Britse 'lafaard' krijgt na 90 jaar eerherstel

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Britse 'lafaard' krijgt na 90 jaar eerherstel

Bericht door Zhukov »

nu.nl schreef:Britse 'lafaard' krijgt na 90 jaar eerherstel

Uitgegeven: 15 augustus 2006 21:05
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2006 21:09

LONDEN - De Britse soldaat Harry Farr, die in 1916 op 25-jarige leeftijd werd geëxecuteerd wegens lafheid, krijgt postuum alsnog eerherstel. Dit heeft zijn 93-jarige dochter dinsdag na een lange procedure met het ministerie van Defensie in Londen laten weten aan het Britse persbureau Press Association.

Farr was in 1915 vijf maanden behandeld wegens shellshock, een oorlogsneurose van militairen die niet tegen de herrie van inslaande granaten konden. Toen hij na de behandeling weigerde naar het front terug te keren, werd hij gefusilleerd.


Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden 306 militairen uit Groot-Brittannië en het Gemenebest geëxecuteerd wegens lafheid. Sinds de jaren '90 wordt aangenomen dat mensen met shellshock lijden onder een posttraumatisch stresssyndroom (PTTS).

NU.nl homepage
(c) ANP
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Netjes dat ie dan nu alsnog in ere wordt hersteld. Alhoewel het wel wat laat is...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Geexecuteerd wegens lafheid... die officieren hadden toen wel makkelijk praten. Zij bleven altijd zo ver mogelijk weg van het front. De "heren" wisten niet wat er allemaal gebeurde.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

306 soldaten gedood door eigen kogels omdat men nog niet wist wat Shellshock was, misschien hadden ze die jongens beter onderzocht i.p.v. doodgeschoten.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Das waar maar ze zijn maar met de term shell shock na de oorlog gekomen.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

King tiger schreef:Geexecuteerd wegens lafheid... die officieren hadden toen wel makkelijk praten. Zij bleven altijd zo ver mogelijk weg van het front. De "heren" wisten niet wat er allemaal gebeurde.
Ga eens het aantal officieren tellen op de Menenpoort in Ieper..... 8)
29th Let's Go!!!!!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Vrij veel :roll:
Ben er vorig jaar geweest, indrukwekkend!
Deas Gu Cath
Plaats reactie