Het gevoel op straat.. (Uit: Actueel/Neo Nazi's)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Harro schreef: Maar ik heb nu alweer spijt van mijn terugkeer, die feitelijk alleen het gevolg was van een verzoek te reageren op een Waffen-SS topic. Dus tabée maar weer.
Wat je hierboven schrijft is toch zonde, het is toch juist een goede zaak dat hier nog steeds een diversiteit aan meningen is.....
Natuurlijk is het gemakkelijker als je ergens bent en iedereen is het met je eens, maar zeker jij als toch in het verleden actieve debateur zou zoiets toch niet op prijs moeten stellen, of zie ik het verkeerd??

Ik heb mijn mening over niet-Westerse allochtonen (lees in dit geval marrokanen) ook pas gekregen na wat vervelende confrontaties met ze.
Het betreft weliswaar maar 7 man, en 90% zullen ongetwijfeld aardige mensen zijn maar dan nog, maar om het wat duidelijker te maken...
Ik ben een keer lastig gevallen door twee Marrokaanse jongeren die ik helemaal niet kende, en later nog eens door een andere groep van vijf die ik ook helemaal niet kende, dus zij doen zomaar selectief wat mensen lastig vallen. Ik woon in de buurt van enkele achterstandswijken waar eigenlijk nog meer sjabben (voor Noorderlingen en Huilanders misschien beter bekend onder de noemer johnny's en anita's) dan Marrokanen en enz. wonen, toch heb ik nooit echt last van die sjabben gehad maar juist deste meer van de Marrokanen. Toen ik vervolgens ook nog eens aan een gekleurde vriend van me vroeg of hij dan misschien juist werd lastig gevallen door de blanke sjabben (want de enige mogelijke reden die ik me kon bedenken, is dat het misschien kwam door mijn blanke afkomst) maar ook hij antwoordde alleen last te hebben van de Marrokanen....
En dan vraag ik me dus af wat voor normen en waarden die kinderen van hun ouders meekrijgen, want ik ken genoeg sjabbengroepjes die net zo (al dan niet erger) zijn qua losbandigheid,en toch heb je daar nooit last van behalve als je ze ''onrecht'' aandoet. Daarnaast ken ik nog meerdere verhalen van Marrokanen die gewoon weigeren de Nederlandse taal goed te leren spreken, en dat vind ik gewoonweg associaal. En als laatste zijn er bij ons in ieder geval) gewoon naar verhouding heel veel Marrokaanse hangjongeren die het gevoel van onveiligheid alleen maar vergroten...
Dit is zo'n beetje hoe ik aan mijn beeld ben gekomen, want juist voor die ''incidenten'' was ik de tolerantie zelve naar iedereen toe, en was juist ik de persoon die in discussies altijd het opnam voor de Marrokanen en andere buitenlanders.

met groet,
rémy
----
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Rémy schreef:Het betreft weliswaar maar 7 man, en 90% zullen ongetwijfeld aardige mensen zijn maar dan nog, maar om het wat duidelijker te maken...
Verplaats je eens in die 90%. Hoe zou jij het vinden als iemand jou beoordeelt op het gedrag van anderen waarmee je enkel de afkomst gemeen hebt?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Kleine Feldmaus schreef:
Harro schreef:
K. Feldmaus: gegevens van het CBS. Neo-Nazisme is met name populair in Friesland, N-Brabant en Limburg.
Ah! Kijk, laat ik daar nu net niet wonen
Hier in de omgeving ook best hoor.. We zijn hier zeker nationalistisch en daar ben ik ook trots op.. maar zeker in de dorpen hier in omgeving is het nog erger. Je hebt hier zo'n dorp in de buurt en daar zijn ze zo zat van 'buitenlanders' dat ze die gewoon niet in de discotheek laten. Als ze wel worden binnengelaten is er binnen no time iemand die zijn bierglas leeggooit over een 'buitenlander' en knokpartijen ontstaan er ook vaak genoeg door..
laatst nog een knokpartij in de stad.. 2 Marokkanen gaan ineens in de disco los.. slaan IEDEREEN die ze tegenkomen.. uiteindelijk pakt 1 marokkaan een mes en die heeft hij uiteindelijk in z'n oog en ribben teruggekregen van iemand; ik heb alleen het begin van de knokpartij gezien/meegemaakt.. Politie erbij en alles.. het was echt een massa vechtpartij hoor echt niet grappig meer..

dit is ook weer zo'n incident, maar het is al de zoveelste.. en o.a hierdoor word de kloof dussen 'zij' en 'wij' zo groot.. want zo praten wij nu al..

en @ Dodo ik snap helemaal wat je bedoeld en het is wel zo frustrerend als mensen niet meemaken wat jij wel meemaakt en er dus een andere kijk op hebben.

mvg mike
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

KevinP schreef:
Rémy schreef:Het betreft weliswaar maar 7 man, en 90% zullen ongetwijfeld aardige mensen zijn maar dan nog, maar om het wat duidelijker te maken...
Verplaats je eens in die 90%. Hoe zou jij het vinden als iemand jou beoordeelt op het gedrag van anderen waarmee je enkel de afkomst gemeen hebt?
ja maar het is gewoon niet waar dat 90% gewoon doet.. dit is gewoon een halve generatie ofzo.. de *3e dacht ik* generatie jongeren van buitenlandse afkomst zijn zo bezeten met haat enzo.. ik ken 1 Turkse jongen en 1 marokkaanse jongen die níet zo zijn.. maar ik weet er dus zeker een stuk of 50 die ik wel eens tegengekomen ben in de stad die alleen maar willekeurig mensen in elkaar timmeren in groepjes enzo..

Ik ken het gevoel van Rémy wel een beetje, want na zeker een stuk of 5 incidenten is mijn mening over de buitenlandse jongeren echt drastisch veranderd..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dat is dus het gegeneraliserende geklets waar ik een beetje moe van wordt. De "kutmarokkanen" die jij op straat tegenkomt zijn niet representatief voor hun leeftijdsgenoten, net zo goed als dat "Lonsdalers" dat niet zijn voor jouw autochtone leeftijdsgenoten. Probleem met beide groepen is echter dat juist zij negatief opvallen en daardoor het beeld bepalen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Begrijp me overigens niet verkeerd hoor: ik bagatelliseer de problemen die jullie ervaren absoluut niet. Ik erger me er alleen aan dat het er uiteindelijk elke keer weer neerkomt op generalisatie over een gehele bevolkingsgroep. Daar maken we het door Mike genoemde "wij" en "zij" gevoel alleen maar groter door.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ja maar kijk Kevin ik snap wat je bedoeld, maar bij ons in de buurt is het gewoon al zo erg dat ik het verschil tussen een aardige buitenlander en een kutmarokkaan niet meer zie.. zo erg is het al.. dus als we hier in de buurt over 'buitenlanders' praten is het bijna altijd negatief, alleen met voetbal bijv. niet..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dat is gewoon ontzettend jammer Mike. Zijn er al eens pogingen ondernomen om de verschillende bevolkingsgroepen in je wijk nader tot elkaar te brengen? Door wijk- of sportverenigingen bijvoorbeeld.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

KevinP schreef:Dat is dus het gegeneraliserende geklets waar ik een beetje moe van wordt. De "kutmarokkanen" die jij op straat tegenkomt zijn niet representatief voor hun leeftijdsgenoten, net zo goed als dat "Lonsdalers" dat niet zijn voor jouw autochtone leeftijdsgenoten. Probleem met beide groepen is echter dat juist zij negatief opvallen en daardoor het beeld bepalen.
Maar dat is het hem juist, noch ik noch mijn vrienden (ook de gekleurde) hebben ooit last gehad van lonsdalers, neo's enz. maar wel van Allochtonen en dan met name Marrokanen. Dus die negatieve autochtone elementen zijn er wel, maar ze manifesteren zich gewoon veel minder.....
En de Marrokaanse volwassenen kunnen er toch zelf ook genoeg aan doen om hun eventueel vervelende kinderen tegen te houden?!!
En wat ik aandroeg over het vertikken van Nederlands spreken, betreft juist altijd de volwassenen. Dat de kinderen mee moeten op oudergesprek zodat de leraar tenminste nog een gesprek kan houden, dat moet anders kunnen....

met vriendelijke greot,
rémy
----
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

KevinP schreef:Dat is gewoon ontzettend jammer Mike. Zijn er al eens pogingen ondernomen om de verschillende bevolkingsgroepen in je wijk nader tot elkaar te brengen? Door wijk- of sportverenigingen bijvoorbeeld.
hmm naja er woont maar 1 buitenlands man in onze wijk volgens mij.. en dat is gewoon een goed geïntegreerde Belgse-Marokkaan.. maar waar ik bijv. voetbal daar zitten er ook weinig buitenlanders op de voetbalclub en zelfs dat kleine groepje zorgt al voor problemen.. Wel jammer idd, maja zo krijg je dus een hekel aan die jongeren.. zelf als je in de stad rondloopt zijn ze mensen aan het lastigvallen enzo.. en naja zo is het wel logisch dat je dan denkt als mensen zeggen van; ja je hebt een verkeerd beeld van ze dat je dan denkt; ja daaag zie het eens vanaf mijn ogen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Rémy carré schreef:Maar dat is het hem juist, noch ik noch mijn vrienden (ook de gekleurde) hebben ooit last gehad van lonsdalers, neo's enz. maar wel van Allochtonen en dan met name Marrokanen. Dus die negatieve autochtone elementen zijn er wel, maar ze manifesteren zich gewoon veel minder.....
Ik hoop dat je zelf ook inziet dat dit een beetje een domme opmerking is? "Lonsdalers" en neo's hebben het nou niet bepaald voorzien op (blanke, autochtone) mensen zoals jij.
Rémy carré schreef:En de Marrokaanse volwassenen kunnen er toch zelf ook genoeg aan doen om hun eventueel vervelende kinderen tegen te houden?!!
Jazeker en er zijn ook van dergelijke initiatieven, zoals de zogenaamde buurtvaders. Het probleem met vervelende kinderen, allochtoon en autochtoon, is echter dat ze juist vervelend zijn geworden door een gebrek aan goede opvoeding. Een goede opvoeding is helaas niet meer zo vanzelfsprekend.
Rémy carré schreef:En wat ik aandroeg over het vertikken van Nederlands spreken, betreft juist altijd de volwassenen. Dat de kinderen mee moeten op oudergesprek zodat de leraar tenminste nog een gesprek kan houden, dat moet anders kunnen....
Dat kan inderdaad anders, want natuurlijk niet elke allochtoon spreekt slecht Nederlands.

Maar weet je wat ik eigenlijk wil zeggen? Op dit forum komen elke keer weer dezelfde terechte en onterechte klachten voor, maar zelden lees ik ook daadwerkelijk acceptabele oplossingen. Ik hoop gewoon dat we eindelijk eens als samenleving met oplossingen gaan komen en dat we de oplossing niet laten afhangen van de populistische politici die hun populariteit enkel danken aan hun harde taal over buitenlanders. Burgers mogen zelf ook wel eens wat meer initiatief nemen, want de overheid kan niet elk probleem oplossen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

KevinP schreef:
Rémy carré schreef:Maar dat is het hem juist, noch ik noch mijn vrienden (ook de gekleurde) hebben ooit last gehad van lonsdalers, neo's enz. maar wel van Allochtonen en dan met name Marrokanen. Dus die negatieve autochtone elementen zijn er wel, maar ze manifesteren zich gewoon veel minder.....
Ik hoop dat je zelf ook inziet dat dit een beetje een domme opmerking is? "Lonsdalers" en neo's hebben het nou niet bepaald voorzien op (blanke, autochtone) mensen zoals jij.
Rémy carré schreef:En de Marrokaanse volwassenen kunnen er toch zelf ook genoeg aan doen om hun eventueel vervelende kinderen tegen te houden?!!
Jazeker en er zijn ook van dergelijke initiatieven, zoals de zogenaamde buurtvaders. Het probleem met vervelende kinderen, allochtoon en autochtoon, is echter dat ze juist vervelend zijn geworden door een gebrek aan goede opvoeding. Een goede opvoeding is helaas niet meer zo vanzelfsprekend.
Rémy carré schreef:En wat ik aandroeg over het vertikken van Nederlands spreken, betreft juist altijd de volwassenen. Dat de kinderen mee moeten op oudergesprek zodat de leraar tenminste nog een gesprek kan houden, dat moet anders kunnen....
Dat kan inderdaad anders, want natuurlijk niet elke allochtoon spreekt slecht Nederlands.

Maar weet je wat ik eigenlijk wil zeggen? Op dit forum komen elke keer weer dezelfde terechte en onterechte klachten voor, maar zelden lees ik ook daadwerkelijk acceptabele oplossingen. Ik hoop gewoon dat we eindelijk eens als samenleving met oplossingen gaan komen en dat we de oplossing niet laten afhangen van de populistische politici die hun populariteit enkel danken aan hun harde taal over buitenlanders. Burgers mogen zelf ook wel eens wat meer initiatief nemen, want de overheid kan niet elk probleem oplossen.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dat Rémy's "gekleurde" vrienden (wat klinkt dat stom ;)) weinig last hebben van "Lonsdalers" en blijkbaar wel van bepaalde allochtonen is inderdaad wel een goed punt. Betekent natuurlijk niet dat op andere locaties in Nederland of België juist deze groep wel voor problemen zorgt.

Maar goed: iedereen die zegt dat hij in zijn omgeving last heeft van een bepaalde groep allochtonen verklaar ik niet voor gek. Ik onderschrijf het probleem, maar vind dus de volgende twee dingen belangrijk:

1. Schuif deze problemen niet af op een complete bevolkingsgroep.
2. Denk ook eens na over acceptable oplossingen voor dit probleem. Alleen maar klagen, brengt ons helaas niet verder.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

1.) dat is nou eenmaal wat ik ervan zie en dat veranderd niet als ---> punt 2 ; zij ook eens met óns rekening houden.. ik bedoel ik kan wel elke keer aardig tegen ze doen, maar dan gebeurd er gewoon precies hetzelfde.. ik vind dat het van 2 kanten moet komen en dat komt het nu echt niet hoor..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik denk dat we nu zo ondertussen allemaal wel gehoord hebben wat de probleemstelling ongeveer inhoudt. Misschien is het ook goed om de situatie eens anders te belichten om dan op een punt te komen waar er weer verandering mogelijk is.

In mijn ogen bestaat de situatie uit een minderheid in de samenleving die zichzelf aangesproken voelt op hun (arabische) afkomst en gewoonten. Ook het uiterlijk speelt hierin een rol. Deze mensen willen graag gezien worden voor wie ze zijn en in een samenleving waarin de persoonlijke identiteit minder belangrij is dan de regels die de overheid opstelt geeft dit een conflict situatie.
Mensen gaan in zulke omstandigheden wat te koop lopen met wie ze zijn namelijk. (Harde muziek, sprekende kapsels en uitgesproken gedrag)

Door dit gedrag zien we dat ook een andere groep zichzelf wat verdrongen is gaan voelen (autochtonen) ; dit omdat het straatbeeld blijkbaar bepaald wordt door een minderheid.
We zien dat deze groep daardoor ook wat meer op wil vallen en kiest hier zelfs dezelfde soort uitingen voor.

We zien dus dat door zo om te gaan met de situatie het allen maar erger wordt. Wat is de kern van de situatie dan vraag ik me wel eens af?
Mijn persoonlijke antwoord is dat ieder mens gewoon gezien wil worden voor wie hij is. Zolang dat niet gebeurt, maar we uitgaan van vooroordelen of iemand beoordelen op de gedachte dat hij bij een groep hoort zie je dat mensen zichzelf steeds meer af gaan zonderen van de rest en juist die groep zoeken die hem of haar wel accepteerd zoals hij of zij is en daardoor dat vooroordeel bevestigd en juist zo wordt.

We zien dus dat die persoon die acceptatie zoekt. Net als elk ander mens. Wanneer we dus acceptatie geven aan elkaar en elkaar zien voor wie we zijn vallen die vooroordelen weg. Hierdoor is die groepsdrang niet meer nodig,

Misschien dat het een idee is eens echt met elkaar te praten?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gesloten