Voor volk en vaderland

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Voor volk en vaderland

Bericht door Kleine Feldmaus »

Wat is de waarde van een Voor volk en vaderland boek (uit 1941) ongeveer?
Heeft wel een beetje schade:(en is gesigneerd door van Geelkerken...??)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vroeg om een close up van de handtekening, omdat ik vermoed dat het nep is...sturen ze dit:(heb je niks aan dus)

Afbeelding


Zit te twijfelen of ik zal bieden of niet. Ik wil nog wel een Voor volk en vaderland kopen.
Maar mijn gevoel zegt, niet doen, zeker omdat ze weigeren een scherpe foto te sturen.
Wat denken jullie (waarde...handtekening)?
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Bij de eerste foto, laatste zinnetje staat er: (..) onder leiding van C. Van Geelkerken.

Hier staat wat over Van geelkerken :

http://www.documentatiegroep40-45.nl/mo ... le&sid=157

en

http://www.inghist.nl/Onderzoek/Project ... geelkerken

Ik weet niks over de echtheid van het boek..
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

van Geelkerken ken ik ;-)
De ?? waren meer over de echtheid van de handtekening
Bedankt voor de links, toch altijd interessant
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ha, eindelijk eens een vraag waar ik iets van denk te weten!

Tien jaar Volk & Vaderland is enerzijds een vrij gewild boek, anderzijds is het in de grote blauwe uitgave niet echt moeilijk te krijgen.
Toch is het boek qua prijs gestaag aan het stijgen.
Deze uitvoering zonder de stofomslag moet je in goede staat toch tussen de €50 en €75 denken.
Hoera, als de stofomslag (Let op: er zijn er twee, één met Mussert zijn volle postzegel er op en één met zijn profiel) er nog om zit, dan kan je er minimaal €25 bij optellen.
Bij de tweede uitgebreide druk in februari 1943 verschenen er behalve de oorspronkelijke uitgave ook nog een kleine uitgave met roodlinnen kaft (ik heb wel eens vernomen dat dit de ‘interne NSB-uitgave’ was, maar dat zou ik eens na moeten zoeken in de documentatie.
Tevens verscheen er de kleine ‘pracht uitgave’, met mooie witte kaft.

Nu over jouw boek.
Vervelend om te zeggen, maar voor mij en veel verzamelaars verliest een boek wat zo afgeleefd is, totaal zijn waarde.
De handtekening is echter leuk, het is haast jammer dat het boek er aan hangt want ik denk dat de handtekening echt van Kees de Prater is.
Ik heb een foto gemaakt van de betreffende bladzijde in de eerste en tweede druk, je ziet dat er geen facsimile van een handtekening staat, je hebt dus goede kans dat deze echt is.
Ik denk dat je tussen de €25 en €35 zou moeten bieden en dan alleen voor de handtekening.
Het boek in deze staat zou me niet meer dan €15 tot €20 waard zijn, zonder de handtekening.
Maar misschien vergis ik me in de prijs van een handtekening hoor.
Aan de andere kant ben ik er gierig, misschien moet je dat ook in de gaten houden.

Het is zonder meer een boek dat in je kast moet staan als je een liefhebber van de NSB historie bent.
Samen met de almanakken is het een bron van informatie van onschatbare waarde qua tekst en foto’s.
Maar het moet ook een beetje mooi ogen in de boekenkast en dat doet deze totaal niet meer, ondanks heel interessante handtekening.

Ik wens u, fijne Feldmaus, succes bij deze zware beslissing.

Groets,
Martin

Afbeelding
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door LDO op 24 aug 2006, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Lastig lastig...

De verkoper reageert namelijk niet op mijn vraag een scherpe foto te sturen.
Hij/zij zegt wel dat ik me moet verzekeren dat hij de waarheid spreekt en dat hij 100% origineel is.
Tjah...dat zeggen alle verkopers.

Het bod staat nu op 26 euro.

Bedankt voor je reactie, ik wil zo'n boek zeker nog toevoegen aan mijn verzameling, maar of het deze wordt weet ik nog niet.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

heel simpel, als de verkoper zo zeker van de originaliteit is vraag je of hij garantie kan geven, als de handtekening niet echt is dat je het volledige bedrag terug krijgt :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Moet hij/zij wel terugmailen ;-)
Als een scherpe foto al teveel gevraagd is zal dat wel helemaal uitgesloten zijn.
Ik wacht nog even af op antwoord.
Maar anders laat ik deze maar voorbijgaan.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Nieuwe foto...misschien dat iemand hier iets ermee kan wat betreft echtheid of niet?


Afbeelding
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Het is de handtekening van Van Geelkerken.
Zo ken ik 'm uit de boeken.
Hij lijkt me ook echt door hem gezet, ik zie nergens enige 'twijfel' in het schrijven.

En het lijkt me dat 'ie er in geschreven is, maar ja...
Dat kan je pas met zekerheid zeggen als 'ie onder je neus ligt.

Maar ik geef je een goede kans!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

heeft iemand mischien afbeeldingen van de handtekening als vergelijkmateriaal?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Thijs
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jan 2005, 21:18
Locatie: Meise/Belgie

Bericht door Thijs »

Nouja,handtekeningen.... ik ken jongens die perfect handtekeningen kunnen natekenen,echt perfect.Das soms wel handig op school... :lol:
maar deze lijkt mij er wel orgineel opgezet.
Groeten
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Nou ik heb m dus toch maar gekocht.
Zal binnekort een scherpe foto van de handtekening plaatsen.
Het boek zelf is goed in orde, alles zit nog stevig vast en je kan er gewoon normaal in bladeren zonder bang te hoeven zijn ;-)
Het losse pamfletje zit er ook nog bij in.
Alleen de omslag is in erbarmelijke staat (slechte dan dat de verkoper aangaf), weet iemand hier toevallig hoe je zoiets een beetje kan herstellen? (rug van de omslag is los, wat je niet ziet op die eerste foto omdat het aan de achterzijde los is, voor niet)
Misschien dat ik het anders eens in t antiquariaat ga vragen of ze dat kunnen restaureren.

Nu nog eens een versie zoeken die in betere staat is.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Plaats reactie