iemand info over deze stempel?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
carnivore
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2006, 12:53
Locatie: opeinde

iemand info over deze stempel?

Bericht door carnivore »

Afbeelding
Afbeelding

hallo..
ik heb een poosje terug een paar items gekocht op een rommelmarkt waaronder deze stempel..
ik heb dit item samen met nog een paar op de marktplaats gehad en tot op het heden heb ik nog weinig info verkregen over dit item..
behalve dan dat hij vermoedelijk gebruikt is bij een veldpost oid en dat hij vrij zeldzaam is..
is hier iemand die mij meer kan vertellen over dit item?
de tekst op de stempel luidt als volgt: deutschland erwache..
verder zijn er geen of weinig kenmerken aan deze stempel,behalve dat hij vaak gebruikt is door een rechtshandig persoon(onbelangrijk maar leuk om te weten)..
alvast bedankt..
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Waarom zien we geen spiegelbeeld op de stempel?
29th Let's Go!!!!!
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Inderdaad John, volgens mij al druk je de stempel nu af staat de tekst in spiegelbeeld.
carnivore
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2006, 12:53
Locatie: opeinde

Bericht door carnivore »

inderdaad..ik heb de afbeelding in spiegelbeeld geplaatst omdat de details zo beter naar voren komen.. :lol:
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hoi Carnivore,

Aan de hand van je vorige thread over de asbak, kom ik bij deze uit.
Ik had hem over het hoofd gezien...

Heb je soms een Pool ontmoet? :lol:
Voor deze stempels geldt hetzelfde als voor de asbak.
Zo vals als m'n klompen!
Deze zijn wel meer overtuigend moet ik zeggen.
Ik heb echter het moment meegemaakt dat deze met honderden tegelijk uit (wederom) Polen hier naar toe kwamen.
Eerst mondjesmaat…
Ze verkochten als broodjes op Ebay, voor enkele honderden $.
Toen kwamen er steeds meer…
Toen kwamen ze met bakken tegelijk!
En werkelijk de mooiste ontwerpen.
De meest zeldzame SS-divisies doken op.
Maar er begonnen ook dingen op te duiken die nooit bestaan konden hebben.
Wat dacht je van ‘Directeur Crematorium Dachau’?
Op z’n Deutsch dan natuurlijk.
Of: ‘Commandant Gaskamers Auschwitz’?
Ieder weldenkend mens kan bevatten dat die titels nooit op een stempel gestaan hebben.
(Natuurlijk niet, hoor ik David Irving roepen, maar zo bedoel ik dit niet…)

Overigens ook leuk om te weten: Duitsers waren erg vasthoudend aan tradities.
Zo ook met drukkunst.
Daarom zul je erg weinig rubber stempels vinden uit die tijd.
Ik beweer niet dat ze er niet waren, maar het gros van de stempels waren van koper en messing, net zoals de clichés die in de boekdrukkunst gebruikt werden.

Een andere weggever is het houten handvat van dit soort stempels.
Ze kloppen gewoon niet met originelen.
Weet je wat dit vermoedelijk geweest zijn?
De registers van een oud traporgel, althans, de grepen waarmee je de registers open kan zetten.
Heel leuk bedacht en ik trapte er ook met open ogen in toen ik ze voor het eerst zag…
Als ik het niet vergeet, zal ik een fotootje plaatsen van hoe een gemiddelde stempel er uit zag uit de vervlogen tijd.

Sorry dat ik voor de tweede maal slecht nieuws heb voor je, maar beschouw het als leergeld.
Van slechte ervaringen leer je ook tenslotte.
Kop omhoog en voorzichtig in het vervolg.
(Of eerst foto’s plaatsen op een forum alvorens tot aanschaf over te gaan?)

Groets,
Martin
carnivore
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2006, 12:53
Locatie: opeinde

Bericht door carnivore »

dus met andere woorden...als hij van koper of messing zou zijn dan maak ik een kansje dat hij echt is? hij is namelijk behoorlijk groen van de koperroest of hoe je het ook wilt noemen..de foto is erg wazig en je zou m eigenlijk gewoon in de handen moeten hebben om hem goed te bekijken..maar ik begrijp heel goed dat waneer die dingen per dozen vol geproduceerd werden voor de handel dat de kans groot is dat dit er 1 van zou kunnen zijn,maar hij is gewoon te lelijk en meestal worden ze inderdaad te mooi gemaakt..ik wacht in elk geval wel op je foto als je hem kan vinden,misschien dat ik daar ook wat wijzer van wordt..
en nee,het het was geen pool die mij dit aanbood.. :lol:
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ik heb nog even gebeld met iemand die er indertijd met een doos tegelijk ingestonken is en hij heeft ook nog even gekeken naar de foto's.
Maar hij herkende het volledig als zijnde niet goed.
Ik zat verkeerd met de koper/messing onderkant, dat is ook geen goede indicatie.
Dit komt namelijk ook heel veel op reproducties voor.
Eén van de kentekens op originele stempels schijnt een nagel te zijn, waar je duim op moet rusten.
Dan weet je dat de stempel precies goed op het papier staat.
Tevens schijnt het, dat als je deze greep nat maakt, het hout stinkt en afgeeft.
Dus te nieuw.
Verder kan ik je aanraden effe naar Wehrmacht-awards.com te smurfen en te zoeken op 'stamper'.
Dan springen er een paar omhoog waar het nog wat meer uitgediept wordt.
Ik gaf de Polen de schuld, maar zij geven de Russen de schuld.
Nou, ze komen in ieder geval uit die hoek en die hoek bevalt me hoe langer hoe minder...

Groets,
Martin
carnivore
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2006, 12:53
Locatie: opeinde

Bericht door carnivore »

ik weet het ik ben heel vervelend :) maar het hout stinkt nergens naar en geeft ook niet af zoals bijvoorbeeld lijstjes van een schilderij die besmeurd zijn met theezakjes om het oud te laten lijken,dit had ik al nader bekeken..waarschijnlijk is dit gewoon een heel oud stukje hout(net als vele orgels) die een paar jaar geleden gebruikt is om deze stempel te maken..dit zegt dus niets over de echtheid in dit geval..ik zal eens kijken op die site of ik er wat wijzer uit word..in elk geval bedankt voor de moeite en ik kom je hier vast wel weer s tegen. 8) oja,wat de russen en de polen betreft..er moet toch iemand zijn om de schuld te geven!? :lol:

gr kees
Plaats reactie