oorlogskranten, maar op de kranten zelf dacht ik van niet).
Deze kun je dus al omzeilen op bv marktplaats, hoog risico op repro.
Eerst zelf voelen, dan pas kopen.

Van Het Joodsch weekblad is wel herdruk, maar deze is in de vorm van een 2 delige bundeling, dus geen losse nummers.

Het is commercieel geloof ik verder ook niet erg interessant om oude kranten te laten herdrukken, meer kosten dan dat het opleverd.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ja klopt maarja als je niet echt oplet kan je ooit eens de fout ingaan,
Ik geloof dat ik inmiddels bijna 30 verschillende vliegende hollanders heb als het er al niet meer zijn.
Maar andere papierwerk verzamel ik ook niet alleen specifiek vliegende hollanders.
Ik zoek ook altijd ernaar om weer een nummer erbij te kopen die ik nog niet heb.
En een krantje hendrukken zal vrij moeilijk worden en tijdrovend zijn.
Want kopieren gaat niet zo makkelijk want bijna elk krantje heeft in de tijd zijn beschadigingen wel gekregen, en dat zie je dus wel als je hem kopieert.
Maarja wat levert zo'n krantje op? redelijke staat keer tot 7,50 per stuk en mooie mint staat keer het dubbele voor een zeldzaam nummer, :)
En als je vele krantjes hebt gezien herken je een repro op nieuw papier direct.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Zameltje
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2011, 23:24

Re: Herdrukken oorlogskranten

Bericht door Zameltje »

'k Heb een hele verzameling kranten gekregen en ben nu aan het uitzoeken of er herdrukken bij zitten...

Da's niet zo eenvoudig...

Gelukkig op de site van de KB terecht gekomen, waar je eenvoudig een zin uit de krant kunt ingeven. Binnen enkele seconden zie je dan je krant...

Weet iemand of er van het blad Trouw (heb ik enkele exemplaren uit 1945) ook herdrukken gemaakt zijn? Het vreemde is namelijk dat de exemplaren van mij wat betreft nummering afwijken van de exemplaren in de KB. Daarnaast staat erboven geprint: SPECIALE UITGAVE. Op het exemplaar in de KB komt dat ook voor, alleen staat er dan: Speciale uitgave Amersterdam en omstreken (staat het dus lager)
Plaats reactie