Het gevoel van..............

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Het gevoel van..............

Bericht door Joachim Peiper »

Juist...het gevoel dat je krijgt als andere mensen je verzameling van Duitse medailles, etuis en oorkondes zien met daarop Swastika symbolen en de negatieve associates vervolgens die het bij hen oproept met rechtsradicalisme, discriminatie, wreedheden en gruweldaden door nazis uit WOII etc. etc. etc. Men schijnt niet te kunnen inzien dat je ook spullen kunt verzamelen zonder achterliggende denkbeelden daaraan over te houden.

Wellicht herkenbaar voor iemand???

Ik ruim tegenwoordig me spullen op als er familie, vrienden of kennissen over de vloer komen.

Ik ben eigenlijk gek. :?
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Ja heb ik ook last van, ik heb namelijk iets waar het hakenkruis opstaat... en dan noemt iemand bij grof ect.
Maar het is puur voor de verzameling!
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het gevoel van..............

Bericht door jeroen wo2 »

Joachim Peiper schreef: Ik ruim tegenwoordig me spullen op als er familie, vrienden of kennissen over de vloer komen.
Soms heb ik ook spullen beneden liggen zoals een Arbeitsbuch met een Hk erop of andere spullen met Hk's erop.
Dan ruim ik het ook het liefst op als bijvoorbeeld me oma bij ons komt eten.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik zeg er altijd bij dat een er geen foute gedachte bij heb.
Mochten er toch mensen zijn die me dan toch nog uit gaan maken voor Neo-Nazi oid, lig ik daar verder niet wakker van. Als zij het beter weten als mij, vind ik dat best knap.
Infanterie: Königin aller Waffen!
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Nick schreef:Ik zeg er altijd bij dat een er geen foute gedachte bij heb.
Mochten er toch mensen zijn die me dan toch nog uit gaan maken voor Neo-Nazi oid, lig ik daar verder niet wakker van. Als zij het beter weten als mij, vind ik dat best knap.
Precies! :wink:
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Wel heren,

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind om in extreem rechtse hoek geplaatst te worden alleen omdat je toevallig (Duitse) militaria verzamelt.
Toch moet je voorbereid zijn op vragen daarover. het is namelijk wel een logische associatie, toch?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

Zo'n logische associatie vind ik dat persoonlijk toch niet.

Er lijkt mij een groot verschil te zitten tussen het verzamelen van historische objecten (en toevallig is dat nou net Duits WWII spul) als hobby en het erop nahouden van rechts radicale opvattingen vanuit een historisch perspectief.

Alleen waar het om draait, is de onwetendheid en het directe onbegrip vanuit een negatieve perceptie ingegeven en vanuit het negatieve gedachtengoed over alles wat maar enigzins te maken heeft met het Derde Rijk.

Dat sluit dan goed aan bij de opmerking van Nick over "beter weten" e.d. Als zij het inderdaad beter weten, is dat inderdaad knap. Dan zullen ze toch van goede huize moeten komen.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

dvaupell schreef:Wel heren,

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind om in extreem rechtse hoek geplaatst te worden alleen omdat je toevallig (Duitse) militaria verzamelt.
Toch moet je voorbereid zijn op vragen daarover. het is namelijk wel een logische associatie, toch?
Dan bij deze even een opmerking van iemand die geen militaria spaart. Ik wist voordat ik mezelf op dit forum aanmelde dat er mensen waren die spulletjes uit WOII verzamelen. Ben hier tot ontdekking gekomen dat mijn gedachten over die mensen erg naief was. Ik dacht nl. dat die mensen altijd leuke dingen van de Gealieerden verzamelden....en dacht dus ook nooit aan dat er ook wel eens mensen zouden kunnen zijn die de Duitse spullen verzamelen. Als ik toen (dus voordat ik me hier aanmelde) bij iemand binnen was geweest waarbij ik (ik zeg maar wat:) bijvoorbeeld een Duitse vlag zou hangen met daarop het hakenkruis zou ik ook even navraag doen.

Dus ik denk dat je je wel op moet instellen dat er mensen een verkeerde conclusie kunnen trekken. Dat komt voor het grootste gedeelte uit onwetendheid denk ik...omdat mensen het (net als ik) niet verwachten.

Ik gun iedereen zijn hobby en als dat het verzamelen is van Duitse spullen uit WOII geweldig toch ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

dvaupell schreef:Wel heren,

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind om in extreem rechtse hoek geplaatst te worden alleen omdat je toevallig (Duitse) militaria verzamelt.
Toch moet je voorbereid zijn op vragen daarover. het is namelijk wel een logische associatie, toch?
Een dom persoon bestempeld iemand als neo nazi.
Een persoon die een beetje kan nadenken, weet toch dat je niet perse extreem-rechts hoeft te zijn. Zo denk ik erover.
Infanterie: Königin aller Waffen!
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Hmm, het is wel zo als Charly1975 zegt dat als je het niet verwacht dat het wel best wel ff onwetend is als je bijv. een hakenkruis vlag ziet.

Maar als mensen weten dat je het verzamelt dan is er verder niks aan de hand ik bedoel mijn vrienden weten dat ik het verzamel maar als die dus iets met een hakenkruis bij mij zien dan weten ze heus wel dat ik het voor de verzameling heb.
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

rik3445 schreef:Hmm, het is wel zo als Charly1975 zegt dat als je het niet verwacht dat het wel best wel ff onwetend is als je bijv. een hakenkruis vlag ziet.

Maar als mensen weten dat je het verzamelt dan is er verder niks aan de hand ik bedoel mijn vrienden weten dat ik het verzamel maar als die dus iets met een hakenkruis bij mij zien dan weten ze heus wel dat ik het voor de verzameling heb.
... En zo is het, Rik. Het is niet zo vreemd als mensen de verkeerde conclusie trekken als ze met spullen (zeker met Duitse) uit WO2 worden geconfronteerd.
Uitleggen en toelichten is de enige remedie.
Je kunt namelijk niet voor anderen bepalen wat ze denken. het enige wat je kunt doen is uitleggen dat het anders is... :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik zou ook even raar kijken als ik bij een familielid een duitse vlag zag hangen... zonder dat ik weet dat diegene verzamelt, ik denk inderdaad dat het puur uit onwetendheid is.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

sobel schreef:ik zou ook even raar kijken als ik bij een familielid een duitse vlag zag hangen... zonder dat ik weet dat diegene verzamelt, ik denk inderdaad dat het puur uit onwetendheid is.
Ja maar ik denk dat iedereen dat heeft zonder dat die het weet dat iemand dat verzamelt, en als het een familielid is dan helemaal!
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Laatst kwamen twee ouderen over de vloer die de oorlog hadden meegemaakt. Ik heb ze even gewaarschuwd van te voren over wat er aanwezig was. Zij vonden het eigenlijk erg mooi, vooral mijn Nederlandse uitrusting welke zij kenden uit hun jeugd.
Ik verzamel hoofdzakelijk Italiaans. De meeste mensen kennen de Italiaanse symbolen niet, dus negatieve reacties blijven bij mij meestal uit.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Vaup heeft een goed punt. Men zou zichzelf moeten afvragen waarom men Duitse militaria verzamelt. Waarom is er een facinatie voor spullen uit het derde rijk? Als je dat zonder problemen aan een derde kunt uitleggen is er niks aan de hand.

Dus ik stel jullie de vraag waarom jullie nou specifiek duits verzamelen.

:)

dvaupell schreef:Wel heren,

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind om in extreem rechtse hoek geplaatst te worden alleen omdat je toevallig (Duitse) militaria verzamelt.
Toch moet je voorbereid zijn op vragen daarover. het is namelijk wel een logische associatie, toch?
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Plaats reactie